• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41137
+
-

توافق جهانی برای اجرای معاهده آب وهوایی پاریس

تغییر اقلیم
توافق جهانی برای اجرای معاهده آب وهوایی پاریس


نمایندگان ۲۰۰کشور پس از حدود 2هفته مذاکره فشرده در لهستان درباره نحوه اجرای توافق اقلیمی پاریس به توافق رسیده‌اند. به این ترتیب، توافق پاریس که در سال۲۰۱۵ میلادی به‌دست آمد از سال۲۰۲۰ به اجرا گذاشته خواهد شد. البته این نشست، منتقدانی هم دارد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه ایندیپندنت، پس از گذشت 2هفته از زمان آغاز مذاکرات اقلیمی در لهستان، کشورهای حاضر در این نشست توانستند به توافقی دست پیدا کنند. با این حال فعالان و کارشناسان این حوزه هشدار داده‌اند که این توافق فاقد اهداف یا امید به بهبود اقدامات آب و هوایی است و در آن به‌طور شفاف به موضوعات کلیدی همچون اختصاص بودجه به پروژه‌های اقلیمی در کشورهای درحال‌توسعه پرداخته نشده‌ است. نشست آب و هوایی سازمان ملل در لهستان (COP24) در پی آن بود تا دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی گزارش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و اقدامات صورت‌گرفته برای کاهش این آلاینده‌ها ارائه شود که عصر شنبه گذشته این توافق حاصل شد.  در این توافق به قوانینی اشاره شده که هدایت‌کننده، قرارداد اقلیمی پاریس ۲۰۱۵ میلادی است و کنترل بالا رفتن دمای جهانی و جلوگیری از افزایش بیش از 5/1‌درجه سانتی‌گرادی دما را شامل می‌شود؛ هرچند، محققان معتقدند لازم است انتشار گازهای آلاینده از قبیل دی‌ اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ به سرعت کاهش یابد تا از گرمای جهانی فاجعه‌بار جلوگیری شود.

کنفرانس کاتوویس تعهد جدیدی بر دولت‌های عضو تحمیل نکرد
یورونیوز در بخشی از گزارش خود در این خصوص با اشاره به توافق به‌دست‌آمده بین نمایندگان کشورهای حاضر در نشست آب و هوایی لهستان یادآور شده است که با وجود این توافق، کنفرانس کاتوویس هیچ تعهد جدیدی برای مقابله با گرمایش کره زمین بر دولت‌های عضو تحمیل نکرده است. با وجود ابراز رضایت نمایندگان کشورهای اروپایی از نتیجه مذاکرات کاتوویس، سازمان‌های بین‌المللی نسبت به نتایج این نشست جهانی ناخرسند هستند. مانوئل پولگار ویدال، از رهبران صندوق جهانی طبیعت (WWF) در این‌باره گفت: آنچه در لهستان دیدیم، فقدان فهم از بحران کنونی است. بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، بیست‌وچهارمین نشست تغییرات آب و هوایی از روز چهارم دسامبر در کاتوویس لهستان آغاز شد تا نقشه‌راه اجرای توافق پاریس را تعیین کند. این اجلاس در سطح وزیران امور خارجه ادامه یافت و به‌دلیل ادامه اختلافات یک روز تمدید شد.
آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ اعلام کرده بود که توافق پاریس را ترک خواهد کرد. با وجود این، آمریکا سند نهایی مذاکرات در لهستان برای اجرای توافق پاریس را امضا کرده است. در اجلاس کاتوویس لهستان، کشورها موافقت کرده‌اند که برای سنجش میزان تولید گازهای آلاینده خود ضوابط و استانداردهای یکسانی اتخاذ کنند. آنها همچنین خواهان آن شده‌اند که تا دور بعدی مذاکرات پیش از سال۲۰۲۰ میلادی تلاش خود برای کاهش آلاینده‌ها را شدت بخشند. کشورهای شرکت‌کننده در نشست لهستان معتقدند که تدابیر جدید می‌تواند هدف توافق پاریس را محقق کند. در قالب توافق پاریس، کشورها هم‌پیمان شده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی میزان تولید دی‌اکسیدکربن خود را نسبت به آنچه هم‌اکنون تولید می‌شود ۵۵درصد کاهش دهند تا میانگین گرم‌شدن دمای کره زمین «بسیار کمتر» از 2درجه سلسیوس باقی بماند. میکال کورتیکا ، رئیس اجلاس لهستان شنبه گذشته (۱۵ دسامبر/24آذر) با اعلام اینکه تدوین برنامه اجرای توافق پاریس یک مسئولیت بزرگ است، گفت: این یک راه طولانی بود. ما تمام توان خود را به‌کار گرفتیم که کسی را جا نگذاریم. توافق روز شنبه در حالی به‌دست آمد که آخرین گزارش مجمع بین‌المللی تغییرات آب ‌و هوایی که یک نهاد علمی بین‌دولتی است هشدار داده که روند گرمایش زمین شتاب بیشتری گرفته و باید هرچه زودتر و در سطح بی‌سابقه‌ای برای مقابله با آن اقدام شود تا بلکه پیامدهای اقلیمی آن را تقلیل داد. دانشمندان و بسیاری از نمایندگان کشورهای حاضر در کنفرانس لهستان از موضع آمریکا، عربستان سعودی و روسیه ابراز تأسف کرده بودند. این 3کشور موضع غالب در کنفرانس را که در «استقبال و حمایت» از گزارش ‌ماه اکتبر مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌ و هوایی (آی‌پی‌سی‌سی) بود زیر سؤال بردند‌ و خواستار کمتر اهمیت‌‌دادن به نتایج این گزارش در سند نهایی شده بودند. بنا به گزارش جدید آی‌پی‌سی‌سی، وضعیت آب و هوایی جهان اکنون «افسار گسیخته» است و اگر اقدام مهم و فوری‌ای صورت نگیرد، اکنون باید نگران افزایش ۳درجه سلسیوسی دما باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید