
استعدادهای بی امکانات
یک مربی کردستانی: نبود مکان مناسب برای تمرین ژیمناستیک یکی از مهمترین دغدغهها در این رشته است

روزیتا قادری | سنندج- خبرنگار:
استان کردستان با توجه به استعداد و توانایی دانشآموزان در حوزه ورزش توانسته موفقیتها و قهرمانیهای بسیاری را در رشتههای مختلف ورزشی کسب کند و در این زمینه خوش بدرخشد؛ اما مشکلات و نگرانیهایی هم در کنار این موفقیتها وجود دارد، تا جایی که دانشآموزان دل خوشی از فعالیت ورزشی خود ندارند.
کمبود امکانات ورزشی و گلایه ورزشکاران
یکی از دانشآموزان قهرمان دوومیدانی کشوری در گفتوگو با همشهری اظهار میکند: دانشآموزان کردستانی در حوزه ورزش بسیار پرتلاش و بااستعدادند، اما در زمینه مالی و امکانات همیشه با مشکلات فراوانی روبهرو میشوند.
«عبدالرحمن ناصری» عنوان میکند: ما به عنوان قهرمانان کشوری کمترین امکانات موجود را داریم. وقتی برای تمرینهای خود به استادیومهای ملکنیا و 22 گولان سنندج مراجعه میکنیم از یک رختکن ساده محرومیم و در این هوای سرد مجبوریم در محیط باز لباسهای خود را تعویض کنیم.
وی میگوید: اگر استان بخواهد دانشآموزان خود را در سطح ورزش قهرمانی پرورش دهد، باید امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهد. متاسفانه دانشآموزان ورزشکار سنندجی هیچگونه تجهیزاتی در اختیار ندارند و از مواردی مانند سالن بدنسازی محرومند و مجبورند برای ادامه ورزش قهرمانی شخصاً هزینه کنند.
بسیاری از افراد علیرغم داشتن استعداد و توانمندیشان در حوزه ورزش، به دلیل همین مشکلات مادی پا پس میکشند و اگر این روال ادامه یابد از دانشآموزان نباید انتظار قهرمانی داشته باشیم.
نبود حامی، مربی و امکانات
یکی دیگر از دانشآموزان سنندجی عضو تیم ملی هندبال نیز میگوید: برای موفقیت در تیم ملی هندبال کشوری، رده نوجوان تلاشهای بسیاری کردهام و برای مسابقات آسیایی 2019 در حال آمادهسازی هستیم، اما متاسفانه به علت نبود اسپانسر، مربی و امکانات، همیشه ورزشکاران دغدغه دارند.
«کارن اصلانی» به ظرفیت ورزش هندبال بانوان استان اشاره و اذعان میکند: تیم بانوان هندبال سنندج بسیار موفقیتآمیز و توانمند عمل میکند و انتظار داریم با توجه به این ظرفیت استان، حمایتهای لازم وجود داشته باشد، امیدوارم در اردوهای تیم ملی و حضور در مسابقات آسیایی بتوانم برای تیم و استان کردستان موفقیتهای خوبی کسب کنم.
طرح استعدادیابی در مدارس
یکی از مربیان دوومیدانی استان در گفتوگو با همشهری کردستان میگوید: در 2سال گذشته با فعالیت و تلاشهای آموزش و پرورش، طرح استعدادیابی در مدارس اجرا شد. با معرفی افراد و گرفتن تست استعدادیابی، انتخاب شوندگان وارد فعالیتهای ورزشی دوومیدانی دانشآموزی شدند و فدراسیون هزینههای آنها را برعهده گرفته است. «هژیر فاطمی کورد» میافزاید: تیم دوومیدانی استانی از رتبه 20 کشوری به سکوی سوم کشوری ارتقا پیدا کرده است و خوشبختانه به دستاوردهای خوبی از نظر عملی رسیده است، اما در حوزه تجهیزات با مشکلات بسیاری مواجهیم. البته امیدواریم استان کردستان را به آکادمیک دوهای سرعت ایران تبدیل کنیم.
وی اظهار میکند: در برخی موارد به دلیل حمایت نکردن متولیان امر، ممکن بود از این رشد و توانایی عقب بمانیم، چراکه در سال گذشته استان کردستان بسیار قویتر از استان یزد ظاهر شد، اما به دلیل نبود حمایت از کردستان، استان یزد توانست بهسرعت از ما سبقت بگیرد و در جایگاه اول خود را مطرح کند و این موضوع برای ما فعالان ورزش تاسفبار بود.
حمایت نکردن مسئولان
این مربی دوومیدانی استان به حمایت نکردن مسئولان اشاره و عنوان میکند: اگر یک اتاق 12 متری را در اختیار بنده بگذارند حاضرم قهرمانان بیشتری را در استان کردستان پرورش دهم و تنها انتظاری که از مسئولان استانی دارم این است که جایگاه، شأن و حرمت ورزشکاران و مربیان را حفظ کنند.
ایجاد نشاط و سرزندگی در دانشآموزان
معاون تربیتبدنی و سلامت آموزش و پرورش میگوید: این معاونت و بخشهایی از آموزش و پرورش تلاش میکنند که با ایجاد نشاط، سرزندگی و ارتقای سلامت جسمانی و روحی و روانی دانشآموزان نقش و ماموریت خود را در راستای تحول بنیادی ایفا کند. «افشین خوشگوار» عنوان میکند: تربیتبدنی و ورزش در مجموعه آموزش و پرورش فرصت مناسبی است که بتوانیم در راستای ورزش، تربیت را گسترش دهیم و آموزههای فرهنگی، تربیتی و ورزشی را در وجود دانشآموزان به عنوان آیندگان کشورینهادینه کنیم.
وی بیان میکند: زنگ ورزش یکی از معدود درسهایی است که دانشآموزان با علاقه و تمایل بسیار برای شروع آن لحظهشماری میکنند، پس فرصت خوبی است که با روشهای تربیتی و پرورشی برای تحقق اهداف آموزش و پرورش در این زمینه تلاش شود. معاون تربیتبدنی و سلامت آموزش و پرورش در ادامه میافزاید: اجرای درس تربیتبدنی که منصوب به زنگ ورزش در مدارس است، با به کارگیری نیروهای متخصص تربیتبدنی فراهم شده. در استان کردستان 92 درصد مدارس شهری و 87 درصد مدارس روستایی با نیروی متخصص و مدرک تربیتبدنی ساماندهی شدهاند. خوشگوار اظهار میکند: با تهیه تجهیزات، وسایل ورزشی و منابع درسی و انسانی سعی شده زنگ ورزش سازماندهی شود و در کنار درس تربیتبدنی، برخی برنامههای مکمل در راستای حیاط پویا، ورزش صبحگاهی و کانونهای ورزشی درونمدرسهای و طرح ورزش با خانواده در راستای کیفیتبخشی به درس تربیتبدنی و افزایش سرانه فعالیت، به عنوان برنامه اصلی زندگی دانشآموزان تعریف شود.
رتبه عالی استان در اجرای درس تربیت بدنی
این مسئول ادامه میدهد: با تلاش معلمان تربیتبدنی و حامیان، استان کردستان در جمع 8 استان برتر کشور در اجرای درس تربیتبدنی و تحقق اهداف آموزش و پرورش رتبه عالی کسب کرده است. همچنین در بخش مسابقات ورزشی که یکی از بخشهای پرمخاطب است، این سازمان دانشآموزان را به سوی فعالیتهای درسی تربیتبدنی سوق داده است.
معاون تربیتبدنی و سلامت آموزش و پروش میافزاید: با توجه به ظرفیتهای برونسازمانی، همکاری هیاتهای ورزشی و تعامل بسیار خوبی که با اداره ورزش و جوانان شده است، خوشبختانه استان کردستان توانست رتبه 7 را در مجموع استانهای کشور و برای سومین سال پیاپی رتبه اول قطب منطقه یک کشوری را کسب کند.
نبود مکان مناسب برای تمرین
«مهران افتخارنیا» یکی از مربیان ورزشی رشته ژیمناستیک استان در گفتوگو با همشهری بیان میکند: تلاش میکنیم دانشآموزانی که مستعد رشته خاص ورزشی هستند، در مرحله اول با هدفهای کوتاه «قهرمانی استانی و کشوری» و بعد از آن با هدفهای بلند «حضور در تیمهای ملی و قهرمانی بینالمللی» بتوانند افتخار کسب کنند. وی به مشکلات موجود در رشته ژیمناستیک دانشآموزی اشاره و عنوان میکند: نبود مکان مناسب برای تمرین ژیمناستیک یکی از مهمترین دغدغهها در این رشته است. باید سالن تمرین ژیمناستیک سنندج آقایان و خانمها تفکیک شود، چراکه به صورت شیفتی وقت زیادی برای تمرین ندارند. این در حالی است که استقبال دانشآموزان از رشته ژیمناستیک بسیار است اما متاسفانه مکان خوبی برای تمرین ندارند.