• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 دی 1397
کد مطلب : 42748
+
-

وزیر کشاورزی زیر تیغ

استیضاح حجتی که چهارشنبه گذشته لغو شده بود، احتمالا امروز انجام می‌شود

مجلس
وزیر کشاورزی زیر تیغ

استیضاح محمود حجتی برای دومین بار در دستور کار مجلس دهمی‌ها قرار گرفته است و به‌احتمال زیاد امروز استیضاح او در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود.

 طرح استیضاح حجتی 27آذرماه گذشته با 44امضا از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد، طبق ماده (223) آیین‌نامه داخلی وزیر حداکثر ظرف مدت 10روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی مجلس خواهد بود. با توجه به گذشت بیش از 10روز از اعلام وصول طرح استیضاح وزیر جهادکشاورزی براساس قانون اگر استیضاح‌کنندگان بر امضاهایشان باشند وزیر بایدامروز در صحن علنی مجلس حاضر شود و از خود دفاع کند. هرچند براساس آیین‌نامه داخلی مجلس حداقل 10نفر از نمایندگان می‌توانند خواستار استیضاح وزرا شوند اما بعد از اعلام وصول طرح‌های استیضاح اگر تنها یک نماینده بر امضایش بر استیضاح وزیر مربوطه مصر باشد، جلسه بررسی استیضاح برگزار می‌شود. در روند بررسی طرح استیضاح حجتی که در کمتر از 10 ‌ماه گذشته(طرح استیضاح حجتی در 13اسفندماه سال گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفت اما او توانست مجلس را قانع کند و برای سومین بار در 5سال گذشته از بهارستانی‌ها رأی اعتماد بگیرد) برای دومین بار به جریان افتاده اما روندی غیرمرسوم و معمول اتفاق افتاده است و آن هم سرگردانی استیضاح‌کنندگان است.

 استیضاح‌کنندگان به واسطه اخباری که از عالم سیاست به آنها می‌رسد درمانده‌اند که شرایط سیاسی - اجتماعی برای استیضاح حجتی مناسب است یا خیر؟ در خبر‌های غیررسمی که در راهروهای مجلس شنیده می‌شود گفته می‌شود که برخی بزرگان جریان راست در پیامی غیررسمی از مجلس خواسته‌اند روند نوظهور استیضاح متوالی و پی در پی وزرا را پایان دهند، چرا که در شرایط فعلی کشور تغییر مدیریت چاره عبور از مشکلات نیست و آنچه در عبور از بحران اقتصادی شکل‌گرفته نقش‌آفرین و مؤثر است لزوم همراهی و هماهنگی قوا و مدیران با هم است.

به همین دلیل هم بود که هیأت رئیسه مجلس از سه‌شنبه گذشته اعلام نظر درباره استیضاح حجتی را تا‌کنون به تعویق انداخته است و اعلام نظر درباره این موضوع را به دقیقه 90 یعنی آغاز به‌کار نشست امروز مجلس موکول کرده است. همزمان با طرح استیضاح حجتی، پیگیری طرح‌های استیضاح غلامی، وزیر علوم و بطحایی، وزیر آموزش و پرورش که از سوی جمعی از نمایندگان با جدیت دنبال می‌شد نیز به سرنوشتی مبهم دچار شده‌اند.

در میان اخبار ضد‌و‌نقیضی که در مورد در دستور کار قرار گرفتن استیضاح حجتی در نشست امروز مجلس مطرح می‌شود اما علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیأت‌رئیسه مجلس به ایسنا خبر داده است از وزیر جهادکشاورزی جهت حضور در جلسه یکشنبه بهارستان دعوت به عمل آمده است.

 یوسف‌نژاد درباره احتمال منتفی شدن استیضاح وزیر جهادکشاورزی، گفت: تنها درصورتی استیضاح حجتی منتفی می‌شود که تعداد امضاهای متقاضیان این استیضاح به صفر برسد و حتی اگر یک نفر هم باقی بماند، این استیضاح انجام می‌شود.

    سیر نزولی آرای موافقان حجتی در بهارستان

گمانه‌زنی‌ها درباره در دستور کار قرار گرفتن استیضاح حجتی درحالی مطرح می‌شود که اکثریت مجلس رزومه و توان مدیریتی حجتی را قابل‌قبول می‌دانند و با استیضاح او موافق نیستند و در صورت در دستور کار قرار گرفتن استیضاح او اینکه او برای چهارمین بار طی 6سال گذشته از نمایندگان رأی اعتماد بگیرد دور از ذهن نیست. محمود حجتی در دولت یازدهم با کسب ۱۷۷ رأی از ۲۸۴ رأی ماخوذه به وزارت جهادکشاورزی رسید. او در کابینه دوم روحانی نیز در همین سمت به مجلس معرفی شد و این‌بار با کاهش 13رأی یعنی ۱۶۴ رأی موافق، از مجموع ۲۸۸ رأی ماخوذه در وزارت جهادکشاورزی ابقا شد. تعداد آرای موافق او اما در جریان بررسی طرح استیضاحش در 23اسفندماه سال گذشته بازهم روند نزولی داشت. او  با ۱۰۵ رأی موافق از ۲۲۹ رأی ماخوذه از مجلس برای سومین بار رأی اعتماد گرفت. عدم‌اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و تعیین نرخ پایین خرید تضمینی گندم، ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی مازاد، عدم‌اجرای مصوبات برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کل کشور و بودجه سنواتی در بخش کشاورزی و همچنین عدم‌اجرای احکام برنامه ششم در مورد بخشودگی سود و کارمزد و جرایم وام‌های دریافتی کشاورزان خسارت‌دیده از حوادث غیرمترقبه و امهال اصل وام کشاورزان ازجمله محورهای طرح استیضاح حجتی است؛ استیضاحی که براساس آیین‌نامه داخلی مجلس امروز باید در نشست علنی مجلس بررسی شود. طبق آیین‌نامه مجلس متقاضیان استیضاح و وزیر هر کدام برای بیان اظهارات خود در جلسه استیضاح دو ساعت فرصت دارند که می‌توانند ۹۰دقیقه در ابتدا و ۳۰دقیقه در انتها صحبت کنند. همچنین وزیر می‌تواند بخشی از وقتش را به دو نماینده اختصاص دهد و دو نفر از استیضاح‌کنندگان نیز پس از ۹۰دقیقه ابتدایی می‌توانند در پایان هر‌کدام در ۱۵دقیقه در توضیح دلایل استیضاح سخنرانی کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید