• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 26 دی 1396
کد مطلب : 4351
+
-

تجهیزات فنی سانچی کامل و بی‌نقص بود

یادداشت
تجهیزات فنی سانچی کامل و بی‌نقص بود

هادی حق‌شناس|معاون امور دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران:

مدت کوتاهی بعد از آتش گرفتن سانچی گمانه‌زنی‌هایی درباره علت تصادف مطرح شد که تا امروز هم ادامه داشته است. کافی نبودن امکانات راداری و تجهیزات تشخیص موانع در این نفتکش ایرانی و کشتی باربر دیگری که با آن تصادف کرده بود، جزو گمانه‌زنی‌های غیرکارشناسی است که در این روزها مطرح شده اما از آن‌جایی که هیچ مبنای دقیق و قابل اتکایی ندارد، نمی‌توان به آن اعتماد و استناد کرد.

من به‌عنوان معاون سازمان بنادر و کشتیرانی با کمال اطمینان می‌گویم، امروز هیچ سیستم ردیابی در دنیا وجود ندارد که کشتی‌های ایرانی به آن مجهز نشده باشند. رادار «آرپا»‌(کمک نقشه‌برداری خودکار راداری)، AIS (سیستم تشخیص خودکار)، LIRT (سیستم دنبال‌کننده و تشخیص دوربرد)‌ و... جزو مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که روی سانچی نصب بوده و به خوبی نیز کار می‌کرده است. ما برای آخرین بار در تاریخ 23آذر‌ماه امسال، تمام سیستم‌های الکترونیکی، جهت‌یابی، تجهیزات، گواهینامه‌های پرسنل و شرایط افراد شاغل در سانچی را بررسی کردیم که نشان می‌داد همه‌چیز در سطح خوبی قرار دارد.

واقعیت این است که فاجعه سانچی حداقل در طول 2 تا 3دهه گذشته سابقه نداشته است. در این حادثه یک کشتی نفتکش با یک کشتی باری تصادف کرده است. کشتی ما نفتکش عظیمی بوده، جزو یکی از بهترین کشتی‌های ناوگان است و در سال 2008میلادی به ثبت رسیده بود. کشتی مقابل (کریستال) که بار غله داشت، در سال 2011ثبت شده بود. این دو کشتی با هم برخورد می‌کنند و طی این حادثه، تمام پرسنل نفتکش ما به همراه بار نفتکش از میان می‌روند. این اتفاق، از نظر میزان تخریب و آسیب محال، نادر و وحشتناک است. اگر نگوییم چنین رخدادی در جهان بی‌سابقه بوده، با کمال اطمینان می‌توان صفت کم‌سابقه را به آن اطلاق کرد.

به خاطر همین بزرگی و پیچیده بودن، هر نظری که درباره علت رخ دادن این حادثه بازگو شود، هیچ مبنای کارشناسی ندارد. البته، ما چنین تصادف‌هایی را به خطای انسانی مرتبط می‌دانیم. چون دستگاه‌ها بازرسی شده و مشکلی نداشته‌اند.با همه اینها تا زمانی که جعبه سیاه کشتی باز نشده و داده‌های آن به دقت مورد بررسی قرار نگرفته، هیچ کدام از این نظرات پذیرفتنی و قابل استناد نیست. ما و هیچ‌کس دیگری هم احتمال را به‌عنوان دلیل فاجعه نخواهد پذیرفت

این خبر را به اشتراک بگذارید