• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 26 دی 1396
کد مطلب : 4330
+
-

تعیین عرصه و حریم تپه سیلک و ابیانه

مدیرکل دفتر آثار تاریخی کشور از تعیین حریم 4 اثر ملی ارزشمند غیرمنقول ازجمله تپه باستانی سیلک و روستای تاریخی ابیانه خبر داد.

به گزارش معاونت میراث فرهنگی، در جلسه کمیته حریم آثار غیرمنقول که با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان میراث فرهنگی برگزار شد، علاوه بر تعیین حریم سیلک و ابیانه، محدوده عرصه، حریم و ضوابط «مسجد جامع ساوه» مورد بازنگری قرار گرفت و عرصه و حریم «تپه ترخان آباد کردستان» نیز مشخص شد.

روستای تاریخی ابیانه 4هزار سال قدمت دارد و در دامنه کوه کرکس قرار گرفته است. مهم‌ترین بنا و اثر تاریخی روستا، یک باب مسجد جامع بود و قدیمی‌ترین اثر تاریخی این مسجد نیز منبر چوبی منبت کاری شده است که در سال 466هجری قمری ساخته شد. مسجد قدیمی دیگری هم به نام مسجد پرزله در این روستا وجود دارد که از دوره ایلخانان بر جای مانده است.

تپه باستانی سیلک نیز یکی از مکان‌های تاریخی پس از تمدن جیرفت کرمان در فلات ایران است که مدارک مکتوب متعلق به دوران پیش از هخامنشی در آن یافت شده است.

براساس اسناد تاریخی، تمدن ساکنان تپه سیلک مغلوب تمدن آریایی شد و تنها یادگارهایی از آنها در لایه‌های گوناگون حفاری مانند ظروف لوله‌دار بلند با نگاره اسب و خورشید و جنگ‌ افزار آهنی و شمشیر و نیزه‌های بلند یافت شد.

مسجد جامع ساوه نیز از نخستین مسجدهایی است که در ایران و در شهر ساوه ساخته و طی دوره‌های مختلف توسط هنرمندان ایرانی تزیین و مرمت شد. این مسجد تماماً از خشت و گل ساخته شده و در نوع خود بی‌نظیر است.

این مسجد مشتمل بر یک صحن و گنبد در جنوب، 2 ایوان، یک مناره، چند شبستان، محراب‌های متعدد و قدیمی با خطوط کوفی و 2محراب از دوره صفویه با خط ثلث است.

تپه تاریخی ترخان آباد (عبدالله بیک) مربوط به دوران تاریخی پس از اسلام، در جنوب شهر مریوان قرار گرفته و در سال1377 با شماره2044 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :