• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 27 آذر 1397
کد مطلب : 41304
+
-

تداوم بلاتکلیفی در بازار خودرو

سازمان حمایت: قیمت جدید خودروهای داخلی هنوز نهایی نشده است

خودرو
تداوم بلاتکلیفی در بازار خودرو

در شرایطی که ادامه گمانه‌زنی‌ها در مورد میزان و زمان اعلام افزایش قیمت‌ خودروهای داخلی موجب تشدید رکود و تداوم بلاتکلیفی مشتریان شده، دیروز بعد‌از‌ظهر مدیران 2شرکت بزرگ خودروساز در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی حاضر شدند و گزارشی از وضع صنعت خودرو در ماه‌های پس از اعمال تحریم‌های آمریکا ارائه دادند.

به گزارش همشهری، دیروز درپی اعلام نظر اخیر رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تعیین قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی بر مبنای 5درصد کمتر از قیمت‌های حاشیه بازار و کاهش پلکانی 5درصدی این قیمت‌ها در هر نوبت عرضه، برخی رسانه‌ها از نهایی‌شدن طرح افزایش 50 تا 130درصدی قیمت خودرو، خبر دادند اما همزمان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اعداد و ارقام اعلام‌شده در مورد میزان افزایش قیمت خودرو را گمانه‌زنی رسانه‌ای قلمداد کرد تا فضای ابهام بر سر بازار خودرو باقی بماند.

اشتغال‌زایی بالای صنعت خودرو

معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه دیروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با تأکید بر اهمیت صنعت خودرو‌سازی‌ در اشتغال‌زایی، گفت: صنعت خودروسازی با همه نقدها و گله‌هایی که در جامعه نسبت به آن وجود دارد، صنعتی است که زنجیره گسترده‌ای از واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ به آن وابسته هستند و چند‌صد‌هزار نفر در صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن اشتغال دارند. اسحاق جهانگیری با یادآوری مسائل و مشکلات پیش‌روی خودروسازان مانند کمبود ارز، مشکل تأمین برخی قطعات و سرمایه در گردش، بر ضرورت تلاش جدی برای حل مشکلات صنعت خودرو تأکید کرد و گفت: لازم است وزارتخانه‌های صنعت، اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و نظام بانکی حمایت‌های لازم را برای رفع مشکلات صنعت خودرو انجام دهند. همچنین خودروسازان ضمن دفاع مستدل و قاطع از برنامه‌ها و عملکرد خود، به انتقادها و درخواست‌های مردم برای ارتقای سطح کیفیت خودروها و جلب رضایت جامعه و اقناع افکار عمومی توجه کنند.

کاهش پلکانی مبهم قیمت خودرو

دیروز رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از پایان نشست در کمیسیون اصل90 مجلس اعلام کرد: به‌دلیل اختلاف قیمت خودرو بین بازار آزاد و فروش کارخانه مصوب شده تا در حاشیه بازار، محصولات خودروسازان 5درصد کمتر از قیمت‌های حاشیه بازار عرضه شود و به‌تدریج قیمت‌ها کاهش پیدا کند. به این شکل که در هر نوبت عرضه، خودرو 5درصد زیر قیمت قبلی خودروسازان ارائه شود تا جایی که قیمت‌ بازار و کارخانه به نقطه تعادل و قیمت تعیین‌شده در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برسد. کاهش پلکانی 5درصدی قیمت خودروهای داخلی در هر نوبت عرضه ‌توسط وزیر صنعت با ابهام‌هایی مواجه است زیرا تجربه نشان داده خودروسازان همواره در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت کرده و از سوی دیگر به فرض تحقق این امر نیز مشتریان خودرو باید همواره در انتظار کاهش بیشتر و واقعی‌شدن قیمت‌ها برای خرید خودرو باشند.

قیمت خودرو نهایی نشده است

اما سازمان حمایت اخبار منتشر‌شده در فضای مجازی مبنی بر افزایش متوسط 70درصدی قیمت خودروها را رد کرد و مدیر روابط عمومی این سازمان گفت: این اعداد و ارقام در حد گمانه‌زنی است و هنوز هیچ‌چیز قطعی نشده است. محمدمهدی محمدی با بیان این مطلب به ایرنا، افزود: جلسه‌ها و نشست‌ها برای تعیین قیمت جدید خودروها ادامه دارد و اعداد و ارقامی که از گوشه و کنار در سایت‌ها و کانال‌های فضای مجازی اعلام می‌شود، به هیچ عنوان قطعی نیست. بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس نیز تعهدات معوق سایپا و ایران‌‌خودرو برای تحویل خودرو به مشتریان را 300هزار خودرو دانست و اعلام کرد: مقرر شده تا تحویل تعهدات معوق در اولویت خودروسازان قرار گیرد و براساس قراردادهای منعقده نسبت به تعهدات خود عمل کنند.

   لغو بخشنامه افزایش قیمت بهمن موتور

اعلام قیمت‌های جدید برخی محصولات بهمن موتور موجب شد تا پس از جلسه نمایندگان‌ خریداران خودروهای بسترن و هاوال با مدیران سازمان حمایت، بازرسانی از سازمان حمایت همراه با نمایندگان مشتریان بهمن موتور برای بازرسی و بررسی بهمن موتور به محل این شرکت رفته و در نهایت بخشنامه‌ افزایش قیمت محصولات این شرکت توسط سازمان حمایت لغو شد. به گزارش پرشین خودرو، پس از انتشار جزئیاتی از جلسه خریداران خودروهای هاوال و بسترن با معاون بازرسی سازمان حمایت در محل این سازمان و وعده‌های شهرام میرآخورلو به مشتریان مبنی بر برطرف‌کردن مشکلات خریداران محصولات در نهایت دیروز جلسه‌ای با حضور نمایندگان معاونت بازرسی و حراست سازمان حمایت و نمایندگان مشتریان بهمن‌موتور برگزار شد. بر اساس این گزارش، بخشنامه بهمن موتور مبنی بر تعیین مهلت زمانی تا پایان آذرماه برای تبدیل هاوال ‌اچ2 به بسترن بی30 که روز یکشنبه هفته جاری به نمایندگی‌های این شرکت ابلاغ شده بود، بنا بر دستور رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ملغی شده و در جلسه نمایندگان خریداران خودروهای هاوال و بسترن به اطلاع آنان رسیده است. همچنین احتمالا در روزهای آینده بهمن موتور بخشنامه‌ای در این خصوص صادر خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید