• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 12 دی 1397
کد مطلب : 43146
+
-

تزریق اعتبار جدید برای ورزشگاه چغابهرام

زمین ورزشگاه چغابهرام سال 91 به پیمانکار تحویل داده شد ولی ساخت این ورزشگاه تاکنون تنها 10 درصد پیشرفت داشته است

عمران
تزریق اعتبار جدید برای ورزشگاه چغابهرام

فاطمه حافظی|  دورود- خبرنگار:

یکی از پروژه‌های ورزشی استان که در جریان سفر رئیس‌‌جمهوری وقت در سال 87 مصوب شد، احداث ورزشگاه 5 هزار نفری چغابهرام در شهرستان دورود بود. در آن زمان نبود زمین یکی از مشکلات اصلی بر سر راه این پروژه بود و تقریبا 3 سال طول کشید تا زمینی 9 هکتاری برای آن اختصاص یابد. 

بعد از آن در سال 90، یک میلیارد و 500 میلیون تومان به پروژه تزریق و به 10 درصد پیشرفت فیزیکی آن منجر شد. اما در سال‌های بعد، براساس تاکید دولت بر اهتمام بیشتر در خصوص تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمامی که بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، این پروژه از لیست طرح‌ها و پروژه‌ها خارج و چندین سال تعطیل  شد.  از آنجا که سرانه ورزشی در استان وضعیت مطلوبی ندارد و در این حوزه لرستان جزو استان‌های در رده پایین است، تلاش نمایندگان مجلس و مدیران استانی باعث شد، با رایزنی‌های فراوان، برای این پروژه بعد از چند سال اعتباراتی اخذ شود. 

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان دورود در این خصوص می‌گوید: زمین ورزشگاه چغابهرام سال 91 به پیمانکار تحویل داده شد و تاکنون تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 

 «محمود رحمتی» عنوان می‌کند: مجموعه ورزشی چغابهرام جزو مصوبات دور دوم سفر رئیس‌جمهوری دولت نهم بود. ولی در آن زمان تنها طرح مطالعاتی و آماده‌سازی ورزشگاه در دورود مطرح بود چون زمین کافی برای احداث اطراف شهر وجود نداشت که به صورت اهدایی یا رایگان به این مجموعه اختصاص پیدا کند.  وی توضیح می‌دهد: تنها زمین‌های موجود در اطراف شهر جزو منابع ملی بود که با کمک منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و... 9 هکتار آن به ورزشگاه اختصاص پیدا کرد. سال 90 طرح واگذاری زمین از دولت به دولت صورت گرفت و سال 91 نیز کار شروع شد.  این مسئول می‌گوید: اعتباری که از سال 90 تا سال گذشته برای این پروژه در نظر گرفته شده بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان بود و تنها توانست 10 درصد پیشرفت داشته باشد. پیمانکار نیز در این مدت، طبق ماده 48 قانون کار، همه چیز را رها کرده است. 

رحمتی ادامه می‌دهد: این‌که در این سال‌ها اعتباری به پروژه تعلق نمی‌گرفت، به دلیل تاکید دولت بر ادامه طرح‌هایی بود که بیش از 50 درصد پیشرفت داشتند و اولویت اختصاص اعتبار با آنها بود. از آنجا که این پروژه تنها 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، از لیست پروژه‌ها خارج شده بود و برای آن اعتباری در نظر گرفته نمی‌شد. 
وی می‌افزاید: طرح‌های نیمه‌تمام زیادی در کشور با پیشرفت بیش از 50 درصد وجود دارد و برای تکمیل پروژه‌هایی که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسند، برنامه‌ریزی می‌شود و اعتبار تخصیص می‌یابد. 

رحمتی اظهار می‌کند: متولی ورزشگاه چغابهرام شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی است. در سال جاری، با مساعدت و پیگیری‌های مسئولان استانی، به این پروژه اعتباری تخصیص داده شد. برای سال جاری 12 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار از محل بودجه عمومی و یک میلیارد و 800 میلیون تومان از محل طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز به این پروژه تعلق گرفته و در حال حاضر نیز پروژه فعال است. 

این مسئول بیان می‌کند: با این اعتبار احداث زمین چمن، حصارکشی اطراف زمین به مساحت 9 هکتار و همچنین آماده‌سازی سکوی تماشاگران برای هزار نفر تکمیل می‌شود. 
وی می‌افزاید: هر چند سکوی تماشاگران این ورزشگاه 5 هزار نفری است، اما با این اعتبار تنها برای این‌که بتوان ورزشگاه را در وضعیتی قرار داد که قابل استفاده باشد سکو برای هزار نفر تکمیل می‌شود. با بودجه تخصیص‌یافته، این پروژه تکمیل نمی‌شود و انجام این 3 مورد هم یک سال زمان می‌برد. 


سرانه فضای ورزشی در دورود

یک کارشناس ورزشی نیز بیان می‌کند: سرانه فضای ورزشی در دورود 50 سانتیمتر مربع است در حالی که استاندارد آن 75 سانتیمتر تا یک متر مربع است. 
 «فرهام اکبری» می‌افزاید: با توجه به وجود این مشکل در کل لرستان، با تکمیل این پروژه کمک بسیاری به ورزش استان می‌شود. سرانه فضای ورزشی در استان نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین است و آمارها نشان می‌دهند که اکنون لرستان در رده 27 کشور در این زمینه قرار دارد.

این کارشناس عنوان می‌کند: انتظار می‌رود که دولت حمایت ویژه را از نظر اعتباری برای جبران این عقب‌ماندگی در دستور کار خود قرار دهد چراکه برای افزایش هر سانتیمتر سرانه فضای ورزشی به اعتباری حدود 15 میلیارد تومان نیاز است. این در حالی است که تنها برای رسیدن به نقطه میانگین کشوری باید حدود 250 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یابد. 

اکبری ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد جبران کاستی‌های لرستان در این حوزه تنها با حمایت ویژه دولت و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و خیران امکان‌پذیر است. امیدواریم مسئولان وزارت ورزش برنامه‌ریزی مناسبی برای ایجاد زیرساخت‌های ورزشی در استان داشته باشند. 
وی بیان می‌کند: اداره‌کل ورزش و جوانان از تمام ظرفیت خود برای حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه استفاده می‌کند و بی‌شک مشوق‌های ویژه‌ای نیز برای آنها در نظر خواهد گرفت. 

این کارشناس می‌گوید: یکی از راهکارهای اساسی برای تعیین تکلیف طرح‌های نیمه‌تمام استان در حوزه ورزش، استفاده از ظرفیت خیران است که امیدواریم بتوان از این ظرفیت برای توسعه ورزش در لرستان استفاده کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :