• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 دی 1397
کد مطلب : 42846
+
-

مدارسی در حسرت گرمای استاندارد

تعداد کلاس‌های محروم در شهرستان‌های سردسیر استان از جمله سمیرم، فریدون‌شهر و خوانسار بیشتر است

ایمنی
مدارسی در حسرت گرمای استاندارد

شیرین شفیعی|  اصفهان- خبرنگار:

نشستن  مهر برخورداری بر پیشانی اصفهان سال‌هاست که باعث شده سرنوشت هزاران دانش‌آموزی که در مناطق محروم و روستاهای دورافتاده استان زندگی می‌کنند در سیاهه برنامه‌ریزان ملی و محلی برای حذف بخاری‌های غیراستاندارد کلاس‌های درس نادیده گرفته شود.

حادثه دردناک آتش‌سوزی مدرسه‌ای در زاهدان و غم از دست دادن کودکانی که برای تعلیم و تربیت سر کلاس‌های درس نشسته بودند داستان دنباله‌داری است که تکرار آن در فصل سرما، امنیت دانش‌آموزان مناطق محروم و دورافتاده از کلان‌شهرها را  هم با یک علامت سوال بزرگ روبه‌رو می‌کند.


دانش‌آموزان مناطق دورافتاده

بخاری‌های نفتی سال‌هاست که منسوخ شده و مسئولان آموزش و پرورش استان نیز اطمینان می‌دهند که این روزها بیشتر مدارس برای گرمایش کلاس‌های درس از شوفاژ استفاده می‌کنند و بخاری‌های گازی به تاریخ پیوسته‌اند، اما کافی است کمی از هسته مرکزی شهر دور شویم و سری به شهرهای کوچک همسایه اصفهان و یا روستاهای دورافتاده استان بزنیم تا ببینیم که نه‌تنها بخاری گازی همچنان همنشین کلاس‌های درس است، بلکه مدارس کانکسی، تخریبی و محروم راهی جز استفاده از همان روش‌های قدیمی و منسوخ برای در امان ماندن از سوز و سرمای زمستان ندارند.

بیش از ۴۰ درصد از مدارس کشور به سامانه گرمایشی استاندارد مجهز نیستند. این آماری است که «مهرالله رخشانی‌مهر» معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس کشور اعلام می‌کند و می‌گوید: اتفاق تلخ شین‌آباد باعث شد مجلس بخشی از اعتبارات عوارض گاز را به توسعه و سرعت‌بخشی به استانداردسازی گرمایشی و سرمایشی مدارس اختصاص دهد. در فاصله سال‌های ۹۰ تا ۹۶ سامانه گرمایشی ۲۴ هزار مدرسه با ۱۷۰ هزار کلاس درس استانداردسازی شد، اما بخش بیشتری از مدارس سردسیر یا صعب‌العبور باقی مانده است.


گرمایش استاندارد

مدیر کل بازنشسته اداره  نوسازی مدارس استان اصفهان که پس از 14 سال مدیریت این اداره کل را کنار گذاشته   و مشاور کنونی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است، درباره طرح استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی مدارس که از سال 92 و با هدف تامین ایمنی و سلامت دانش‌آموزان و بهینه‌سازی مصرف انرژی و فراهم کردن زمینه‌های مناسب فرایند تعلیم و تربیت در کشور آغاز شده می‌گوید: در ابتدای اجرای طرح، فقط 27 درصد از مدارس استان و به عبارت دیگر، 7406 کلاس درس سامانه‌های گرمایشی استاندارد داشتند که بیشترشان فرسوده و از کار افتاده به شمار می‌آمدند، اما در 5 سال گذشته تاکنون 10هزار و 500 کلاس درس در استان اصفهان به سامانه گرمایشی استاندارد مجهز شده‌اند.

«محمدحسین سجاد» هزینه اجرای این طرح را نزدیک به 1260 میلیارد ریال می‌داند و می‌افزاید: هم‌اکنون 17 هزار و 906 کلاس درس در استان سامانه‌های گرمایشی استاندارد دارند، اما 9175 کلاس درس (5/37درصد) به استاندارد شدن سامانه گرمایشی نیاز دارند. تجربه تلخ آتش‌سوزی کلاس درس در روستای سفیلان چهارمحال و بختیاری، درودزن مرودشت، شین‌آباد پیران‌شهر و غم تازه از دست دادن 4 دانش‌آموز دختر یک پیش‌دبستانی و دبستان غیردولتی در زاهدان گواه این مدعاست که دانش‌آموزان مناطق محروم بیشتر نیازمند رسیدگی و توجه برای حفظ ایمنی کلاس‌های کوچک و دورافتاده درس در فصل زمستان هستند. 


 از شوفاژ مدارس هیات امنایی تا بخاری مناطق محروم

«سید مهدی میربد» مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان، می‌گوید: تعداد   کلاس‌های محروم در شهرستان‌های سردسیر استان از جمله سمیرم، فریدون‌شهر و خوانسار بیشتر و نگرانی‌ها محسوس‌تر است. با توجه به پوشش صددرصدی شبکه گاز در شهرستان خوانسار، به نظر می‌رسد مدارس این منطقه مشکلی برای استفاده از بخاری گازسوز نداشته باشند، اما در بعضی از مناطق سخت‌گذر سمیرم و فریدون‌شهر که امکان گازرسانی وجود نداشته، هنوز هم مدارسی هستند که با بخاری نفتی گرم می‌شوند.

وی می‌افزاید: این به آن معناست که   مدارس نوساز و هیات امنایی اصفهان که همه به شوفاژ و امکانات آموزشی و کمک‌آموزشی استاندارد مجهز هستند، برای مدارس مناطق محروم یا حاشیه شهر، وجود بخاری‌های گازی عادی هم یک امتیاز است که معلوم نیست چه تعداد از آنها بی‌خطر و استاندارد هستند. به گفته میربد، بر اساس برنامه‌‌ریزی مسئولان نوسازی مدارس استان، قرار بود تا پایان سال 96 حتی یک شعله بخاری در مدارس استان روشن نباشد و تمامی وسایل گرمایشی به شوفاژ یا در مدارس یک‌کلاسه به بخاری برقی تبدیل شوند، اما تنگناهای مالی و بودجه‌ای باعث شد هنوز هم بخاری‌های فرسوده گازی یا تک و توک بخاری نفتی در مدارس شهرهای محروم و کم‌برخوردار اصفهان، همچنان گرمابخش کلاس‌های درس باشند.


خرید 170 بخاری برای مدارس فریدن

 رئیس آموزش و پرورش فریدن از تحصیل 400 دانش‌آموز فریدنی در مدارس تخریبی به دلیل کمبود فضاهای آموزشی خبر می‌دهد.
«نیازعلی علایی» که توسعه فضاهای آموزشی و مدارس این منطقه را با توجه به تغییر بافت شهر و روستاهای فریدن ضروری می‌داند، می‌افزاید: 20 مدرسه شهرستان فریدن فرسوده است که از این تعداد 5 مدرسه و نیز یک خوابگاه دانش‌آموزی تخریبی است.

«حمیدرضا قربانی» رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز فریدن، نیز از اهدای 170 دستگاه بخاری به مدارس شهرستان برای تجهیز سامانه گرمایشی مدارس شهرستان خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: مکان‌یابی در مدرسه‌سازی بسیار مهم است و این فرایند باید برای رفع کمبود فضاهای آموزشی انجام شود.


مشکلات اقتصادی؛ سد راه ایمن‌سازی

وزیر آموزش و پرورش در بازدید از مدارس آران و بیدگل یادآور شد: وسایل گرمایی و بخاری حدود یک‌سوم مدارس کشور اعم از گازسوز و نفتی باید به وسایل گرمایشی ایمن تبدیل شوند.
«محمد بطحایی» نبود لوله‌کشی گاز در برخی نقاط کشور را مهم‌ترین دلیل استفاده از بخاری‌های نفتی و تابشی در این مدارس دانست و افزود: اگر از اعتباراتی که برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته می‌شود بخواهیم برای ایمن‌سازی وسایل گرمایشی استفاده کنیم، حدود ۹ سال طول می‌کشد، مگر این‌که یک خیزش جدی و همگانی به کار ببریم تا مدارس در طول یکی - دو سال از این نظر ایمن شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید