• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41165
+
-

وزیر آموزش و پرورش: با هیچ ناشری دشمنی ندارم

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مدرسه باید به یک سازمان پژوهنده تبدیل شود، اظهار کرد: معلم نیز باید به پژوهشگر تبدیل شده و دانش‌آموز، پژوهنده شود. به گزارش ایسنا، سیدمحمد بطحایی گفت: مدرسه‌ محور و رکن اساسی در تحول است و به همین‌خاطر باید بیش از پیش مورد عنایت قرار بگیرد. وی افزود: اگر دارای قوی‌ترین مراکز پژوهشی بوده و صدها پژوهش معتبر انجام دهیم ولی دامنه اثرش به مدرسه نرسد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

بطحایی افزود: از بعد ساختاری فراز‌و‌نشیب‌های زیادی در سازمان پژوهش داشته‌ایم اما یک دلیل آنکه تا امروز نتوانستیم این جایگاه را محکم کنیم، توجه کمرنگ به مدرسه است. ارتباط مؤسسات پژوهشی، مراکز علمی و دانشگاه‌های ما تقریبا با مدارس قطع است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تلاش برای افزایش تعاملات با اساتید و پژوهشگران، گفت: البته مدارس اجازه ورود پژوهشگران و صاحب‌نظران را به مدارس نمی‌دهند که دلایل مختلفی دارد ازجمله اینکه معتقدند پژوهش‌ها وقت‌گیرند، اما در نهایت نتیجه این شده که دیوار بلندی دور مدارس کشیدیم و اجازه ورود صاحب‌نظران به مدارس داده نمی‌شود. وی افزود: بخشی از پژوهش‌های انجام‌شده در مؤسسات و مراکز علمی کاملا با مقتضیات مدرسه غریب است و در نتیجه متأسفانه ۷۰ سال از روش‌های نوین تعلیم و تربیت عقب هستیم. کار اصلی‌ گروه‌های پژوهشی و آموزشی ایجاد پل ارتباطی با پژوهشگران و مراکز و مؤسسات پژوهشی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید پژوهشگران بسیاری با مدارس ارتباط برقرار کرده و اقدام پژوهشی انجام دهند، بر ضرورت ترویج تفکر پژوهشی در مدارس تأکید کرد و گفت: در طرح تکالیف مهارت‌محور نیز دانش‌آموزان باید سؤال‌کردن و تفکر خلاق را یاد بگیرند. دانش‌آموز باید مهارت‌های زندگی را که بیرون از مدرسه به آن نیاز دارد، بیاموزد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با هیچ ناشری دشمنی ندارم اما کتاب‌های کمک درسی را سمی برای رویکرد آموزشی می‌دانم و معتقدم که باید به‌تدریج از نظام آموزشی خارج شود، گفت: ما بچه‌ها را پشت یک خط قرار می‌دهیم و می‌گوییم با صدای شلیک حرکت کنند درصورتی که همه آنها مثل هم نیستند و برخی عقب می‌مانند و مورد حقارت قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید