خبر: محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در دیدار با سائوراب کومار سفیر هند در تهران گفت: انتظار داریم با آغاز اپراتوری شرکت هندی در بندر چابهار، شاهد بازگشت لاینرهای اصلی کشتیرانی دنیا به ایران باشیم.
نقد: یکی از اهداف اصلی قرارداد چابهار، ورود و پذیرش لاینرهای بزرگ و بینالمللی در این بندر است و در این زمینه سازمان بنادر دل به اپراتور هندی بسته است که بتواند حضور خطوط بزرگ کشتیرانی را فراهم کند اما باید درنظر گرفت که موضوع بازاریابی، جذب کالا و افزایش ترافیک بار در این بندر فقط منوط به حضور یک اپراتور نیست و به غیراز آنکه زیر ساختهای این بندر مانند خطوط ریلی فراهم باشد باید فضایی کارا و بهینه با کمترین تأخیر برای پهلوگیری کشتیهای خطوط بزرگ فراهم شود. از سوی دیگر اتصال چابهار به ریل مهمتر از افزایش ظرفیت بندر است. درواقع کلید اصلی فعالشدن ظرفیت ترانزیتی چابهار در خود بندر نهفته نیست بلکه زیر ساختهای پسکرانه بندر مانند اتصال به شبکه ریلی پنهان است. نکته دیگر اینکه باید درنظر گرفت برای اجرای طرح توسعه بزرگی نظیر چابهار نباید فقط به حضور هندیها بسنده کرد و باید بازاریابی را برای حضور کشتیهای خارجی از همین حالا شروع کرد. همچنین باید توجه داشت هرپروژهای در یک ظرف زمان اجرا میشود و زمانی که اجرای یک پروژه طولانی میشود ذهن افکار عمومی نسبت به آن اشباع میشود. اگرچه برای اجرای طرح توسعه بندر چابهار برنامه و زمانبندی هم وجود دارد اما آنچه افکار عمومی درک میکند کلیت ماجرا در اجرای طرحها و پروژههاست، پروژههایی که در ایران حتی تا یک دهه طول میکشد و بهدلیل تأخیرهای طولانی هزینههای بسیار سنگینی را به کشور تحمیل میکند بهطوری که براساس برآورد برخی اقتصاددانها ایران سالانه از محل تأخیر اجرای پروژهها میلیاردها دلار متضرر میشود. در چنین شرایطی باید مراقب بود اجرای پروژههایی چنین کلیدی که به زعم برخی تحلیلگران میتواند درآمدهای سرشاری را نصیب ایران کند گرفتار تأخیرهای طولانی مانند آزاد راه تهران- شمال نشود.
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب :
43181
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/4PV2
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved