• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 15 دی 1397
کد مطلب : 43505
+
-

باغ هنر بم میراث ماندگار محمدرضا شجریان

حسام‌الدین سراج: از مردم می‌خواهم که برای سلامت استاد شجریان دعا کنند

گفت‌و‌گو
باغ هنر بم میراث ماندگار محمدرضا شجریان

مرتضی‌کاردر /روزنامه‌نگار

زلزله بم که یکی از تلخ‌ترین اتفاقات تاریخ ایران در سال‌های اخیر است، در ذهن اهالی موسیقی با 2 اتفاق پیوند خورده است؛ درگذشت ایرج بسطامی، خواننده بزرگ ایرانی و کنسرت‌هایی که محمدرضا شجریان در سوگ بم برگزار کرد. زلزله بم، استاد محمدرضا شجریان را پس از سال‌ها به صحنه برگرداند و او به همراه حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان کنسرت هم‌نوا با بم را در تالار وزارت کشور اجرا کردند؛ کنسرتی که قرار شد درآمدهای آن صرف پروژه‌ای به نام «باغ هنر بم» شود. کلنگ باغ هنر بم همان سال‌ها به زمین زده شد اما 15 سال طول کشید تا باغ هنر به بهره‌برداری برسد. پنجشنبه شب آیین افتتاح باغ هنر بم با حضور کتایون خوانساری، همسر و همایون و رایان شجریان، فرزندان استاد محمدرضا شجریان و شماری از اهالی موسیقی ازجمله حسین‌ علیزاده، محمد سریر، بیژن بیژنی، قاسم رفعتی و حسام‌الدین سراج برگزار شد. با حسام‌الدین سراج درباره باغ هنر بم گفت‌و‌گو کرده‌ایم.
تلقی عمومی این است که باغ هنر بم چون با نام استاد شجریان گره خورده است، بیشتر به حوزه موسیقی می‌پردازد اما انگار باغ هنر فراتر از اینهاست.
بله، باغ هنر بم قرار است جایی باشد برای آموزش و ارائه هنرهای مختلف ایرانی؛ به‌ویژه هنرهای سنتی. طیف‌های مختلف هنرمندان دیار بم می‌توانند از آنجا به‌عنوان محلی برای ارائه آثار خود استفاده کنند. البته شاید به‌دلیل نام استاد شجریان موسیقی پررنگ‌تر از هنرهای دیگر باشد.
آیا باغ هنر مجموعه آزاد هنری است یا قرار است بخش‌های آموزشی دانشگاهی هم داشته باشد؟ 
فعلاً محلی برای آموزش آزاد هنری است اما انگار قرار بر این است که به مرور بتوانند مجوز آموزش عالی بگیرند و آموزش هنر را به‌صورت آکادمیک هم دنبال کنند.


باغ هنر چندماه پس از زلزله آغاز شد اما اتمام آن 15سال به طول انجامید. چرا پروژه این قدر طولانی شد؟ 
استاد شجریان پروژه را تا جایی انجام دادند و بعد مسائل و مشکلات مالی پیش آمد. استاد پس از مدتی پروژه را به شرکت «کرمان‌خودرو» تحویل دادند و آنها پروژه را تمام کردند. وقفه‌هایی که به خاطر کمبود بودجه و انتقال پروژه به جایی که بتواند آن را به درستی به سرانجام برساند، ایجاد شد، سبب شد که پروژه طول بکشد.
شما در طول این سال‌ها چندبار به بم رفته‌اید؟ شرایط مردم بم در طول این سال‌ها چقدر بهتر شده است؟ 
در 4،3 سال گذشته چندبار برای سالگرد زلزله و بزرگداشت زنده‌یاد ایرج بسطامی به بم رفته‌ام. هر بار که می‌روم وضعیت بم بهتر از دفعه قبل است.
استقبال مردم بم از باغ هنر چطور بود؟
خیلی خوب، جمعیت زیادی از مردم برای افتتاح باغ هنر و شنیدن اجرای استاد حسین علیزاده و گروه‌شان به باغ هنر آمدند.
استاد شجریان به‌دلیل بیماری نتوانستند در افتتاح باغ هنر حاضر باشند و همسر و فرزندانشان به مراسم آمدند. وضعیت سلامت ایشان چطور است؟ 
درمان ایشان ادامه دارد اما حقیقتش این است که وضعیت سلامت ایشان چندان خوب نیست. از همه مردم می‌خواهم که برای سلامت ایشان دعا کنند.
برنامه خودتان برای اجرا در باغ هنر بم چیست؟ 
شاید الان کمی زود باشد که بخواهم در این‌باره صحبت کنم اما اگر شرایط فراهم باشد حتماً در باغ هنر برای مردم بم اجرا خواهم کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید