• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 5 دی 1397
کد مطلب : 42396
+
-

اول یا دوم می‌شویم؛ اگر...

جلال چراغپور
کارشناس فوتبال

اینکه کارلوس کی‌روش تصمیم گرفته بازی دوستانه با فلسطین آن هم قبل از رقابت‌های جام ملت‌ها پشت درهای بسته باشد یک امر طبیعی محسوب می‌شود. او مشابه این کار را قبل از رقابت‌های جام‌جهانی هم انجام داد.
وقتی هم شما می‌بینید در ترکیب اصلی تیم ملی مقابل فلسطین تغییرات فاحشی وجود دارد به‌خاطر این است که هم بازی تدارکاتی انجام شود و هم کسی ارنج واقعی را نفهمد. به هرحال برای موفقیت در جام ملت‌ها راه مشکلی پیش روست. همه تیم‌های مدعی هم از جام‌جهانی 2018روسیه به این بازی‌ها می‌آیند. کره‌جنوبی در جام جهانی، آلمان را حذف کرد، ژاپن با تفاضل گل یک مرحله بالا آمد، ایران مراکش را شکست داد، عربستان هم آبرومندانه ظاهر شد و در کنار اینها استرالیا هم خیلی خوب بود و این تیم‌ها می‌خواهند هرچه که در جام جهانی برایشان اتفاق افتاده را در جام ملت‌ها جبران کنند. در کنار این باید اعتراف کرد تیم‌های جا مانده مانند عراق هم وجود دارند که همیشه حرف‌هایی برای گفتن دارند؛ عراقی که در دوره قبل ما را حذف کرد. با چنین وضعیتی طبیعی است که کی‌روش باید خیلی مراقب باشد.
همانطور که ما در بازی‌های دوستانه حریفان را آنالیز می‌کنیم، آنها هم آنالیز‌های ما را می‌خوانند. همانطور که ما الان می‌گوییم عراق در دیداری دوستانه چین را شکست داده و توجه می‌کنیم کارشناسان عراقی چه می‌گویند که به درد ما بخورد. برای همین ما هم نباید به حریفان اطلاعات بدهیم. سرمربی برای هر بازی دوستانه اهداف مختلفی دارد؛ به‌طور نمونه شاید در یک بازی بخواهد کیفیت فنی 2 بازیکن در یک پست را ببیند یا 2 نفر را مقایسه کند؛ مثلا در فلان پست سردار بهتر است یا طارمی. برای همین چون هدف مربی مشخص نیست نمی‌توان به‌طور دقیق بازی‌های دوستانه را  ملاک قرار داد.
اما مسلم است در آوردگاه آسیا تیم‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه با تمام قوا ظاهر شوند. این رقابت‌ها بعد از جام جهانی است و تیم‌ها جوانگرایی هم نمی‌کنند. بازی‌های آسیایی 2022 قبل از جام جهانی بعدی خواهد بود و در آنجا تیم‌ها جوانگرایی می‌کنند چراکه برای جام جهانی برنامه دارند.
جام ملت‌ها برای خود کی‌روش هم خیلی اهمیت دارد. ممکن است حتی پایان دوران مربیگری کی‌روش هم باشد. اگر نتواند موفقیتی کسب کند با ناکامی می‌رود، اگر هم موفق باشد ممکن است بماند. من اعتقاد دارم اگر با تفکرات جام جهانی پیش برویم مطمئنا عنوان اولی یا دومی را کسب خواهیم کرد. کی‌روش اگر در جام ملت‌ها موفق نباشد دیگر در هیچ جای دنیا نمی‌تواند بگوید من چه دستاوردی در ایران داشتم. درست است همیشه ما را راضی نگه داشته و حتی وقتی باختیم خوب باختیم، ولی این‌بار اگر به کره‌جنوبی یا ژاپن ببازیم، نمی‌توانیم بگوییم خوب باختیم چراکه کره‌جنوبی دیگر آرژانتین نیست. برای همین است که این‌بار کی‌روش بیشتر از ایران برای آبروی خودش کار 
خواهد کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید