• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41100
+
-

آماده باش در جاده‌

رئیس پلیس راه همدان: رانندگان با امکانات کامل ایمنی در جاد‌‌ه‌ها تردد کنند، در غیر این صورت جریمه می‌شوند

گزارش
آماده باش در جاده‌

حمید نصرتی‌قانعی|   همدان - خبرنگار :


با آغاز فصل سرد، سفر‌های جاد‌ه‌ای تا حدودی کاهش می‌یابد، اما سفر‌های ‌ضروری برای درمان، تحصیل یا کسب‌وکار همچنان ادامه دارد. باید دید مسئولان در استان همدان برای تامین سفری سلامت در فصل زمستان چه برنامه‌ای دارند.


آمادگی شبانه‌روزی پلیس در محور‌ها

رئیس پلیس راه ‌استان همدان با یاد‌آوری اینکه طرح زمستانی پلیس همزمان با سراسر کشور از 22 آذر آغاز شده است و تا 22 اسفند ادامه دارد، به همشهری می‌گوید: همه گرو‌ه‌های کاری پلیس به صورت شبانه‌روزی در گردنه‌های استان و محور‌های اصلی و پر‌تردد استان مانند آزاد‌راه همدان به تهران و بزرگراه کربلا مستقر هستند و اجازه تردد رانندگان بدون زنجیر چرخ را از گردنه‌های استان مانند همه‌کسی، آوج، اسدآباد، زاغه و دولایی نمی‌دهند.

سرهنگ «رضا عزیزی» ادامه می‌دهد: پلیس با هدف حفظ جان همه رانندگان و مسافران مانع از تردد رانندگان بدون زنجیر چرخ از این محور‌ها شده است و اگر نقصی در سامانه خودرویی مانند بخاری، برف‌پاک‌کن، چراغ‌ها یا ترمز باشد رانندگان افزون بر پرداخت جریمه‌ برای هر نقص موظفند بعد از اصلاح آن نقص به سفر ادامه دهند. در فصل سرد قبل از رسیدن به گردنه بستن زنجیر چرخ برای رانندگان الزامی است. رانندگان باید با خودرو آماده و بدون نقص فنی سفر را آغاز کنند تا مجبور نباشند با دستور قانونی پلیس سفر را نیمه‌تمام بگذارند و زمانی را صرف اصلاح نقص فنی خودرو کنند زیرا با وجود نقص فنی خودرو به هیچ اجازه سفر به رانندگان نخواهیم داد.


باز بودن راه‌های استان

عزیزی می‌افزاید: همه راه‌های استان همدان باز است و فقط در گردنه‌ها برخی مواقع به دلیل تغییر سریع شرایط اقلیمی شاهد ریزش برف یا باران و مه‌گرفتگی هستیم و همکاران ما هدایت و مدیریت این معبر‌ها را در استان همدان بر عهده دارند. رانندگان باید با سرعت مطمئن و متناسب با شرایط جاده رانندگی کنند. گاهی لازم است حتی سرعت را به دلیل دید کم در جاده تا 10 کیلو‌متر در ساعت هم کاهش دهند تا برخوردی پیش نیاید.

سرهنگ عزیزی توضیح می‌دهد: به دلیل بی‌توجهی رانندگان به این اصل مهم در رانندگی، هر روز شاهد 3 تا 4 واژگونی در محور‌های استان مانند آوج- همدان به ملایر، جاده قدیم همدان به تهران هستیم؛ در حالی که اگر با سرعت مطمئن رانندگی کنند، هیچ‌گاه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و راننده در زمان لازم می‌تواند واکنش مناسب نشان دهد و مانع از وقوع حوادث شود.


آمادگی برای 48 ساعت کار مداوم

معاون راهداری اداره‌ کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان نیز می‌گوید: طرح زمستانی را با آغاز بارش نخستین دانه‌های برف در گردنه‌ها آغاز کردیم. برای پاکسازی معابر اصلی استان از برف هر 34 راهدارخانه با بیش از 500 نیرو و 290 دستگاه مانند گریدر، لودر، برف‌روب، برف‌خور و کمپرسی به صورت شبانه‌روزی، آماده‌ برف‌روبی محور‌های برف‌گیر و کولاک‌گیر استان هستند. رانندگان و نیرو‌های پشتیبانی فقط برای اقامه نماز و صرف غذا از فعالیت و نظارت بر محور‌های عبوری استان باز‌می‌مانند.

«حمید پرورشی‌خرم» می‌افزاید: نیرو‌های راهداری آماده‌اند تا 48 ساعت مداوم جاده‌های استان را از برف‌ پاکسازی کنند. به محض دریافت هر گزارش از ریزش برف محور‌ها پاکسازی می‌شود. برای نمک‌پاشی و یخ‌زدایی محور‌ها هم 60 هزار ‌تن شن و ماسه و 12 هزار ‌تن نمک تدارک دیده‌ایم. در روز‌های قبل حتی 3 تا 4 بار بارش برف در گردنه‌ها داشتیم و منتظر بارش برف پنجم در گردنه‌ها هستیم. اکنون همه مسیر‌های تردد استان باز است. به دلیل شرایط ویژه‌ای که گردنه‌های دخان، همه‌کسی، نور‌آباد به نهاوند، زاغه، گردنه اسد‌آباد، گرمک، آوج و سو‌باشی دارند، نیرو‌های ما همیشه در این محور‌ها آماده‌باش هستند.


فقط با زنجیر چرخ

پرورشی‌خرم با بیان اینکه راهدارخانه‌های جاده‌ها برای اسکان موقت مهیا شده است، ادامه می‌دهد: در فصل سرد سال برای نگهداری راه‌ها و باز بودن مسیرها، برف‌روبی و یخ‌زادیی مداوم در جاده¬ها داریم و پاکسازی شانه جاده از برف‌های تیغه شده وظیفه بعدی راهداران است. این کار با هدف پیشگیری از ورود آب به درون جاده بعد از یخ‌زدایی اجرا می‌شود تا در جاده لغزندگی ایجاد نکند. اکنون همه محور‌های عبوری استان باز و در گردنه‌ها فقط تردد با زنجیر‌چرخ ممکن است.

پرورشی‌خرم از مشکلات اصلی راهداران را در جاده ماندن رانندگان بدون زنجیر چرخ نام می‌برد و می‌افزاید: بار‌ها و بار‌ها تقاضا کرده‌ایم که رانندگان بدون زنجیر چرخ وارد جاده نشوند. وقتی خودرو راننده‌ای لیز بخورد و مسیر را مسدود کند، برف‌روبی برای همکاران ما مشکل می‌شود و ترافیک در محور‌ها ایجاد می‌شود که بعضا به دلیل نبود دید کافی در گردنه‌ها امکان دارد تیغه خودرو‌های برف‌روب با خودر‌و‌های خاموش‌شده یا دچار نقص فنی هم برخورد کند. پس تقاضای ما این است که حتما رانندگان قبل از سفر وضعیت فنی خودرو خود را کنترل کنند تا مشکلات بعدی برای سایر شهروندان ایجاد نشود.

ضمن اینکه با صرف کمی وقت و آموختن نحوه صحیح بستن زنجیر چرخ وقت سایر نیرو‌های خدمات‌رسان هم تلف نمی‌شود. 
معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان می‌گوید: یخ‌زدگی در جاده‌ها نداریم اما در گردنه‌های اسد‌آباد (رسول‌آباد تا گردنه) و گرین، دولایی، آوج، همه‌کسی، سوباشی، چشمه‌علی محمد (محور ملایر به اراک) و محور ملایر و اشتران گاها بارش برف داشتیم. همچنین در محور اسد‌آباد و آوج هم بارش زُقُم (سرمای بسیار شدید) مشاهده می‌شود.


عبور پردردسر از جاده گنجنامه- تویسرکان

 معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان می‌گوید: به دلیل عرض کم جاده همدان از مسیر گنجنامه به تویسرکان این مسیر بیش از 20 روز است که مسدود شده اما در شب‌های گذشته شاهد بودیم که تعدادی از شهروندان باز هم از این مسیر برای عبور و تفریح استفاده و مسیر مسدود‌شده را باز کردند؛ در نتیجه بخشی از امکانات خودرویی راهداری برای کمک و امداد‌رسانی به آنها صرف شد. این بی‌توجهی موجب می‌شود امکانات عمومی که باید در جایی دیگر برای امدادرسانی به هموطنان استفاده شود در این بخش از استان به هدر رود؛ چرا که برخی شهروندان به هشدا‌ر‌های پلیس و راهداری برای حفظ جانشان بی‌توجه هستند. یک طرف این مسیر پرتگاه و طرف دیگر کوه است و در زمستان دید بسیار کمی برای راننده دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید