• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 11 دی 1397
کد مطلب : 43019
+
-

گزارش روحانی از اقدامات دولت در حوزه اقتصاد

رئیس جمهور: میراث دولت یازدهم فقط برجام نیست

اقتصاد
گزارش روحانی از اقدامات دولت در حوزه اقتصاد

میراث دولت یازدهم فقط برجام نیست. این گلایه رئیس‌جمهور از منعکس‌نشدن فعالیت‌های اقتصادی دولت است که در جمع وزیر، معاونان و مدیران وزارت نیرو مطرح شد. به گزارش همشهری، دیروز، حسن روحانی رئیس دولت تدبیر و امید در جلسه‌ای که با متولیان حوزه آب و برق کشور داشت، از بحث آب و برق و تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ مصرف بهینه و اسلامی، به بحث اقدامات دولت، بازگو کردن و دفاع از آنها رسید. گویی در شرایطی که عملا جنگ اقتصادی به کشور تحمیل شده و دولت نیز تحت فشار سنگین تحولات اقتصادی، تغییر کابینه، تنگنای منابع و افزایش مطالبات اجتماعی قرار گرفته است، روحانی تصمیم گرفته خود نیز به تشریح آنچه در دولتش انجام شده بپردازد و از آنها دفاع کند. رئیس‌جمهور در این جلسه با بیان اینکه برخی تنها اقدام دولت یازدهم را در برجام خلاصه می‌کنند، گفت: برجام یکی از خیرات دولت یازدهم است که حسنه آن مداوم بوده و مانند کار خیری است که پایان ندارد اما نباید آن را تنها اقدام دولت یازدهم دانست. رئیس‌جمهور با بیان اینکه از دولت‌های گذشته نیز که به‌نوبه ‌خود تلاش کرده‌اند، تشکر می‌کنیم، افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم اقدام فوق‌العاده‌ای به ثمر رسید که باید برای مردم تشریح و توضیح داده شود.
روحانی طرح تحول نظام سلامت را یکی از اقدامات بزرگ و دستاوردهای دولتش برشمرد. دستاوردی که البته اگر نقد شود محاسن و معایب خود را داشته اما چشم‌پوشی از ثمرات آن در کاهش پرداخت‌های مردمی، گسترش چتر بیمه درمانی و حفاظت از بیماران آسیب‌پذیر بی‌انصافی است. رئیس دولت همچنین احیای دریاچه ارومیه را نیز در زمره اقدامات بزرگ دولت قرار داد و گفت: اقدام دولت در احیای دریاچه ارومیه، ۱۴ میلیون جمعیت ایران را نجات داد درحالی‌که اگر روند سابق ادامه پیدا می‌کرد، دریاچه ارومیه خشک می‌شد و گردوخاک حاصل از آن، کشاورزی را در این مناطق از بین می‌برد و زندگی مردم را دچار مشکل می‌کرد.

باید واقعیت‌ها را برای مردم توضیح بدهیم
روحانی در این جلسه نقبی هم به اقدامات دولت در حوزه آبرسانی، برق‌رسانی و گازرسانی به روستاها زد و به این مسئله اشاره کرد که ۶ میلیون نفر از جمعیت روستایی در دولت یازدهم و اوایل دولت دوازدهم از آب سالم آشامیدنی برخوردار شده‌اند. او همچنین پیشرفت در توسعه پارس‌جنوبی را که باعث‌شده ایران در استفاده از ذخایر گازی جنوب به سهم همسانی با دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس برسد، در زمره اقدامات بزرگ دولت قرار داد و گفت: امروز با تلاش مردم و مسئولان در گندم به‌خودکفایی رسیده‌ایم، در بنزین در آستانه خودکفا شدن هستیم و در گازوئیل و گاز نیز به‌خودکفایی رسیده‌ایم. او خودکفا و خوداتکا شدن را از دستاوردهای این اقدامات دانست و گفت: در سالیان گذشته هنگامی‌که در زمستان نیاز به واردات گاز پیدا کردیم، یکی از کشورها قیمت گاز را 9برابر افزایش داد و ما چون مجبور بودیم، بهای آن را پرداخت کردیم، اما با تلاش‌هایی که در این دولت انجام گرفت، پارسال، وقتی همان کشور در سرمای زمستان گاز را به روی ما قطع کرد، هیچ اعتنایی نکردیم و خود آنها به‌دنبال این بودند که چرا برای وصل شدن گاز اقدامی نمی‌کنیم. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید واقعیت‌ها را برای مردم توضیح بدهیم، افزود: اینکه در طول ۵ سال توانستیم ۲‌هزار کیلومتر راه‌آهن یعنی به‌اندازه ۲۰‌درصد کل راه‌آهن موجود را در کشور احداث کنیم، کار بزرگی است و از اقدامات دولت به شمار می‌رود. به عقیده او تابستان به‌دلیل افزایش مصرف می‌تواند برای مردم و تلاشگران در وزارت نیرو ایام سختی باشد، ازاین‌رو باید برای اصلاح فرهنگ مصرف آب و انرژی و جلوگیری از هدررفت‌ها تلاش شود ضمن اینکه باید شیوه‌های کشاورزی نیز با جایگزینی کشت فراسرزمینی و اصلاح بذر شیوه‌های آبیاری تغییر داده شود.
روحانی با کنایه به اینکه معمولا اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم از کارهایی است که نباید آشکار  گفته شود، افزود: با وجود همه اقداماتی که با تلاش گسترده انجام می‌شود، در روزی که مشکلی به‌وجود می‌آید، گاهی کل اقدامات دولت را در صفر ضرب می‌کنند تا حاصل آن هیچ شود.



 توسعه دیپلماسی برق در دستور کار

رئیس‌جمهور در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران وزارت نیرو با بیان اینکه هیچ دولتی به‌اندازه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش آب سرمایه‌گذاری نکرده است، گفت: در این بخش بالاترین بودجه صرف شد و کارهای بی‌نظیری مانند مهار ۵.۶ دهم میلیارد مترمکعب آب در بخش‌های غربی و انتقال آن به مناطق گرمسیری و کارهای دیگری که در بخش آب غرب کشور، کشاورزی، سدسازی و تونل انجام شده و برخی همچنان در دست اجراست. روحانی ادامه داد: در حوزه برق نیز سرمایه‌گذاری بسیار خوبی صورت گرفت به‌گونه‌ای که ظرفیت تولید برق بیش از ۹ هزار مگاوات افزایش داشت و ظرفیت نصب‌شده به بیش از ۸۰ هزار مگاوات رسید ضمن اینکه تا آخر سال هم ۱۲ هزار مگاوات به آن افزوده می‌شود و کاهش ۲۵۰۰ مگاواتی تلفات و هدررفت برق نیز به آن اضافه خواهد شد. او با اشاره به اینکه دولت به‌دنبال توسعه دیپلماسی برق است، گفت: اینکه می‌توانیم برق را به دیگر کشورها و همسایگان صادر کنیم اقدام بزرگی است و اینکه بتوانیم در تبادل برق با همسایگان به شبکه‌های بزرگ برق آسیا و اروپا وصل شویم نیز حائز اهمیت است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید