• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41134
+
-

پیشنهاد ثبت جهانی مقبره سعدی خواجوی کرمانی و حافظیه در شیراز

پیشنهاد ثبت جهانی مقبره سعدی خواجوی کرمانی و حافظیه در شیراز

‌نمایندگان شیراز در مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس که در سفر علی‌اصغر مونسان به شیراز حضور داشتند، در نشست مشترک با رئیس سازمان میراث‌فرهنگی پیشنهاد ایجاد محور عرفان در این شهر و ثبت‌جهانی آن‌را ارائه کردند.
معاون میراث‌فرهنگی اما این پیشنهاد را برای ثبت در یونسکو مقدور ندانست و گفت: می‌توان پرونده حافظیه شیراز، آرامگاه سعدی و مقبره خواجوی کرمانی را در قالب یک پرونده برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال کرد.
محمد‌حسن طالبیان دیروز و در گفت‌وگو با همشهری در مورد پیشنهاد ثبت‌جهانی محور ادبی شیراز، گفت: این پیشنهاد هنوز خام است و تدوین پرونده آن نزدیک به 3سال زمان می‌برد. او تأکید کرد: ‌پیشنهاد نماینده شیراز در مجلس آن بود که این محور با عنوان محور عرفان در شیراز ثبت جهانی شود و بنده نیز اعلام کردم که این موضوع با این عنوان به سازمان میراث‌فرهنگی ارتباطی پیدا نمی‌کند و در یک موضوع دیگر می‌گنجد. اما می‌توان به ثبت جهانی این محور با موضوع ثبت جهانی محور آرامگاه سعدی، آرامگاه حافظ و مقبره خواجوی کرمانی اندیشید.
معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین با اشاره به گستردگی محور پیشنهادی شیراز برای ثبت جهانی، گفت: این محور از دروازه قرآن شیراز با مقبره خواجوی کرمانی آغاز می‌شود و سپس به مجموعه هفت‌تنان و چهل‌تنان و حافظیه و آرامگاه سعدی متصل می‌شود که چند اثر را در خود جای داده است. طالبیان با اشاره به آنکه محور ادبی شیراز مشتمل بر آرامگاه سعدی، حافظیه و مقبره خواجوی کرمانی که در آن شهر به محور عرفان نیز شهرت دارد، دارای ارزش‌های معماری و 3 معیار ثبت جهانی است، به همشهری گفت: درصورتی که تصمیمی برای ثبت جهانی این اثر وجود داشته باشد، باید روی این پیشنهاد کار کرد.
او در مورد مشکلات تدوین پرونده این مسیر افزود: ساخت‌وسازهایی در اطراف هر یک از این آثار وجود دارد که منظر فرهنگی آثار را مخدوش کرده است.
او با اعلام اینکه نامگذاری یک محور با عنوان محور عرفان ارتباطی به کنوانسیون یونسکو پیدا نمی‌کند و چنین پیشنهادی در این کنوانسیون پذیرفته نمی‌شود، اعلام کرد: اگر منظور نماینده محترم شیراز تنها نامگذاری این مسیر به‌عنوان محور عرفان است، رسیدگی به این درخواست از وظایف کمیسیون ملی یونسکو است.
معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین با تأکید بر اینکه علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی نیز از ثبت جهانی محور ادبی شیراز براساس ضوابط و موازین میراثی پشتیبانی می‌کند، افزود: ثبت جهانی این محور به‌دلیل برخورداری از چند اثر و زدودن برخی ایرادات کار 6ماهه نیست و نیازمند تلاش بیشتر است. محمد‌حسن طالبیان تأکید کرد: تدوین پرونده ثبت جهانی محور ادبی شیراز شامل مقبره خواجوی کرمانی، آرامگاه سعدی، حافظیه و هفت‌تنان و چهل‌تنان 2 تا 3سال زمان می‌برد و پیش از آن نیز لازم است این پیشنهاد به شورای معاونین سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارسال شود و قابل دفاع باشد.
به گفته او، می‌توان پیشنهاد ثبت جهانی محور ادبی شیراز را با تکیه بر حافظ، سعدی و خواجوی کرمانی در فهرست انتظار یونسکو قرار داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :