• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43197
+
-

آئین‌نامه نظارت مجمع تغییر می‌کند

انصاری: احتمال دارد در آینده وظایف نظارتی مجمع به نهاد دیگری واگذار شود

گزارش
آئین‌نامه نظارت مجمع تغییر می‌کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شبهات به وجود آمده درباره وظایف هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به خبرگزاری صداوسیما گفت: آئین نامه جدید نظارت مجمع بر اجرای سیاست‌های کلی نظام در حال تدوین است و به‌زودی تصویب و به رهبر معظم انقلاب ارائه می‌شود. این آئین نامه پس از تائید رهبر معظم انقلاب، مبنای نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام خواهد بود و نظارت مجمع، دقیق‌تر اعمال می‌شود. نظارت مجمع بر سیاست‌های کلی نظام و تشکیل هیاتی 15نفره در این حوزه در ماه‌های اخیر اختلافاتی را در کشور دامن زده است. از جمله نظر این هیات بر لوایح مرتبط با FATF  باعث شده تا برخی نمایندگان این هیات را به شورای نگهبان دوم تعبیر کنند. به گفته مجید انصاری «وظیفه نظارت برحسن اجرای سیاست‌های کلی فعلا بر عهده هیأتی منتخب از مجمع است البته این احتمال وجود دارد که در آینده از جانب رهبر معظم انقلاب به نهاد یا جای دیگری واگذار شود، اما تدبیر ایشان در واگذاری این وظیفه به مجمع حکیمانه بوده است، زیرا طبعا تشکیلاتی که خودش سیاست‌های کلی را پیشنهاد، بررسی و تصویب کرده است بهتر می‌تواند بر حسن اجرای آن نظارت کند.» انصاری همچنین با تبیین جایگاه و اهمیت مجمع تشخیص مصلحت نظام در فصل جدید فعالیت این نهاد گفت: مجمع نهاد بسیار مهمی است که بنا بر تجربه حدود ۱۰ سال مدیریت نظام در ابتدای انقلاب، به این نتیجه منتهی شد که این نهاد حتما باید در ساختار کلی جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد.

 انصاری علت ایجاد این نهاد را بن بستی دانست که در ساختار و روند قانون گذاری کشور پیش آمده بود و برای مواردی که مجلس بر حسب مصلحت بر موضوعاتی پافشاری می‌کرد یا شورای نگهبان برخی موارد را خلاف قانون اساسی تشخیص می‌داد، اما تصویب آن موارد در مجلس به مصلحت کشور بود، ضرورت اقتضا می‌کرد که این نهاد تشکیل شود.

 وی بررسی و تصویب سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، قضایی، مسکن و شهرسازی، انتخابات، سیاست‌های اصل ۴۴، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در رأس آن سند چشم انداز بیست ساله را بخشی از حدود ۳۷ عنوان سیاست کلی مصوب در مجمع برشمرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همچنین حدود ۲۰۰ موضوع اختلافی میان شورای نگهبان و مجلس پیش آمد که به مجمع ارجاع و رسیدگی شد که از این تعداد حدود ۴۰ موضوع مورد نظر شورای نگهبان تأیید شد و در بقیه موارد یا عینا یا با اصلاحاتی، نظر مجلس به تصویب رسید.  حدود ۹ یا ۱۰ مورد از معضلات یا مسائل مشورتی هم بوده است که رهبر معظم انقلاب به مجمع ارجاع فرمودند که در مواردی مانند قانون مبارزه با مواد مخدر به تصویب رسیده یا مجمع به رهبر معظم انقلاب نظر مشورتی داده است. وی همچنین با تبیین نقش مهم نظارتی مجمع بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام گفت: از دو دوره قبل، رهبر معظم انقلاب وظیفه خود را در نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی که در بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی آمده است به مجمع واگذار فرمودند در دوره مدیریت آقای رفسنجانی در مجمع درسال ۸۴ یا ۸۵ این وظیفه به مجمع واگذار شد تا این نهاد به نیابت از رهبری، نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی را برعهده بگیرد. براین اساس ۱۵ نفر از جانب مجمع انتخاب شدند که رئیس هیأت نظارت، رئیس مجمع است که این هم بر وظایف رئیس مجمع افزوده شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید