• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 29 آذر 1397
کد مطلب : 41615
+
-

صمیمیت در نقاشی

صمیمیت در نقاشی

تصویر مقابل، نقاشی دختری  5‌ساله به نام آوا یزدانی است که مریم قربانعلی‌نژاد-روانشناس- آن را تفسیر کرده است. شما هم می‌توانید نقاشی فرزندتان را برای تفسیر به شماره09050632960‌  ارسال کنید. در شرح نقاشی بنویسید که فرزندتان دختر است یا پسر، چه چیزی را کشیده و چند سال دارد. البته باز هم تأکید می‌کنیم که یک نقاشی ملاک ارزیابی شخصیت کودک نیست و بهتر است چند نقاشی مورد بررسی قرار گیرد.



کودکان هر آنچه در دل و ذهن و حتی آرزو دارند را با حواس کودکانه در نقاشی خود جای می‌دهند، حتی خط خطی‌ها هم مثل نقشه گنج باید رمزگشایی شوند. کودک در سن 5سالگی با درک محیط، جوانب اشیا و علاقه‌مندی‌ها حتی اگر وجود خارجی نداشته باشند را ترسیم می‌کند.

وقتی کودک تصویری را در نقطه مرکزی کاغذ و بزرگ می‌کشد و روی آن تمرکز دارد یعنی به احساسات خودش تمرکز دارد. آوا، مادر را از همه بزرگ‌تر و شاد کشیده است. این نشانه ارتباط خوب او با مادر و آرامشی است که از او می‌گیرد. بچه‌ها آن فردی را که بیشتر دوست دارند بزرگ‌تر ترسیم می‌کنند.

دقت داشته باشید که بچه‌ها خودشان را در نقاشی شبیه آنچه از خود برداشت می‌کنند ‌می‌کشند و اگر کودکی به نقاشی‌کشیدن تمایل نداشته باشد نشانه ضعف او در ارتباط است.

فضای نقاشی یکی از ارکان‌های مهم است. بچه‌های خجالتی معمولا در کادر کوچک یا بخش محدودی از صفحه نقاشی می‌کشند. اما در این نقاشی اینطور نیست و گرایش به نظم و ترتیب هم دیده می‌شود.

خورشید در نقاشی کودک نشان از پدر و امنیت است. وقتی بین آنها ارتباط گرمی وجود داشته باشد خورشید را درخشان می‌کشد ولی اگر پدر را کمتر ببیند یا رابطه مطلوب نباشد خورشید را پشت ابر یا کوه پنهان می‌کند.

وقتی کودک در نقاشی، دست‌ها را باز می‌کشد، نشانه فضای صمیمی با افراد موجود در نقاشی است. در این نقاشی نشانه صمیمیت خواهر و برادرهاست. کودک، اعضای خانواده‌اش را بیشتر کشیده و این نشانه علاقه او به آنهاست و به جلب احساسات و توجه هم علاقه دارد.

استفاده بیش از 5رنگ در نقاشی نشانه آرامش است. مهم‌ترین رکن در نقاشی کودک این است که باید ببینیم مثلا اگر جانوری را هم می‌کشد آیا چهره خوشحالی کشیده یا نه!

اگر کودک فضای خالی در صفحه بگذارد به معنی اعتماد به‌نفس پایین است اما در نقاشی آوا  از تمام صفحه استفاده شده است.
خیلی به نقاشی حساسیت نشان ندهیم. بچه‌ها حتما نباید خوب نقاشی بکشند. سعی کنیم قبل از 7سالگی هیچ آموزش منسجمی برای نقاشی ندهیم. باید حتی خط‌خطی‌های بچه‌ها را تشویق کنیم. کمترین تشویق، همان تعریف و نصب نقاشی به دیوار اتاق است.

نکته

برای تفسیر دقیق نقاشی بهتر است چند نقاشی کودک بررسی و با او درباره انگیزه‌اش از کشیدن آن صحبت شود. دختر و پسر بودن هم تفاوت‌هایی در تفسیر دارد

این خبر را به اشتراک بگذارید