• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43155
+
-

صنعت قزوین در جست‌وجوی نوآوری و تکنولوژی

استاندار: محیط‌های علمی با فضای صنعتی آشنا باشند و رشته‌های تحصیلی را به سمت بازار هدایت کنند

صنعت
صنعت قزوین در جست‌وجوی نوآوری و تکنولوژی

عاطفه جهان‌بخش|   قزوین- خبرنگار:

صنعت، شالوده اقتصادی استان قزوین است اما با تمام اینها مشکلات بسیاری در این عرصه به چشم می‌خورد. یکی از مشکلات عمده‌ای که صنعتگران هر روز با آن روبه‌رو هستند، فاصله داشتن با تکنولوژی‌های روز دنیاست. یکی از دلایلی که برای این عقب‌ماندگی از جرگه توسعه و پیشرفت واحد‌های صنعتی عنوان می‌شود، شرایط نامناسب برای راه‌اندازی فاز‌های تحقیق و توسعه در صنایع است و این‌که بسیاری از صنعتگران تن به راه‌اندازی این واحد‌ها به دلیل هزینه‌های جاری و ریسک‌های بالای آن نمی‌دهند.

صنایع بزرگ دنیا با توجه همه‌جانبه به بخش‌های تحقیق و توسعه خود توانسته‌اند با بهره‌گیری از تخصص در کنار تجربه‌های چندین ساله خود محصولاتی را وارد بازار کنند که میلیون‌ها مشتری را از سراسر دنیا جذب کند. ایراد بزرگی که به صنایع ما وارد است توجه نکردن به عرصه تحقیق و توسعه بوده که می‌تواند ما را از عرصه‌های رقابتی دور کند.


گسستگی ارتباط دانشگاه و صنعت 

استاندار قزوین گسستگی ارتباط بین صنعت و دانشگاه را دلیل عقب‌افتادگی‌های صنعت قزوین از حوزه نوآوری‌های روز ذکر کرد و به همشهری گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه اساس صنعت علم است، اگر علم وجود نداشته باشد، صنعت هم وجود نخواهد داشت.

عبدالمحمد زاهدی ادامه داد: ارتباط صنعت و دانشگاه ضرورتاً یک ارتباط علمی است و اگر دانشگاه‌های داخل کشور با صنعت ارتباط نداشته باشند، نیازهای علمی، فناوری و تکنولوژی را باید از خارج وارد کنیم.
وی اضافه کرد: این ارتباط اگر به‌درستی برقرار شود، هم دانشگاه با نیازهای صنعتی آشنا می‌شود و تولید علم می‌کند و هم بخش صنعت نیازهای خود را به دانشگاه منتقل کرده و از این طریق مشکلات خودش را رفع می‌کند.

استاندار به اهمیت پژوهش اشاره و تصریح کرد: بحث پژوهش در این زمینه بسیار لازم و ضروری است، بسیاری از واحدهای صنعتی به دلیل فرسوده بودن تجهیزات و ماشین‌آلات با مشکل روبه‌رو هستند که طبیعتاً دانشگاه می‌تواند با انجام مطالعه و پژوهش در این زمینه به نوآوری در این عرصه کمک کند.وی افزود: نمی‌توان از دانشگاه فقط توقع داشت دانشجو تربیت کند بدون این‌که نقشی در بازار کار داشته باشد، باید مکانیزمی داشته باشد که متناسب با بازار کار پیش برود.

استاندار تشریح کرد: محیط‌های علمی با فضای صنعتی و اقتصادی کشور آشنا باشند و رشته‌های تحصیلی و نحوه آموزش را به سمت بازار هدایت کنند و بازار کار را تغذیه کنند.
زاهدی به وضعیت صنعت استان اشاره کرد و گفت: مشارکت در سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی اهمیت بالایی دارد و یکی از مشکلات موجود استان قزوین تأمین منابع آب است و باید به دنبال حل این مشکل هم باشیم و باید به سمت صنایع تبدیلی کشاورزی حرکت کنیم.


مهم‌ترین اولویت، کمک به نوسازی واحدهای فرسوده 

هر چند این سال‌ها به مدد ورود سرمایه‌گذاری بخش خارجی، پای صنایع جدید و هایتک به قزوین باز شده است، ولی این اندک موقعیت نتوانسته است صنایع فرسوده و قدیمی قزوین را که گاه قدمتی بیش از چند دهه دارند تغییر دهد و همچنان در روی همان پاشنه می‌چرخد. موضوعی که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو باهمشهری  بر آن صحه گذاشته است.

علی پرزحمت با بیان این که یکی از مشکلات صنایع استان فرسودگی تجهیزات است، گفت: در سال آینده مهم‌ترین اولویت ما کمک به نوسازی واحدهای فرسوده صنعتی است.
وی با اشاره به پرداخت وام‌های بهین‌یاب به واحدهای صنعتی گفت: در تسهیلات بهین‌یاب صنعتگران می‌توانند با حمایت دولت تسهیلات لازم را برای بهبود شرایط تولید از جمله نوسازی و بهسازی صنایع دریافت کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: استان قزوین در واردات ماشین‌آلات در رده دوم کشوری است، ولی با همه این اوصاف به دلیل تعدد صنایع در این استان این روند باید سرعت بیشتری به خود بگیرد، چراکه افزایش ظرفیت تولید، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها را برای صنایع به دنبال خواهد داشت.


نوسازی، نوشدارو بعد از مرگ سهراب 

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین در این رابطه نظر دیگری دارد. به اعتقاد وی در شرایطی که نقدینگی و تامین مواد اولیه مشکل اصلی واحدهای صنعتی است، نوسازی در اولویت صنایع نیست.
علیرضا کشاورز گفت: تحریم‌ها جان صنایع را گرفته است و اگر دولت مداخله جدی در این حوزه نداشته باشد، صنعت با همین وضعیت نیز نمی‌تواند خوش‌بین به ادامه حیات خودش باشد.


تحقیق و توسعه؛ گمشده بخش صنعت

بحث ارتباط با دانشگاه به قدری اهمیت دارد که طی سال‌های اخیر در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته است. یک استاد دانشگاه در این باره گفت: نیاز اصلی ورود به عرصه رقابتی در دنیای صنعتی امروز، ورود دانش به تولیدات است و صنایع ما برای ترقی نیاز دارند که دانش و تکنولوژی‌های روز را وارد کنند.
سیدمحمد حسینی افزود: در ماده 4 قانون جدید رفع موانع تولید که توسط دولت به مرحله اجرا در آمده است، مقرر شده تا دولت 50 درصد هزینه‌های تحقیق و توسعه واحد‌های صنعتی را به صورت بلاعوض بپردازد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: از سوی دیگر نیز ورود دانش به عرصه‌های تولیدی می‌تواند تا 10 درصد معافیت مالیاتی نیز به همراه داشته باشد و صنعتگران باید از این تسهیلات برای توسعه بخش‌های تحقیق خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: اساتید دانشگاهی و متخصصان با این تسهیلات امکان ورود به صنایع را به دست آورده و صنایع می‌توانند از محل این کاهش هزینه‌ها، نیاز‌های مالی این متخصصان را پرداخت کنند.

این استاد دانشگاه یادآوری کرد: باید به این توجه کنیم که علم لزوما نباید در کتابخانه‌ها خاک بخورد و این‌که دانشمندان و متخصصان خود را مجبور کنیم برای ورود به عرصه‌های تولیدی و صنعتی و دریافت مجوز برای ورود به عرصه‌های صنعتی به سراغ نوشتن مقالات خارجی نظیر مقالات ISI بروند، اقدامی نابخردانه است، بلکه باید فیلتر‌های ورود متخصصان را تغییر داده و نگاه‌ها به سمت دانش‌محور شدن صنایع تغییر جهت دهند و زمینه‌های لازم برای بهره‌گیری از دانش متخصصان بومی را فراهم کنیم.
وی افزود: مقرر شده تا در طرح پسادکتری شرط اعطای مدرک، گذراندن دوره‌های کاری در صنایع باشد و متخصصان کشور را با این طرح مجبور به ورود به صنعت کرده و دانش‌های به‌دست‌آورده در دانشگاه‌ها را به عرصه تولیدی وارد کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید