• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 25 آذر 1397
کد مطلب : 41084
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/7knG
+
-

پیامک‌های تهدید‌آمیز این‌بار برای فیلترینگ

پیامک‌های تهدید‌آمیز این‌بار برای فیلترینگ

پیامک‌‌های تهدید‌آمیز برای تصویب نشدن لوایح FATF حالا قدم جدیدی را برای گسترش حلقه فیلترینگ و بستن پلتفرم‌ها برداشته‌اند. براساس گزارش‌های منتشرشده یک روز پس از آنکه امام‌جمعه مشهد درباره فضای مجازی هشدار داد و اعلام کرد که «فضای مجازی دختران را بی‌عفت و جوانان را هرزه می‌کند» نمایندگان کمیسیون فرهنگی هدف ارسال پیامک‌هایی با مضمون لزوم گسترش فیلترینگ و بستن اینستاگرام قرار گرفته‌اند. آنطور که خبرآنلاین گزارش داده پیامک‌های ارسالی به نمایندگان بیشتر از پیش‌شماره۰۹۱۵ (مشهد) بوده و بیشتر حول یک محور می‌چرخد و آن فیلتر کردن اینستاگرام است. در برخی از این پیامک‌ها اینستاگرام «فاسدترین شبکه اجتماعی دنیا» خوانده شده است. در یکی از این پیامک‌های تهدیدآمیز مثلا نوشته شده است: «مرگ نزدیک است، به فکر عاقبت کار خودت باش و تا نفس داری قدمی در جهت ساماندهی وضع اسفبار و رهاشده فضای مجازی بردار.»
در یکی دیگر از پیامک‌ها نوشته شده: «چگونه است که فاسدترین شبکه اجتماعی یعنی اینستاگرام تنها با فشار دادن چند دکمه در دسترس جوانان ما قرار می‌گیرد؟»
هرچند بعد از جنجال پیامک‌های تهدیدآمیز درباره لوایح FATF تغییر لحن در دستور کار گروه پشت پرده این پیامک‌ها قرار گرفته اما در اصل اصرار بر حرکت مخالف خواست عمومی در میان آنها موج می‌زند.
چندی پیش سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور هم اعلام کرد که اینستاگرام باید چندسال پیش فیلتر می‌شد و اکنون نیز بسیاری از علما، اساتید دانشگاه و دانشجویان هرکدام با استدلال خود درخواست فیلترینگ اینستاگرام را دارند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی پیش از این درباره پیامک‌های تهدید نمایندگان درباره FATF منبع ارسال این پیامک‌ها را حسینیه‌ای در مشهد اعلام کرده بود.

تلاش گسترده برای بستن اینستاگرام 
6ماه پس از آغاز فیلترینگ تلگرام حالا تلاش‌ها برای بستن تنها شبکه اجتماعی مشهور و بین‌المللی باقیمانده در ایران بیشتر شده است. اینستاگرام بعد از فیلترینگ همه پلتفرم‌های پرطرفدار دیگر ازجمله فیسبوک و توییتر تنها شبکه اجتماعی جهانی است که هنوز در ایران قابل دسترسی است. اکنون اما مدافعان فیلترینگ خیز جدیدی برای بستن این شبکه اجتماعی برداشته‌اند و تقریبا روندی مشابه برای فیلترینگ تلگرام در حال طی شدن است.
براساس آخرین آمار اعلام‌شده اینستاگرام بیشتر از ۲۴میلیون کاربر ایرانی دارد و کشورمان از لحاظ میزان کاربر در این شبکه اجتماعی در رده هفتم میان کشورهای مختلف جهان است.
سیده‌حمیده‌ زرآبادی، نماینده مجلس پیش از این در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود از ابتدا قرار بود تلگرام و اینستاگرام با هم فیلتر شوند، اما به دلایلی این اتفاق به‌صورت همزمان رخ نداد. او در این رابطه می‌گوید: من به این طرز فیلترینگ اعتقادی ندارم، چون به‌نظرم محدودسازی هیچ‌وقت جواب نداده است. وقتی شما هیچ جایگزینی ندارید و صرفا به حذف یک اپلیکیشن روی می‌آورید، بعد هم دست روی دست می‌گذارید تا جایگزینش به‌وجود بیاید، هیچ شانسی برای موفقیت ندارید. فیلترینگ ما حالت منفی دارد و نتیجه‌ای نداشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید