• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41307
+
-

سهام سرخابی‌ها؛ بازی دوباره

خصوصی سازی
سهام سرخابی‌ها؛ بازی دوباره

هیأت دولت در جلسه یکشنبه‌شب خود به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهور، با واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی موافقت کرد.
به گزارش همشهری، با اعلام وزیر ورزش و جوانان، پرونده واگذاری شرکت‌های استقلال و پرسپولیس در سازمان خصوصی‌سازی بار دیگر به جریان خواهد افتاد. از ابتدای دهه‌80 تاکنون، چندین‌بار تلاش‌هایی برای فروش سهام این دو باشگاه به بخش خصوصی انجام شده اما همه این تلاش‌ها به‌دلیل فشار گروه‌های قدرت و لابی ذینفعان پر‌نفوذ در عرصه فوتبال که اتفاقا خط و ربط‌های سیاسی هم دارند و همینطور جدی‌نبودن اراده دولت، به در بسته خورده است. بر‌همین اساس چند سال پیش و به‌دلیل مخالفت‌های این گروه‌ها، فرابورس ایران یک طرح مدون را به وزارت ورزش ارسال کرد تا ازطریق آن منافع همه گروه‌ها در جریان واگذاری تامین شود. مطابق این طرح، واگذاری سهام این دو باشگاه می‌تواند از طریق تاسیس دو صندوق سرمایه‌گذاری انجام شود که همه هواداران از طریق خرید واحد‌های آن صندوق در جریان خصوصی‌سازی‌ مشارکت می‌کنند. این روش که واگذاری سهام به شکل غیرمستقیم است، می‌تواند منافع همه گروه‌ها ازجمله پیشکسوتان فوتبال را تامین کند. در این طرح سرمایه‌گذاران بزرگ می‌توانند با خرید یونیت یا واحد‌های ممتاز عملا مدیریت این باشگاه‌ها را در اختیار بگیرند و هواداران هم به شکل غیرمستقیم از طریق خرید واحد‌های عادی صندوق تامین‌کننده مالی این دو باشگاه درخصوصی‌سازی‌ باشگاه مشارکت کنند، اما وزارت ورزش همان زمان هم پاسخی به این طرح نداد و اکنون هم که بعد از 3سال بار دیگر قرار است سهام این دو باشگاه بار دیگر در فهرست واگذاری قرار بگیرد، نحوه واگذاری سهام این دو باشگاه که گفته می‌شود 290میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده‌اند، مشخص نیست.

با این حال مقامات مسئول مانند گذشته تأکید دارند سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال واگذار خواهد شد و در این کار جدی هستند. در همین رابطه مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان گفت: در جلسه روز یکشنبه هیأت دولت به ریاست رئیس‌جمهور پیشنهاد وزارتخانه مبنی بر واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس به تصویب رسید.

بلافاصله میرعلی‌اشرف پوری‌حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌‌‌سازی هم در اظهارنظری جداگانه گفت: قصد داریم قبل از عید مزایده فروش سهام باشگاه را برگزار کنیم. او حتی از نقش وزیر ورزش برای تصویب طرح تقدیر کرد اما آنطور که خبرها نشان می‌دهد وزیر ورزش بلافاصله بعد از به جریان افتادن دوباره پرونده خصوصی‌سازی‌ سرخابی‌ها بنا به دلایل نامعلومی خروج 7ورزشگاه ازجمله مجموعه ورزشی انقلاب، آزادی، دیزین، شیرودی و شمشک را از فهرست واگذاری‌ها‌ از سازمان خصوصی‌سازی مطالبه کرده است.

پوری‌حسینی همچنین در گفت‌وگو‌های خود با رسانه‌ها اعلام کرده تا 2ماه آینده قیمت پایه پرسپولیس و استقلال مشخص خواهد شد اما درباره نحوه واگذاری‌‌ این دو باشگاه سخنی نگفته است، با این حال آنطور که برخی خبرها نشان می‌دهد، در مزایده جدید، خریدار علاوه بر تملک برند، باشگاه و ساختمان‌های مرکزی سرخابی‌ها در قبال بدهی‌ها نیز متعهد خواهد بود.

باشگاه پرسپولیس هم‌اکنون علاوه بر ساختمان مرکزی، دارای اموالی همچون ورزشگاه شهید درفشی‌فر در جنت‌آباد و همچنین باشگاه استقلال نیز علاوه بر ساختمان مرکزی دارای ورزشگاه شهید مرغوبکار در محله نازی‌آباد تهران است. در همین رابطه نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی آمادگی و توان خرید این دو باشگاه را دارد، اما شرایط واگذاری آنها باید شفاف و منطقی باشد. به گفته سلاح‌ورزی، ابتدا باید تکلیف پرداخت حق پخش تلویزیونی، تبلیغات، بلیت‌فروشی، اسپانسرینگ حرفه‌ای، فروش پیراهن و سایر الزامات باشگاهداری طبق استانداردهای فیفا مشخص شود، سپس به سوی خصوصی‌سازی‌ واقعی پیش رفت.

او همچنین تأکید کرده است: انتقال مالکیت و مدیریت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به پیشکسوتان این باشگاه‌ها که هیچ سابقه‌ای در بنگاهداری ندارند، می‌تواند به آشفتگی مدیریتی و شکست اقتصادی منجر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید