• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 26 دی 1396
کد مطلب : 4344
+
-

آمادگی ایران برای همکاری امنیتی با کشورهای اسلامی

آمادگی ایران برای همکاری امنیتی با کشورهای اسلامی

منطقه
آمادگی ایران برای همکاری امنیتی با کشورهای اسلامی

تهران امروز میزبان نمایندگان 46کشور عضو اتحادیه مجالس کشورهای سازمان همکاری‌های اسلامی است. مجمع عمومی این اجلاس دیروز با حضور رئیس مجلس برگزار شد و امروز هم رئیس‌جمهور ایران برای روسای مجالس و سایر هیأت‌های شرکت‌کننده در نشست سخنرانی خواهد کرد. در پیش‌نشست مجمع، نمایندگان کشورهای موریتانی و نیجر به نمایندگی از کشورهای عربی و ‌آفریقایی به‌عنوان نواب رئیس کمیته عمومی مجمع مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی انتخاب شدند.

حضور نمایندگان کشورهای آفریقایی در نشست تهران باعث شد موجی ضد‌آمریکایی در این نشست حکمفرما شود، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هفته قبل با ادبیاتی زننده مردم کشورهای آفریقایی را توصیف کرده بود که موجی از عصبانیت و خشم این کشورها را به‌دنبال داشت. به گزارش خانه ملت، دیروز علی لاریجانی، رئیس مجلس در مجمع عمومی این اجلاس اظهارات ترامپ را نسنجیده و مایه تأسف خواند و گفت: ترامپ با لسان تحقیرآمیز درخصوص سایر کشورها سخن گفته است و این ادبیات را می‌توان توحش مدرن نامید که به جای احترام از ادبیات سیاسی خارج شده و با ادبیاتی تحقیرآمیز نسبت به سایر کشورها موضع‌گیری می‌کند. او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ایران تجربیات زیادی در مبارزه با تروریسم دارد، گفت: ایران با کشورهای اسلامی همکاری می‌کند تا لکه تروریست‌ها از دامان جهان اسلام پاک شود. وی همکاری اقتصادی را برای کشورهای اسلامی ضروری دانست و گفت: هرقدر کشورهای اسلامی متفرق باشند، دشمنان از این فاصله سوءاستفاده می‌کنند.

از روز شنبه هفته جاری نمایندگانی از کشورهای سازمان همکاری‌های اسلامی در محل هتل اسپیناس پلاس گردهم آمدند و در کمیته‌های اجرایی، فلسطین، امور سیاسی و روابط خارجی، حقوق بشر و امور خانواده، امور فرهنگی-حقوقی، گفت‌وگوی تمدن‌ها و ادیان، امور اقتصادی و محیط‌زیست شرکت کردند. بعدازظهر دیروز نیز هفتمین نشست نمایندگان زن مسلمان و 3نشست گروه‌های عرب، آفریقا و آسیا برگزار‌شد.

حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل در پاسخ به سؤالی در ارتباط با حضور نمایندگان کشورهای عربستان، بحرین و امارات در این کنفرانس، اعلام کرده است:‌ با وجود دعوت مستقیمی که از عربستان، بحرین و امارات برای شرکت در این اجلاس صورت گرفته ولی آنها تاکنون نماینده‌ای را برای حضور در این اجلاس اعزام نکردند. وی به انتقاد از سیاست‌های عربستان سعودی در منطقه و جهان اسلام پرداخت و گفت: سیاست‌های این کشور در برابر مسائل جهان اسلام غیرسازنده است و امیدواریم که عقلانیت بیشتری بر سیاست‌های این کشور حاکم شود.

رؤسای مجالس ترکیه، سوریه، مالی، سنگال، پاکستان، عمان و... ازجمله افرادی هستند که برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس اسلامی، ‌وارد تهران شده‌اند؛ همچنین پیش‌تر اعلام شده بود رئیس مجلس اردن هم در این نشست شرکت می‌کند اما در ادامه رسانه‌ها خبر دادند او به‌دلیل بیماری به تهران نخواهد آمد که به‌نظر می‌رسد مقام اردنی تحت فشار سعودی‌ها از شرکت در کنفرانس انصراف داده باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید