• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 26 آذر 1397
کد مطلب : 41112
+
-

رونمایی از قرارداد‌های آتی‌سبد‌سهام

برای نخستین‌بار روز گذشته از ابزار جدید با عنوان قرارداد‌های آتی سبد سهام در بورس رونمایی شد.
به‌گزارش همشهری، دیروز طی مراسمی از ابزار جدیدی با نام قرارداد‌های آتی سبد سهام رونمایی شد. این ابزار که همان اوراق آتی سهام است مبتنی بر سبد‌های سهام است و سرمایه‌گذاران از این پس قادرند برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری از این ابزار هم در بورس استفاده کنند. معروف‌ترین نوع این ابزار قرارداد‌های آتی سکه طلا بود که ظرف ماه‌های گذشته تحت‌تأثیر فشار‌های سیاسی به تعطیلی کشیده شد.
قرارداد‌های آتی سهام که نوعی ابزار پوشش ریسک هستند یکی از معروف‌ترین ابزار‌های مشتقه‌اند و براساس دارایی‌های پایه مختلفی منتشر می‌شوند.
قرارداد آتی سبد سهام نوعی پیش‌بینی نسبت به آینده است و به سرمایه‌گذار این امکان را می‌دهد که چنانچه پیش‌بینی می‌کند ارزش آن قرارداد در آینده رشد یا کاهش پیدا ‌کند دست به خریدو فروش آن قرارداد بزند و درصورتی‌که پیش‌بینی سرمایه‌گذاری درست باشد می‌تواند مطابق با آن پیش‌بینی سود به‌دست بیاورد؛ بدون اینکه از ریسک کلی بازار تأثیر پذیرد.
بر همین اساس از دیروز طی مراسمی معاملات قرارداد‌های آتی سبد سهام متشکل از 7نماد معاملاتی در بورس آغاز و بازار سهام علنا دوطرفه شد. مهم‌ترین سبد‌هایی که برای این معاملات درنظر گرفته شده شامل سبد سهام ۳۰شرکت بزرگ، بانک‌ها، شرکت‌های خودرو‌سازی‌، محصولات شیمیایی، فلزی و معدنی‌هاست.

در همین رابطه دیروز رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با ابراز خوش‌بینی نسبت به رونق معاملات آتی سبد سهام، گفت: در سال گذشته ابزار آتی تک سهم در بورس تهران رونمایی شد و اینک با ورود ابزار آتی شاخص سهام این امیدواری وجود دارد تا شاهد رونق هرچه بیشتر استفاده از ابزار مشتقه در بورس تهران باشیم.
شاپور محمدی با بیان اینکه از دیگر کارکردهای ابزار آتی روی سبد سهام، پوشش ریسک مناسب است، گفت: استفاده از این ابزار می‌تواند بسیاری از ریسک‌گریزان را به سمت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه هدایت کند. همچنین می‌تواند مدیریت ریسک برای اشخاص و صندوق‌ها را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.
او همچنین از ورود 2 ابزار جدید دیگر تا پایان سال خبر داد و گفت: در همکاری‌های مشترک سازمان بورس و دیگر ارکان در نظر گرفته شده است، تا پایان سال‌جاری ابزار فروش استقراضی و وارانت راه‌اندازی شود.
وی افزود: با ورود این ابزارها به‌لحاظ ابزار کلاسیک جعبه ابزار بازار سهام کامل می‌شود. با توجه به اینکه در بحث ابزارهای مالی اسلامی در بورس نیز پیشرفت شگرفی داشته‌ایم، در آن زمینه نیز راه‌اندازی اوراق بیمه اتکایی در دستور کار همکاران ما قرار دارد.

کسب سود در بازار نزولی

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن هم با منحصر به فرد خواندن ابزار آتی سبد سهام گفت: این ابزار در نوع خودش بی‌نظیر است. به‌عبارت دیگر استفاده از آن شرایطی را فراهم می‌کند که در یک بازار کاملا نزولی بتوان کسب سود کرد. به‌عبارت دیگر استفاده از آن نشان می‌دهد سودآوری الزاما نیاز به بازار صعودی ندارد. محمودرضا خواجه نصیری دیگر مزایای استفاده از این ابزار را این چنین برشمرد: با داشتن سبد سهام خدمات نهادهای مالی تخصصی‌تر خواهد شد و با راه‌اندازی قرارداد آتی سبد سهام در زمان نزولی بازار نهادهایی را خواهیم داشت که سودآوری داشته باشند. اساسا با داشتن این ابزار می‌توان انحراف بین بازده و ثروت سرمایه‌گذاران را تا حد زیادی برطرف کرد.او در ادامه افزود: با توجه به اینکه این ابزار قدرت سودآوری را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد، می‌توانیم شاهد کارآمدی بیشتر نهادهای مالی باشیم. از سوی دیگر می‌توانیم شاهد ارتقای موفقیت و دانش تحلیلگران باشیم؛ موضوعی که می‌تواند پیش‌بینی‌های بورسی را تا حد زیادی کارآمد کند.



قرارداد آتی سهام محبوب خواهد شد

مدیرعامل بورس تهرانبا بیان اینکه معاملات آتی سبد سهام از محبوبیت قابل توجهی در بازارهای جهانی برخوردار است، گفت: در معاملات بورس‌های بزرگ جهانی، ابزار آتی سبد سهام جزو ۴ ابزار مشتقه پرمعامله است. براساس مطالعات فدراسیون جهانی بورس‌ها حدود ۶۰ درصد از معاملات جهانی ابزار مشتقه با ابزار آتی روی شاخص انجام می‌شود.او با بیان اینکه مهم‌ترین کارکرد این ابزار ایجاد یک بازار دوطرفه است، افزود: در ابزار آتی سبد سهام نیاز به مطالعه تک‌تک سهام وجود ندارد، از سوی دیگر این ابزار از مزایای مالیاتی نیز برخوردار است به‌طوری که کارمزدهای این معامله معافیت مالیاتی دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید