• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 25 دی 1396
کد مطلب : 4249
+
-

500صفحه‌‌پرونده‌شهرداری

واکنش اعضای شورای شهربه ارائه گزارش سند تحویل و تحول شهرداری تهران

 محمود میرلوحی/ برنامه و بودجه:

 

اگر امروز می‌بینیم بخش خصوصی در کشور وضعیت مناسبی ندارد بخشی از آن به این دلیل است که قراردادهای شهرداری از دسترس بخش خصوصی دور بوده است. همانطور که آقای شهردار اشاره داشتند تنها 50درصد قرارداد‌های شهرداری از طریق مناقصه انجام می‌گرفت. در طول این سال‌ها که 280هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود و این عملیات‌ها بدون ضابطه و خارج از قاعده از دسترس بخش خصوصی دور می‌ماند باید هم امروز شاهد روزگار ناخوش بخش خصوصی باشیم.

 

مجید فراهانی/ برنامه و بودجه:

 

مسئله فساد در شهرداری تهران در دهه گذشته به‌صورتی بوده که افکار عمومی روی آن حساس شده حتی طبق یک نظرسنجی یک سوم افرادی که به شهرداری مراجعه کرده‌اند ازوقوع تخلفات انتقاد داشتند. تصور افکارعمومی این است که شهرداری تهران یکی از سه دستگاهی است که بیشترین آمار فساد را دارد. از این‌رو ازجمله مسائلی که در اولویت کارهاست، باید مسئله فسادستیزی باشد. اجرای سلیقه‌ای بودجه زمینه‌ساز مشکلات شهر و زمینه‌ساز بی‌انضباطی مالی و عملکردی در شهرداری بوده است.

 

سیدحسن رسولی/ برنامه و بودجه:

 

 پرداختن به گزارش تحویل و تحول شهرداری می‌تواند منجر به تقویت فرهنگ حساب پس‌دهی شود. بخشی از اعتراضات اخیر مردم نسبت به حبس اطلاعات و عدم‌شفافیت بوده است، از این‌رو باید پرونده نفر دوم شهرداری در مدیریت گذشته از حالت محرمانگی خارج شود. هم‌اکنون برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام شهرداری تهران 34هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است. براساس این گزارش فقط 36درصد این پروژه‌های نیمه‌تمام دارای پیشرفت قطعی است، یعنی شهروندان علاوه بر اینکه هزینه‌های مالی مترتب بر این 52هزار و 100میلیارد تومان بدهی را باید بپردازند هزینه عدم‌النفع پروژه‌های نیمه‌تمام را نیز مردم تحمل می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم این گزارش به‌صورت مستقیم خدمت رهبر معظم انقلاب که عزم جدی برای سالم‌سازی نظام اداری کشور دارند ارسال شود. همچنین این گزارش به سران قوا، مراجع نظارتی به‌خصوص قوه‌قضاییه که عزم جدی برای مبارزه با فساد دارد ارسال شود. برخی از این موارد از مظاهر عینی جرم است که باید به آن رسیدگی شود.

 

مرتضی الویری/ برنامه و بودجه (رئیس):

 

بهترین بهره‌برداری از سند تحویل و تحول تهران گذاشتن یک پایه روشن و شفاف در برنامه سوم توسعه است. سعی کنیم با اعداد و ارقام و شاخص‌های روشن شروع کنیم تا معلوم شود بعد از اجرا به جلو رفته‌ایم یا خیر؟ 

 

حجت نظری/ فرهنگی و اجتماعی:

 

این گزارش نشان می‌دهد چه خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد. اگر یک شهر را اینگونه اداره می‌کنند و اگر اداره کشور به دستشان می‌رسید به ورشکستگی کشیده می‌شدیم. این گزارش نشان داد که کل معاونت‌ها و مجموعه مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف دچار ناکارآمدی بوده است. خوب است نسبت به شناسایی این مدیران در دوره جدید اقدام شود به جای آنها ازنیروهای جوان و بانوان استفاده کنیم. 

 

شهربانو امانی/ عمران و حمل و نقل:

 

این گزارش سندی خواهد بود برای مقایسه اینکه شهر تهران را چگونه تحویل گرفتیم و چگونه بعد از 4سال می‌خواهیم تحویل بدهیم. در ضمن مدیرانی که دستشان به فساد آلوده است نمی‌توانند بدون فساد به‌کار خود ادامه دهند.

 

زهرا نژاد بهرام/ معماری وشهرسازی:

 

شاخص‌های اصلی برای تهیه گزارش چه بود؟ در ارزیابی مدیریتی به شیوه مدیریت قبلی تهران چه نمره‌ای می‌دهید؟ سهم شورای شهر در شکل‌گیری مدیریت قبل چه بود؟ آثار مدیریت قبل برشهرتهران چه بود؟ نحوه مدیریت شهری برای رفع این نابسامانی‌ها چه است؟ سهم مردم تهران از این بدهی‌های شهرداری چقدر است؟ 

 

احمد مسجد جامعی/ فرهنگی واجتماعی:

 

 می‌توانیم براساس این سند و مرجع سومی که مدیریت شهری را پایش می‌کند گزارش سالانه از خودمان ارائه دهیم تا اگر در اجرا با خطایی مواجه شدیم بتوانیم اصلاح کنیم. گزارشی را در دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران آقایان نجفی، بیادی و یکی دیگر از اعضا به نمایندگی از شورا تهیه کردند که نشان می‌داد مبلغ 320میلیارد تومان، بدون سند در زمان مدیریت شهری آقای احمدی‌نژاد هزینه شده است. این گزارش در اختیار رئیس وقت شورا قرار گرفت. اما با گذشت سال‌ها هنوز هم نمی‌دانیم نتیجه این گزارش چه شد و چه سرانجامی پیدا کرد؟ من از رئیس شورا می‌خواهم تا گذشته را چراغ راه آینده قرار دهیم و سرنوشت این گزارش را که امروز ارائه شد پیگیری کنیم تا به سرنوشت گزارش قبلی دچار نشود و نتیجه‌ای برای آینده شهر و شهروندان داشته باشد.

 

زهرا صدر اعظم نوری/ سلامت و محیط‌زیست (رئیس):

 

شهردار تهران گزارشی از میزان مبارزه با فساد به صحن شورا ارائه دهد. شعار شورای شهر مبارزه با فساد است و از شهرداری تهران می‌خواهم که برخورد جدی با مفسدان انجام گیرد. اگر شهروندان در ۲۹ اردیبهشت ۹۶ در صف‌های طولانی رأی دادند، دنبال اهدافی هستند که مهم‌ترین آن تغییر است. اما چه می‌شود که در کشور اتفاقاتی رخ می‌دهد که ناشی از ظلم و فساد نهادینه شده است. اگر به این رفتار پاسخ درست داده نشود، مردم بی‌انگیزه می‌شوند و حکومت از این بی‌انگیزگی صدمه خواهد دید.

 

ناهید خداکرمی‌/ سلامت و محیط‌زیست:

 

مردم محرم ما هستند و حق دارند بدانند چه کسانی تخلف کرده‌اند و چه کسانی رفتار ضد‌اجتماعی داشته‌اند. انتظاری که از شهرداری داریم این است که با قاطعیت تمام با متخلفان برخورد شود و متخلفان شهرسازی نامشان شفاف برای مردم اعلام شود. مردم باید بدانند چه کسانی در شهر رفتار ضد‌اجتماعی دارند، آنان که مال‌سازی‌ می‌کنند و تخلف مرتکب شده‌اند و رفتار ضد‌اجتماعی دارند، رانت‌خواری و نجومی‌خواری همه باید شفاف اعلام شوند و با قاطعیت با آنان برخورد شود.

 

محمد جواد حق‌شناس/ فرهنگی و اجتماعی (رئیس):

 

این یک اتفاق نادر است که در مدتی کوتاه این گزارش ارائه شود. البته کاری که در 100روز تهیه و انجام می‌شود قطعاً کامل نیست و نواقصی دارد.‌ای کاش در این گزارش به نقاط قوت تیم مدیریت قبلی نیز اشاره می‌شد چرا که در این صورت نگاه منصفانه‌تری می‌توان به این گزارش داشت اگر با نگاه منصفانه نقد کنیم می‌توانیم این انتظار را از آیندگان داشته باشیم که آنها نیز ما را با نگاه منصفانه نقد کنند. چه بهتر بود قبل از آغاز شورا نسخه‌هایی از این سند در اختیار شورا قرار می‌گرفت تا با ‌آمادگی بیشتری در مورد آن تبادل‌نظر می‌کردیم.

 

الهام فخاری/ فرهنگی واجتماعی:

 

به مردم راست می‌گوییم و درست می‌گوییم و این تصویر واقعی حتی تلخ و نامناسب به همه ما کمک می‌کند با پذیرش واقعیت برای آینده و بهبود شرایط برنامه‌ریزی کنیم. با پرهیز و مراقبت از اینکه در مرداب بوروکراسی، فساد فراگیر و سیطره زورمندان و مایه‌دارها بیفتیم. از آقای شهردار و همکارانشان سپاسگزاری می‌کنم که با مردم روراست و درست صحبت می‌کنند. متناسب با این واقعیت تغییرات را در روند پیش‌رو پیگیری و ارزیابی کنیم. این روشن و مشخص بودن ارزیابی اول راه را به‌عنوان یک فرصت مهم‌ ارزشیابی برای مردم و متخصصان تلقی می‌کنیم زیرا بعدها می‌تواند مشخص کند که شتاب و میزان تغییر به چه حد بود؟‌ای کاش آقای روحانی هم در آغاز کارشان به همین شفافیت وضعیتی که تحویل گرفته بودند، برای همه مردم گزارش می‌کردند تا امروز جامعه می‌دانست که مسبب نارضایتی، بحران‌ها و چالش‌های اقتصادی چه کسانی یا چه فرایندهایی بودند.

 

علی اعطا/ معماری وشهرسازی:

 

برای ایجاد تغییر از رسانه‌ها کمک بگیریم. شهرداری نیاز به نظام برنامه‌ریزی دقیق دارد  و همه‌‌چیز درکف خیابان محقق نمی‌شود. ما نیازمند یک نگاه برنامه محور هستیم.  

این خبر را به اشتراک بگذارید