• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 دی 1397
کد مطلب : 41864
+
-

تلاش آمریکا برای سخت‌تر‌کردن # فناتحریم

مقام‌های آمریکایی تلاش دارند تا تحریم‌های بخش فناوری در ایران را هر روز سخت‌تر از قبل کنند

تلاش آمریکا برای سخت‌تر‌کردن # فناتحریم

دولت ترامپ در کنار بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی این روزها خیز بلندی برای مجبور کردن شرکت‌های فناوری برای تحریم کاربران ایرانی برداشته است.
پس از ماجرای اسلک و بستن بی‌اخطار دسترسی کاربران ایرانی، قانونگذاران آمریکایی هم در حال پیگیری طرحی در کنگره هستند که توسعه و استفاده از رمز ارز ملی کشور ایران را هدف قرار داده است.
این طرح با عنوان «مسدود کردن امور مالی غیرقانونی ایران» از سوی «مایک گالاچر» و «تد کروز» سناتورهای جمهوریخواه پیگیری می‌شود.
براساس گزارش کوین تلگراف،  این طرح به شکل مشخص معاملات،  تامین مالی و سایر اقدامات مرتبط با ارز دیجیتال ایرانی را ممنوع کرده است. این طرح همچنین افراد خارجی درگیر با فروش،  تامین، نگهداری یا تراکنش این پول دیجیتال را تحریم می‌کند. سناتورهای جمهوریخواه در این طرح خواستار تحقیقات مفصل درباره میزان پیشرفت ایران در ساخت ارز دیجیتال ویژه خود شده‌اند.
از چند‌ماه پیش اعلام شد که ارز دیجیتال می‌تواند راهی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا به‌ویژه در حوزه معاملات خرد باشد. گفته می‌شود «شرکت خدمات انفورماتیک» زیرنظر بانک مرکزی ایران،  در حال توسعه این رمز ارز ملی است. چندی پیش هم دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده بود که قوانین ارز دیجیتال و استفاده از تجهیزات ماینینگ یا همان استخراج ارز دیجیتال در حال نهایی شدن است.

تقابل پلتفرم‌ها 
به نظر می‌رسد پلتفرم‌های آمریکایی هم به‌شدت تحت فشار دولت قرار دارند تا دسترسی کاربران ایرانی یا کسانی که به ایران سفر کرده‌اند را محدود کنند. نمونه مهم و جنجالی آن پلتفرم اسلک و بستن حساب‌های کاربران ایرانی بدون اخطار قبلی است. اسلک یک ابزار همکاری تیمی مبتنی بر ابر است که تیم‌های بسیاری در جهان به‌صورت رایگان یا برای استفاده از خصوصیات بیشتر با پرداخت پول از آن استفاده می‌کنند.
با قطع دسترسی کاربران ایرانی و گسترش اعتراض‌های آنها روز گذشته شرکت اسلک در بیانیه‌ای اعلام کرد که قطع دسترسی کاربران به این اپلیکیشن ارتباطی در روزهای گذشته ربطی به ملیت آنها ندارد. به گزارش بی‌بی‌سی،  این شرکت که در روزهای گذشته با شکایت تعدادی از کاربران خود ازجمله بعضی از کاربران ایرانی به‌خاطر مسدود شدن حساب‌هایشان مواجه شد،  در بیانیه‌ای ضمن عذرخواهی از کاربران در این‌باره توضیح داده است. بنا بر اعلام اسلک،  این شرکت از 2 روز پیش براساس موقعیت جغرافیایی کاربران اقدام به مسدود کردن دسترسی کاربرانی کرده که از کشورهای تحریم شده اقدام به کاربری این اپلیکیشن کرده‌اند. علت این کار تبعیت از قوانین تحریم‌های آمریکا عنوان شده است. اسلک اعلام کرده دسترسی کاربران در کوبا،  سوریه،  کریمه،  ایران و کره‌شمالی را به این اپلیکیشن ارتباطی درون‌سازمانی قطع کرده است.
کاربران اسلک هم در ایران،  کوبا،  کره‌شمالی،  سوریه و جزیره‌ کریمه در یک اقدام هماهنگ این برنامه را تحریم و استفاده از آن را محدود کرده‌اند.

گسترش تحریم داخلی و آمریکایی
در کنار تحریم‌های آمریکا بستن فیلترشکن‌‌ها و گسترش فیلترینگ طی روزهای اخیر خودش تبدیل به یک مانع جدید برای شرکت‌های فناوری و کاربران شده است. عطا خلیقی،  مدیر مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا به همشهری می‌گوید: «بسیاری از سرویس‌های گوگل و خیلی از شرکت‌های بزرگ خدمات‌دهنده خارجی هیچ نمونه‌ای در داخل کشور ندارند و تمام دنیا برای بهبود کسب و کارهایشان از آنها استفاده می‌کنند. بخشی از این سرویس‌ها مدت‌هاست به‌خاطر تحریم‌های آمریکا روی ایران بسته شده است ولی چون ما ناچار به استفاده از آنها بودیم،  از فیلترشکن استفاده می‌کردیم که آی‌پی ما را به کشور دیگری تغییر می‌داد و امکان استفاده از سرویس را برایمان مهیا می‌کرد. حالا با بستن آی‌پی‌ها و فیلترشکن‌های مشهور همه شرکت‌های این‌ حوزه متضرر شده‌اند.» 
فناتحریم اصطلاحی است که از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی برای تحریم‌های فناوری اعمال شده از سوی آمریکا برای کاربران ایرانی به‌کار برده می‌شود. کاربران ایرانی فهرستی از حداقل ۱۷۰ سرویس آنلاین را تهیه کرده‌اند که با آی‌پی‌ ایران نمی‌توان از آنها استفاده کرد.
پوریا استرکی،  فعال استارتاپی دراین‌باره به همشهری می‌گوید: «من شخصا برای بسیاری از کارهای ساده‌ام از وی‌پی‌ان استفاده می‌کردم و از سرویس‌هایی بهره می‌بردم که دولت آمریکا برای عقب نگه داشتن ما،  آنها را از دسترس‌مان خارج کرده بود. این‌بار خودمان به‌صورت ناخودآگاه داریم کاری می‌کنیم که آمریکا در پی انجام دادنش بود. ماجرا از ضرر کردن چند بازی و اپ ساده بسیار فراتر است. بخش‌هایی از صنایع مادر ما آسیب دیده‌ و متضرر شده‌اند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید