• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41893
+
-

وقتی انقلاب پنج‌ساله می‌شد در کشور چه خبر بود؟

محمدتقی حاجی‌موسی

  آیا کار خوبی است؟ برخورد با اعتیاد در سال‌های اول انقلاب یک مقدار خشن بوده و در تنظیمات روی حالت Hard قرار گرفته بوده؛ به این خاطر بعضی مردم که اطراف‌شان معتاد بوده نسبت به برخورد با این افراد شکایت داشته‌اند و به روزنامه‌ها پیام می‌فرستاده‌اند. برای مثال یک خانمی گفته آیا شلاق زدن و سخت گرفتن بر معتادان که بدن رنجوری دارند کار درستی است؟ وی اینطور ادامه داده که در چین و ژاپن هم با اعتیاد مبارزه شده و بهتر است از روش‌های آنها استفاده کنیم. لکن این هموطن نمی‌دانسته که در چین معتادان را به بهانه سفر تفریحی سوار کشتی کردند و توی دریا ریختند. لذا متوجه می‌شویم ناآگاهی بعضی اوقات منجر به انتقادات الکی می‌شود و برخورد ما با معتادها از خیلی کشورهای به‌ظاهر پیشرفته دیگر هم بهتر بوده و هست و خواهد بود.

  برای ما که فرقی ندارد  دغدغه‌های مردم گذشته نسبت به الان مایه مباهات است و نشان می‌دهد پیشینیان ما چقدر آرمانگرا بوده‌اند و به چه چیزهایی فکر می‌کرده‌اند. مثلا در این تاریخ ملت توانسته‌اند حکم حلال بودن خاویار و ماهیان خاویاری را از مراجع بگیرند منتها حواسشان نبوده که خب این چه فایده‌ای برایشان دارد؟ قبل از انقلاب که این خوردنی حرام بود و هیچی! بعدش هم که حلال شد آن قدر گران بود که باز هم هیچی! لذا آرمانگرایی همیشه هم خوب نیست و فایده‌ای ندارد جز حسرت‌خوردن.

  برو آخر صف در دهه60 بخش زیادی از زندگی مردم در صف می‌گذشت. مثلا بعضی‌ها در صف به دنیا می‌آمدند. در صف به مدرسه می‌رفتند. در صف عاشق می‌شدند. در صف خواستگاری می‌کردند. در صف ازدواج می‌کردند. در صف غذا می‌خوردند. در صف معاشرت می‌کردند. در صف دعوا می‌کردند و در نهایت در صف به سرای آخرت می‌شتافتند. این کثرت صف و طولانی بودن زمان ایستادن در صف داد مردم و رسانه‌ها را در همان برهه حساس تاریخی هم درآورده بود و روزنامه‌ها ماجرا را بازتاب می‌دادند و خواستار پایان صف‌ها بودند که خب زیادی رؤیایی بوده‌اند و ما هنوز هم اگر برای خرید نان سنگک 20‌دقیقه توی صف نایستیم یک جای ذهنمان دچار حفره می‌شود و تا 6روز پابرهنه می‌خوابیم. والا! 

  گاو خشمگین؛ نسخه مناسب برای خانواده‌های ایرانی   تقریبا 3 سال بعد از ساخت و اکران فیلم گاو خشمگین ساخته مارتین اسکورسیزی، قصابان ایرانی که از این سرقت ادبی خشمگین شده بودند دست به ساخت نسخه مناسب این فیلم برای خانواده‌های ایرانی زدند و ضمن پا گذاشتن روی ملاحظات بی‌خود و واقعی‌سازی‌ مفاهیم اقدام به ذبح غیرقانونی یک گاو و گوساله کنار خیابان خاوران کردند. منتها حواسشان نبود که گاو مورد نظر با گوساله رابطه فامیلی دارد و ابتدا گوساله را ذبح کردند که این مسئله، گاو را ناراحت و خشمگین کرد و باعث شد ضمن سر و صدای شدید پا به فرار بگذارد و وارد یکی از خیابان‌ها شود و با حمله به یکی از خانه‌ها، مردی را له و لورده کند. هنرمندان عضو کمیته منطقه 10 با دیدن این صحنه به یاری مرد بخت‌برگشته آمدند و با شلیک چند گلوله، گاو را به سزای اعمال پلید خویش رساندند. در پایان مرد با پای شکسته عازم بیمارستان شد و گاو خشمگین به‌علت مرگ نتوانست جایزه اسکار را از دستان رابرت دنیرو بگیرد.

  دنده عقب نگیرید  در سال 62، کل مصرف پارچه کشور 900میلیون مترمربع بوده که حداکثر 300میلیون مترمربع آن از خارج وارد می‌شده. حالا اما این نیاز به یک‌میلیارد و 300میلیون مترمربع رسیده که فقط 800میلیون مترمربع آن در داخل تولید می‌شود و 500میلیون مترمربع باید از خارج وارد شود. در این خبر به‌دنبال هیچ افزوده دیگری نیستیم و شما را با آمار و ارقام تنها می‌گذاریم تا غور کرده و سپس نتیجه‌گیری فرمایید.

  شکوفه‌زدن استعدادها  سلامت دهان و دندان یکی از مهم‌ترین مواردی بوده که ایرانیان به آن توجه داشته‌اند. منتهی همین مردم حاضر بودند تمام دندان‌هایشان را از دست بدهند ولی فندق و پسته در بسته‌ای را در ظرف آجیل باقی نگذارند. به‌منظور برآورده کردن نیازهای ملت در این زمینه و بازکردن هر در بسته‌ای بدون درد و خونریزی، متخصصان داخلی دست به تولید داخلی انبر فندق‌شکن در کارگاه تولید واتر پمپ، کاربراتور و شغال‌دست خودرو زدند تا ضمن تأمین تقاضای بازار، نیاز به واردات این محصول از ایتالیا را هم از بین ببرند. محصولی که ظاهرا آن‌موقع خیلی استراتژیک محسوب می‌شده و چون جامعه سرش شلوغ بوده نمی‌توانسته با گوشت‌کوب و قندشکن و سنگ و چیزهای دیگر فندق بشکند و به آن نیاز داشته. 

  عکس جسد با رزولوشن 1080  قورباغه ات را قورت بده یک ضرب‌المثل قدیمی ایرانی بوده و برخلاف چیزی که شما فکر می‌کنید ‌زاده تفکر آنتونی رابینز و روانشناسان عصر جدید نیست. در این ضرب‌المثل که در تاریخ به‌صورت «جسدت را قورت بده» هم آمده با این مفهوم آشنا می‌شویم که شب عید نوروز بهترین چیزی که می‌تواند ترس‌های شما را از بین ببرد، دیدن تصویر جسد یک بنده خدای ناشناسی است که با کیفیت 1080 در روزنامه سراسری به چاپ رسیده و حدس زدن نام و نشان آن می‌تواند علاوه بر از بین بردن فوبیای شما، ثواب هم داشته باشد. بنابراین آن موقع مد بوده که تصاویر باکیفیت اجساد مجهول‌الهویه را در روزنامه چاپ می‌کرده‌اند و از مردم می‌خواسته‌اند آنها را شناسایی کنند؛ یک سرگرمی مناسب برای کسانی که از خانه‌تکانی به ستوه آمده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید