• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42594
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/okRY
+
-

خبرهای کوتاه/بورس

  صادرات غیرنفتی 13درصد افزایش یافت
معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات غیر نفتی کشور در هشت‌ماهه سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته 13‌درصد افزایش داشته است. به‌گزارش ایرنا، حمید زادبوم همچنین از کاهش 26‌درصدی واردات کشور در این دوره زمانی خبر داد. او با اشاره به افزایش صادرات ایران به عراق گفت: میزان صادرات به این کشور در هشت‌ماهه سال‌جاری به 6 میلیارد و 700 میلیون دلار رسیده این در حالیست که در 12 ماهه سال گذشته این رقم 6 میلیارد و 400 میلیون ریال بود. زادبوم تاکید کرد: برای چهار استان غربی کرمانشاه، لرستان، ایلام و همدان 3کشور عراق، سوریه و لبنان به‌عنوان بازار هدف در نظر گرفته شده است و آمادگی لازم برای مهیا کردن زمینه صادرات کالاهای این چهار استان به‌ویژه همدان به 3کشور یاد شده وجود دارد. به گفته او علاوه بر کشورهای هم مرز و همسایه، شریک عمده تجاری غیر‌همسایه نظیر چین، هند، اندونزی، ویتنام و تایلند هدف کالاهای صادراتی ایران هستند و آمار صادرات به این کشورها به‌صورت جهشی در حال افزایش است.
 
  ماموریت استان های مرزی برای شکست تحریم
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور گفت: استان‌های مرزی مهم‌ترین نقش را در شکست تحریم‌ها علیه کشور دارد و مردم این مناطق با استفاده از ابزارهایی نظیر بازارچه‌های مرزی می‌توانند در جهت تامین منافع کشور گام بردارند. به‌گزارش ایرنا، جمشید انصاری با اشاره به اینکه آمریکا به تعبیر خود درصدد ایجاد فشار حداکثری در حوزه اقتصاد به ایران است، افزود: راهکار رو در رویی با این فشارها مقاومت است و بر همین اساس، مردم همه استان‌های کشور باید نقش خود را ایفا کنند که این نقش برای استان‌های مرزی ویژه است. معاون‌رئیس‌جمهور همچنین از ممنوعیت اختصاص اعتبار برای طرح‌های با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۵۰ درصد در قالب لایحه بودجه سال آینده خبر داد و گفت: تنها پروژه‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شود می‌تواند از اعتبار مکمل دولتی نیز استفاده کند که در این خصوص باید همه استان‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

  شوینده‌ها ارزان می‌شوند
مدیرکل صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت گفت: با توجه به افزایش نیاز مردم به مواد شوینده در ماه‌های پایانی سال، تولیدکنندگان برای اعمال تخفیف و کاهش قیمت‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. مهدی صادقی نیارکی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: 60 تا 70 درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید مواد شوینده از جمله مواد پتروشیمی، املاح معدنی، کربنات، اسانس‌ها، برخی افزودنی‌ها و... وارداتی و مشمول ارز نیمایی است و به دلیل تعدیل نرخ ارز در هفته‌های گذشته، عامه مردم در انتظار کاهش قیمت‌ها هستند. صادقی نیارکی گفت: صنعت محصولات شوینده و آرایشی کاملا رقابتی است، به‌طوری‌که چند برابر نیازها واحد صنعتی در کشور وجود دارد و برندهای مختلف داخلی و خارجی با هم رقابت می‌کنند. به‌گفته او در چنین شرایطی شرکت‌ها به دنبال افزایش سهم خود از بازار هستند و این مهم را از طریق کاهش قیمت‌ها و در نتیجه افزایش فروش‌شان دنبال می‌کنند. این مقام مسئول ادامه داد: از آنجا که مواد شوینده و آرایشی جزو 25‌قلم کالای اساسی دریافت کننده ارز رسمی نیستند، مشمول «رصد و پایش» بوده و در صورتی که قیمت‌هایشان خارج از عرف افزایش یافته باشد، با گزارش مردم یا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید