• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40820
+
-

تکاپوی علمی برای رونق انگور ملایر

مدیر جهاد کشاورزی ملایر: برنامه 5ساله‌ای برای اصلاح مشکلات کشت انگور داریم

کشاورزی
تکاپوی علمی برای رونق انگور ملایر

فاطمه رحمتی|   ملایر - خبرنگار: 

 سال 95 بود که مسئولان شهرستان ملایر با توجه به ظرفیت‌های بالای محصول انگور ملایر، با طرح مسئله ثبت جهانی و ارائه آن به وزارت جهاد کشاورزی پیگیر شدند تا این میراث گران‌بها را به جهان معرفی کنند.
بعد از 2 سال پیگیری، جهانی شدن انگور ملایر به واقعیت تبدیل شد و 10 آذر امسال ثبت خوشه‌های طلایی انگور ملایر در سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) کام ملایری‌ها را شیرین کرد.
امروز مردم ملایر خوشحالند که زحمات کشیده‌شده برای ثبت جهانی این محصول ارزشمند و طلای سبز ملایر به بار نشسته و انتظار می‌‌رود این نشان ارزشمند بستری برای رونق اقتصادی این شهرستان در حوزه‌های متعدد در آینده باشد.


میزان برداشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر به همشهری می‌گوید: شهرستان ملایر دارای بیش از 10 هزار هکتار باغ‌ انگور است و سالانه بیش از 240 هزار تن انگور از این تاکستان‌ها برداشت  می‌شود.
علی مروت امیری با بیان این‌که میزان تولید انگور در باغ‌های ملایر بیش از 22 تن در هکتار است می‌گوید: این میزان در جهان 15 تن در هکتار و در کشور 18 تن است.

وی با اشاره به برداشت 100 تنی باغدار نمونه ملایری با استفاده از تجهیزات نوین و به‌روز از جمله اجرای طرح فراز در یکی از باغ‌های این شهرستان طی 3 سال گذشته می‌گوید: این میزان برداشت می‌تواند در همه باغ‌های شهرستان اتفاق بیفتد، به شرطی که در آینده بتوان از روش‌های نوین باغداری در باغ‌های شهرستان استفاده کرد.
امیری با بیان این‌که بیشترین صادرات شهرستان ملایر مربوط به کشمش است اضافه می‌کند: اولین محصول تولیدی این شهرستان انگور است که بیش از 74 درصد آن به کشمش و مابقی به سایر مشتقات مثل شیره، باسلوق و محصولات دیگر تبدیل و مقداری از آن نیز به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود.


معیارهای جهانی شدن 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با اشاره به ثبت جهانی انگور این شهرستان می‌گوید: به ثبت رساندن یک میراث مهم کشاورزی به همین راحتی نیست و باید معیارهای مهمی از جمله رونق اقتصادی آن در معیشت مردم منطقه، چشم‌انداز در منطقه، ریشه تاریخی و موارد دیگر را داشته باشد که انگور ملایر این معیارها را داشته است.

وی بیان می‌کند: همه زحمات کشیده‌شده در این حوزه قابل تقدیر است و همه مسئولان با کار شبانه‌روزی و جهادی کمک کردند تا این نتیجه حاصل شد.
امیری با بیان این‌که انگور دره جوزان با عنوان سایت دره جوزان معرفی شد می‌گوید: بیش از 3 هزار هکتار از باغ‌های انگور ملایر در دره جوزان است، اما جهانی شدن انگور شامل همه شهرستان است.
برنامه‌‌ریزی برای آینده

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر با اشاره به این‌که ثبت جهانی انگور ملایر یک برند ارزشمند برای این شهرستان است و از این به بعد ملایر را با انگورش در جهان می‌شناسند اضافه می‌کند: ما باید با ثبت جهانی انگور برای آینده این محصول برنامه داشته باشیم.
وی با بیان این‌که از این به بعد فائو نظارت لازم را بر انگور ملایر خواهد داشت و از ما کار می‌خواهد می‌افزاید: با این حال، یکی از عمده مشکلات باغ‌های انگور ملایر کاشت و برداشت سنتی انگور است که باید در این زمینه با روش‌های روز پیش برویم.امیری غرقابی بودن باغ‌ها، مشکلات فراوری و بسته‌بندی، سرمای بهاره، بهره‌بردار زیاد و نبود ارقام تجاری را از دیگر مشکلات حوزه انگور ملایر می‌‌داند و اضافه می‌کند: با این حال، ما برنامه 5ساله‌ای برای اصلاح مشکلات حوزه انگور داریم.

وی اجرای طرح فراز (داربستی کردن تاکستان‌های انگور) در بیش از 5 هزار هکتار از باغ‌ها، اجرای طرح مبارزه با آفات و تغذیه باغ‌ها و تهیه سبد و گونی برای حمل‌و‌نقل را از جمله برنامه‌های جهاد کشاورزی برای باغ‌های انگور ملایر می‌‌داند و ادامه می‌دهد: ما می‌توانیم با مدیریت مشکلات را حل کنیم.امیری با بیان این‌که فائو نیز در این زمینه به کمک ما خواهد آمد و در هزینه و مدیریت ما را همراهی خواهد کرد می‌گوید: ثبت جهانی انگور می‌تواند برای ما تولید فعلی را حفظ کند و ارزش افزوده بیشتری برای اقتصاد شهرستان به همراه داشته باشد.


ساخت پژوهشکده انگور و کشمش در دانشگاه ملایر 

سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش ملایر تداوم و حفظ ثبت جهانی انگور ملایر را از ضرورت‌های مهم می‌داند و می‌گوید: فواید و عواید این ثبت جهانی باید به کشاورزان و باغداران برسد.
روح‌الله کریمی مهم‌ترین هدف ثبت جهانی انگور ملایر را حفظ و صیانت از این میراث مهم کشاورزی و انتقال آن به نسل‌های بعدی بیان می‌کند و می‌افزاید: به طور قطع این اقدام از مهاجرت روستاییان جلوگیری می‌کند.
وی بر لزوم راه‌اندازی توریسم انگور نیز تأکید می‌کند و می‌گوید: با وجود جاذبه‌های طبیعی و ظرفیت‌های گردشگری منطقه، باید برای توسعه صنعت گردشگری و تقویت این ظرفیت‌ها تلاش کنیم.

کریمی بیان می‌کند: با ساخت پژوهشکده انگور و کشمش در دانشگاه ملایر می‌توان با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در راه تقویت جهانی شدن انگور ملایر گام برداشت و در تدوین برنامه جامع و تعامل بیش از پیش دستگاه‌های اجرایی، جوامع روستایی و سازمان‌های مردم‌نهاد ارتقای تولید، کیفیت و بهره‌وری در بخش انگور و کشمش را فراهم کرد.
وی ادامه می‌دهد: سازمان فائو نیز همراهی و حمایت لازم را برای حفظ این میراث مهم کشاورزی جهان دارد و از هر عاملی که موجب بر هم زدن نظام تولید انگور ملایر شود جلوگیری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید