• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41310
+
-

تصویر بهاره از امنیت سرمایه‌گذاری استان‌ها

تبانی در معاملات دولتی و عمل‌نکردن به وعده‌ها، بیشترین گلایه سرمایه‌گذاران اعلام شد

صدای سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در بهار امسال از اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات حکومتی، عمل نکردن مسئولان ملی و استانی به وعده‌ها بلند بوده، پیش‌تر یعنی در زمستان سال گذشته آنها از ایجاد اختلال در کسب و کارشان به‌دلیل تحریم‌های خارجی، سرقت‌های مالی و توزیع کالاهای قاچاق به ضرر بخشی از فعالان اقتصادی در بازار به‌شدت گلایه داشتند.

به گزارش همشهری، فعالان اقتصادی درنظرسنجی‌ انجام گرفته توسط بخش خصوصی همچنان نسبت به 21دست‌انداز بر سر راه سرمایه‌گذاری شکایت دارند ازجمله اختلال ناشی از تحریم‌های خارجی، کلاهبرداری و تقلب در بازار، رواج توزیع کالاهای قاچاق، استفاده غیرمجاز از نام و علایم تجاری، میزان وفای به عهد در اجرای قراردادها، دسترسی آزاد و عمومی به اطلاعات و تصمیم‌های مسئولان و البته ثبات قوانین و مقررات که به سکه رایج فضای کسب و کار تبدیل شده و همواره مانعی بزرگ بر سر راه فعالیت‌های سالم اقتصادی است. افزون بر این، از نبود ثبات در قوانین و مقررات، روشن نبودن قوانین و مقررات ناظر بر کسب و کار، تخصصی نبودن رسیدگی به دعاوی تجاری در مراجع قضایی و همچنین کند بودن سرعت عمل و تعهد مراجع انتظامی در رسیدگی به شکایت فعالان اقتصادی انتقاد شده است.

رشوه بیداد می‌کند

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نه فقط از اعمال نفوذ و رانت و تبانی در معاملات دولتی و عمل نکردن مسئولان دولتی در سطح ملی و منطقه‌ای به وعده‌هایشان گلایه دارند بلکه می‌گویند در اجرای قراردادهای بین بخش خصوصی با دولت و شرکت‌های دولتی وفای به عهد کمرنگ‌تر شده است. نوسان قیمت مواداولیه همچنان سرمایه‌گذاران را رنج می‌دهد و آنها انتظار دارند تا مسئولان استانی حمایت بیشتری از سرمایه‌گذاران داشته باشند، درحالی‌که اعتماد به دادگاه‌های استانی برای رسیدگی به حقوق فعالان اقتصادی رضایت‌بخش نیست و پرداخت رشوه در ادارات دولتی همچنان بیداد می‌کند.

رتبه استان‌ها در امنیت سرمایه‌گذاری

مرکز پژوهش‌های مجلس با ارزیابی شاخص کلی امنیت سرمایه‌گذاری در استان‌های ایران در بهار امسال و مقایسه آن با زمستان پارسال نتیجه‌گیری کرده از نظر فعالان اقتصادی و شاخص‌های آماری، فضای امنیت سرمایه‌گذاری تیره‌تر شده است. دلیل اصلی افزایش شاخص امنیت ملی سرمایه‌گذاری در ایران از 5.98 به 6.15، نوسانات نرخ ارز و تغییر پیاپی و ناگهانی سیاست‌های ارزی و تجاری اعلام شده است. طبق این گزارش بدترین استان‌ها برای سرمایه‌گذاری در بهار امسال که رتبه آنها از میانگین کشوری بالاتر است به‌ترتیب استان‌های تهران، ایلام، چهار محال و بختیاری، البرز، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، گلستان، خراسان شمالی، قزوین، گیلان، خراسان رضوی، فارس، اردبیل، کرمانشاه و اصفهان معرفی شده‌اند. این در حالی است که استان‌های خراسان جنوبی، بوشهر، زنجان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، مرکزی، آذربایجان غربی، قم، یزد، آذربایجان شرقی، سمنان، مازندران، لرستان، کرمان، کردستان و همدان به‌ترتیب از امنیت بیشتر سرمایه‌گذاری نسبت به شاخص میانگین کشوری برخوردار بوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید