• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 3 دی 1397
کد مطلب : 42023
+
-

استفاده از رحم اجاره‌ای برای تکثیر یوز آسیایی

معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه برنامه جدید این سازمان برای حفاظت و احیای یوزپلنگ، ایجاد یک محیط محصور، بزرگ و حفاظت و تکثیر یوز به شکل نیمه‌طبیعی است، گفت: درصورت شکست در جفت‌گیری طبیعی و لقاح مصنوعی، گزینه انتقال جنین و رحم اجاره‌ای در دستور کار قرار می‌گیرد.
حمید ظهرابی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: امیدواریم بتوانیم از موالید یوزپلنگ‌های موجود در پارک پردیسان برای ایجاد یک جمعیت نیمه‌طبیعی و معرفی آن به یکی از زیستگاه‌ها استفاده کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است سازمان حفاظت محیط‌زیست اقدام به زنده‌گیری یوزپلنگ از زیستگاه طبیعی کند، گفت: فعلا این برنامه را نداریم اما امکان دارد برای نمونه‌برداری ژنتیک از یوزهای موجود در طبیعت نسبت به زنده‌گیری اقدام کنیم، چون به ژن یوزها نیاز داریم مخصوصا برای مناطقی که جمعیت‌ها به شکلی است که زادآوری یوز پایین آمده است. برای مثال در مورد یوزهایی که در یزد هستند حتما باید نسبت به برداشت نمونه اقدام کنیم تا بتوانیم ژن گونه را حفظ کنیم. به همین علت باید حداقل یک فرد از آنها را زنده‌گیری کنیم و از آن اسپرم بگیریم و قبل از اینکه همه افراد این گونه از بین برود برای زادآوری از آن اقدام کنیم.
معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به پرسش دیگری در مورد احتمال استفاده از رحم اجاره‌ای یک ماده‌یوز آفریقایی گفت: به‌منظور تکثیر یوز در اسارت سطوح مختلفی را طراحی کرده‌ایم. سطح اول این است که یوزهای موجود در پردیسان به شکل طبیعی جفت‌گیری کنند. این جفت‌گیری باید بین «کوشکی» با «دلبر» یا بین «کوشکی» با «ایران» باشد.
ظهرابی با بیان اینکه ۵۷ذخیره‌گاه تکثیر یوزپلنگ در کشور آفریقای جنوبی وجود دارد، گفت:‌ در این ذخیره‌گاه‌ها یوزپلنگ در اسارت تکثیر می‌شود و جمعیت آن به‌طور دائم در حال افزایش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید