• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 26 دی 1396
کد مطلب : 4318
+
-

تولید سامانه‌های اندازه‌گیری آلاینده‌های نفتی

محققان پژوهشگاه صنعت نفت، سامانه‌های حسگر را برای شناسایی و اندازه‌گیری آلاینده‌های زیست‌محیطی تولید کردند. قرار است سامانه حسگر اندازه‌گیری غلظت آلاینده در خاک و آب آخر بهمن‌ماه امسال در جزیره خارک تست میدانی شود.  حمیده ثمری‌جهرمی، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه برای طراحی و ساخت سنسورهای اندازه‌گیری آلاینده‌های نفتی نقشه راهی را تدوین کرده‌ایم، افزود: براساس این نقشه راه می‌دانیم برای هر آلاینده چه فناوری‌ای را انتخاب تا پاسخ مناسب‌تری در این زمینه دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه با استفاده از این سنسورها غلظت آلاینده‌ها مشخص می‌شود و کاربر قادر است روی مانیتور میزان آلاینده‌ها را ببیند، ادامه داد: بسیاری از محققان دانشگاهی سنسورهایی را طراحی کرده‌اند، ولی این یافته‌ها به‌صورت دستگاه قابل تحویل به کاربر عرضه نشده‌اند.

این محقق با تأکید بر اینکه در این مطالعات سنسورهای تولید‌شده در قالب دستگاه‌هایی در اختیار کاربر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: برای تشخیص و شناسایی چندین آلاینده هوا، 4سنسور در یک سامانه قرار داده‌ایم که به‌طور همزمان این 4سنسور فعال می‌شود. به گفته وی، این سامانه دارای سنسورهای NO (نیتریک اکسید)، CO (منواکسید‌کربن)، SO2(دی اکسید‌گوگرد) و BTEX (بنزن، تولوئن و زایل) است. ثمری با اشاره به تولید سنسورهایی برای شناسایی لکه نفتی، توضیح داد: سامانه این سنسورها به‌صورت تک سنسور بوده و به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند لکه نفتی را به‌صورت آنلاین تشخیص دهد و شناسایی کند.

مجری طرح با بیان اینکه این دستگاه بنا بر سفارش دستگاه سفارش‌دهنده به‌صورت آنلاین روی اسکله پایانه‌های نفتی نصب می‌شود، گفت: به محض عبور نخستین لکه نفتی از کنار سنسور، به‌صورت آنلاین تشخیص داده می‌شود و درصورت بروز نشتی اطلاعات به اتاق کنترل ارسال خواهد شد و از آنجا که لکه‌های نفتی در آب حرکت می‌کنند، سنسور ساخته شده براساس دستگاه سفارش‌دهنده قرار است روی اسکله نفتی بارگذاری شود که به‌صورت آنلاین لکه‌های نفتی را مکان‌یابی می‌کند. ثمری جهرمی، سنسور هوا را از دیگر دستاوردهای این مطالعات دانست و گفت: این سنسورها علاوه بر اندازه‌گیری آلاینده‌های هوا در محیط قادر به اندازه‌گیری غلظت آلاینده‌ها در پای «فلر»هاست. (در پای فلرها غلظت آلایندگی بسیار بالاست.) این محقق با تأکید بر اینکه این سنسور در صنایع خودروسازی و برای تشخیص و شناسایی CO مصارف خانگی قابل استفاده است، یادآور شد: طرحی را برای شرکت ملی گاز ارسال کردیم که براساس آن برای مصارف خانگی، سنسورهای تشخیص گاز CO‌ بسازیم. به گفته وی، این طرح تأییدیه‌های اولیه را از شرکت ملی گاز دریافت کرده است. ثمری جهرمی در پایان گفت: حسگرهای تولید‌شده علاوه بر تشخیص آلاینده‌های زیست‌محیطی در آب، خاک و هوا دارای قابلیت اندازه‌گیری غلظت این آلاینده‌ها نیز هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید