• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41380
+
-

آموزش رانندگی، ساعتی 53تومان

از سال1359تا امروز هزینه آموزش رانندگی از 350تومان برای 10جلسه به 700هزار تومان رسیده است

نیلوفر جلالی

آن زمان‌ها خیلی‌ها اصلاً آموزشگاه رانندگی نمی‌رفتند. همیشه یک نفر در هر فامیل و خانواده‌ای بود که یک پیکان داشت و با همان به همه متقاضیان رانندگی، آموزش می‌داد، همه هم از دم در 4-3 جلسه یاد‌می‌گرفتند. بعد از آن فقط کافی بود بروند و آزمون رانندگی را در شهرک آزمایش بدهند. کلاس اجباری نبود اما به هر حال بودند افرادی که برای یادگیری رانندگی به آموزشگاه بروند. جالب است بدانید در سال1359نرخ هر ساعت تعلیم رانندگی 35تومان بوده است. البته هیچ اجباری برای اینکه حتما تعداد ساعات مشخصی را آموزش ببینی وجود نداشته است.

مجوز تاسیس آموزشگاه رانندگی

تازه در سال1359بود که صدور اجازه تاسیس آموزشگاه رانندگی به اداره راهنمایی‌و‌رانندگی واگذار شد اما مثل هر قانون دیگری در کشور ما مدت‌ها طول کشید تا به مرحله اجرا برسد. همین هم شد که طی سال‌های 1357و 1358تعداد 60آموزشگاه رانندگی غیرمجاز در تهران تاسیس شد. اعضای آموزشگاه‌های غیرمجاز برای خود یک شورا تشکیل دادند و خواستار گرفتن مجوز فعالیت شدند. آنها می‌‌گفتند هر کدام 350ریال برای هر ساعت تعلیم رانندگی می‌گیرند درحالی‌که اعضای اتحادیه آموزشگاه‌های رانندگی 500ریال برای هر ساعت می‌گیرند! صاحبان آموزشگاه‌های عضو اتحادیه، خودسرانه مبلغ تعلیم رانندگی را با این توجیه که لوازم یدکی خودرو و قیمت اتومبیل 3برابر شده، افزایش دادند. اما وزارت بازرگانی هشدار داد که قیمت‌ها همان 350ریال است و با متخلفان برخورد می‌شود.

این ماجرا شبیه همه خبرهایی است که این روزها نیز می‌خوانیم؛ یک عده خودسرانه قیمت خدمات خود را افزایش می‌دهند، مسئولان هشدار می‌دهند که با متخلفان برخورد می‌شود. هنوز هم پلیس می‌گوید مردم هشیار باشند و برای معرفی آموزشگاه‌های رانندگی که تخلف مالی دارند، اقدام کنند.

قیمت آموزش رانندگی

خودروهای آموزشی از پیکان آن سال‌ها به پراید این سال‌ها تغییر کرده است اما آنچه خیلی متفاوت‌تر شده، قطعا قیمت تعلیم رانندگی است. در آن سال هر کس به دلخواه خود تصمیم می‌گرفت چند ساعت آموزش ببیند.

 ممکن بود یک نفر با 4جلسه آموزش برود و امتحان دهد و یک نفر دیگر بسته به استعداد خود، بارها برای آموزش گرفتن مراجعه کند؛ مثلا اگر میزان متوسط آموزش دیدن را 10ساعت درنظر بگیریم با احتساب هر ساعت 35تومان قیمت کل آموزش 350تومان درمی‌آمد. امروز حالا اوضاع فرق دارد. حداقل باید 12جلسه هر جلسه معادل 2ساعت آموزش دید. هزینه آموزش‌ها هم بسته به اینکه شرایط آموزشگاه چه باشد و در کدام منطقه کشور قرارداشته باشد، از 500هزار تومان شروع می‌شود و اگر به جلسات بیشتری نیاز باشد تا 700هزار تومان هم بالا می‌رود؛ این یعنی هزینه آموزش رانندگی در طول 38سال حدودا 2000برابر شده است! همین هزینه‌هاست که امروز باعث شده خیلی‌ها قید یادگیری رانندگی را بزنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید