• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41257
+
-

خداحافظی با خارجی‌های ناکام

گرو و نیومایر نیامده، رفتند

باشگاه استقلال سرانجام با الحاجی گرو و مارکوس نیومایر قطع همکاری کرد تا این دو بازیکن خارجی، بعد از ناکامی در تیم آبی‌پوش پایتخت مسیر دیگری را برای آینده فوتبالی‌شان انتخاب کنند. گرو در طول مدت کوتاه حضورش در فوتبال ایران برای استقلال در جام حذفی یک گل به‌ثمر رساند و یک پنالتی منجر به گل گرفت اما در لیگ برتر عملکرد او بسیار ضعیف بود.گرو در لیگ برتر از ابتدا 2مسابقه برای تیم شفر برابر فولاد خوزستان و استقلال خوزستان به میدان رفت و در 5دیدار نیز بازیکن جانشین بود و در طول 310دقیقه‌ای که به میدان رفت، هیچ تأثیری در روند تیم شفر نداشت و نتوانست برای آبی‌ها مؤثر واقع شود؛ اتفاقی که باعث شد هواداران استقلال هیچ‌گاه رابطه خوبی با او نداشته باشند و در این میان صحبت‌هایی پیرامون حمله هواداران به صفحه شخصی او و همسرش نیز شنیده می‌شد؛ اتفاقی که انگیزه ماندن را از گرو گرفت.
او سرانجام با انتشار متنی در اینستاگرام از استقلالی‌ها خداحافظی کرد. گرو درباره جدایی‌اش از استقلال می‌گوید:«این من بودم که از باشگاه خواستم که قراردادم را فسخ کند، چون به‌خاطر شرایط خانواده‌ام نمی‌توانستم بمانم. باشگاه به خوبی من و خانواده‌ام را درک کرد و تصمیم گرفتیم قرارداد را فسخ کنیم. من باشگاه و هواداران استقلال را دوست دارم و به همین دلیل هیچ پولی نگرفتم و برای این تیم نیز آرزوی موفقیت می‌کنم». او در رابطه با پیشنهادهایش از تیم‌های داخل ایران تأکید می‌کند: «چند باشگاه ایرانی خواهان من هستند و یکی از مربیان مطرح کشور ایران خواستار حضورم در باشگاهش شده است. او مدعی است  که راحت از من استفاده می‌کنند ولی فعلا می‌خواهم در کنار خانواده‌ام یک تصمیم خوب بگیرم».
  جدایی ستاره بی‌انگیزه
مارکوس نیومایر هافبک آلمانی- سوئیسی استقلال در ابتدای فصل و با چند هفته تأخیر جانشین سرور جپاروف شد و استقلالی‌ها امیدوار بودند تا این بازیکن بتواند جای خالی هافبک ازبک را پر کند. عکس در کنار پیکه، عکس با پیراهن منچستریونایتد و سابقه حضور در لیگ‌های معتبر اروپایی باعث شد تا بسیاری نسبت به آینده این بازیکن در ایران امیدوار باشند اما او هرگز نتوانست سرور جپاروف فصل گذشته استقلال باشد و تقریبا هر زمان که آبی‌ها به او نیاز داشتند، نتوانستند از او استفاده کنند. دیدار رفت با السد در تهران، مصدومیت جزئی از ناحیه انگشت پا در دیدار حساس برگشت و چندین و چند بازی دیگر، مسابقاتی بودند که نیومایر در مدت کوتاه حضور در تهران از دست داد؛ اتفاقاتی که نشان می‌داد این بازیکن انگیزه زیادی برای درخشش در تهران نیز ندارد و بیشتر حضور او در ایران جنبه توریستی داشت. نیومایر در آخرین دیدار استقلال در لیگ برتر نیز به میدان رفت و فرصت درخشش داشت اما دو فرصت‌سوزی کار او را تقریبا یکسره کرد تا مدیران استقلال 48ساعت بعد از آخرین مسابقه نیم فصل، قرارداد او را فسخ کنند. نیومایر در لیگ برتر هیچ‌گاه از ابتدا در ترکیب استقلال حضور نداشت و در 8مسابقه به‌عنوان بازیکن تعویضی به زمین رفت که در این میان تنها در 3 دیدار بیش از 15دقیقه در زمین بود؛ تنها حضور فیکس او برای تیم شفر در لیگ قهرمانان آسیا بود که جانشین کریمی در زمان گرم‌کردن شد و قبل از دقیقه 60به‌دلیل مصدومیت زمین را ترک کرد تا یک 90دقیقه کامل از او ندیده باشیم. صفر پاس گل، صفر گل و تقریبا صفر برای همه اثر گذاری‌ها، کارنامه بازیکنی بود که هیچ‌گاه نتوانست برای استقلال مؤثر و مفید باشد.

   شکستی برای شفر.
همانطور که انتظار می‌رفت نخستین فعل‌ و انفعالات باشگاه استقلال در نقل‌و انتقالات زمستانی به‌جای آنکه روی جذب بازیکن متمرکز باشد، به رد کردن دو تن از شاهکارهای این تیم اختصاص یافت؛ مارکوس نیومایر و الحاجی گرو که هر دو بلافاصله بعد از پایان نیم‌فصل قراردادشان را با استقلال فسخ کردند و رفتند. در این مدت انتقادات بسیار زیادی از کیفیت این‌دو بازیکن مطرح شد؛ هرچند الحاجی گروی نیجریه‌ای بیشتر از همبازی آلمانی‌اش تحت فشار بود. گرو از لحظه ورود به استقلال با مامه تیام مقایسه شد و شاید همین قیاس نادرست، فشار روانی را روی او افزایش داد. تیام، ترکه‌ای و گلزن بود و به‌اصطلاح «مهاجم باکس» به شمار می‌آمد اما گرو بازیکنی با قابلیت‌های فیزیکی بود که نهایتا می‌توانست یک فوروارد مکمل باشد. او نمی‌توانست حتی به اندازه نصف تیام شم گلزنی داشته باشد اما هواداران نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بودند و عجیب اینکه شفر هم برای اصلاح این طرز تفکر هیچ تلاشی نکرد.
 سرمربی استقلال بعد از اوج‌گیری انتقادها از خرید گران‌قیمتش گفت:«اگر گرو در تیم پارسال ما بازی می‌کرد، به اندازه تیام، گل می‌زد». این ادعا اما هیچ مبنای آماری و فنی خاصی نداشت؛ را گرو در تیم‌های قبلی‌اش هم خیلی کم گل زده بود. شفر حتی در مورد نیومایر نیز دچار اشتباه مشابهی شد. در بدو ورود این هافبک آلمانی به استقلال، شفر در مورد او گفته بود:«مارکوس، هافبک خلاقی است. او درست مثل جباروف پاس می‌دهد». در عمل اما آنچه از نیومایر در استقلال دیده نشد، حتی یک پاس کلیدی در قواره‌های هافبک ازبکستانی بود. شاید تیر خلاص را به دوران حضور نیومایر در ایران، نمایش بسیار ضعیف و بی‌انگیزه او برابر پدیده شلیک کرد؛ جایی که این بازیکن بهترین موقعیت تیمش برای گلزنی و نجات نیم‌فصل را با بی‌مبالاتی از دست داد.
تا به حال بازیکنان خارجی بی‌کیفیت زیادی به فوتبال ایران آمده‌اند و بعد از حضوری کوتاه، گران و بی‌ثمر کشورمان را ترک کرده‌اند. حالا هم- متأسفانه- افزوده شدن نام گرو و نیومایر به این فهرست، اتفاق چندان عجیبی به‌نظر نمی‌رسد. مسئله مهم‌تر اما به سهم پررنگ شفر در این دو خرید ناموفق مربوط می‌شود. باشگاه استقلال به اتکای فصل موفقی که شفر پشت سر گذاشته بود، در مورد خریدهای خارجی به او اختیار تام داد. از سوی دیگر مربی آلمانی هر دوی این بازیکنان را به خوبی می‌شناخت. او پارسال قبل از تیام، قصد جذب گرو را داشت که گویا الحاجی به بهانه ناامن بودن ایران(!) تن به این انتقال نداد. امسال اما به اعتبار ادعای خود گرو، آنقدر پیشنهاد خوبی به او شد که نتوانست آن را رد کند. آشنایی شفر با نیومایر هم به گذشته‌ها برمی‌گردد و جای حاشا ندارد. به این ترتیب طبعا ناکامی این دو خرید، شکستی برای شخص وینفرد شفر تلقی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید