• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 24 آذر 1397
کد مطلب : 40819
+
-

دلایل تورم

بازار
دلایل تورم

سحر حکمت | خبرنگار:


تورم در استان کرمان تفاوت چشمگیری با استان‌های دیگر ندارد. آنطور که کارشناسان می‌گویند، در کل کشور کالاهایی که با ارز قیمت بالا خریداری می‌شوند با گرانی روبه‌رو هستند.

«آرش علوی» عضو اتاق بازرگانی کرمان در خصوص رتبه میانی کرمان در نرخ تورم ماهانه اعلام‌شده از سوی مرکز آمار ایران به همشهری می‌گوید: اعدادی که در خصوص تورم برای استان کرمان بیان می‌شود، نمی‌تواند نشان‌دهنده تورم کلی باشد. علاوه بر آن، عدد هر استان اختلاف چشمگیری با استان دیگر ندارد.

وی توضیح می‌دهد: اگر هزینه‌های مسکن را فاکتور بگیریم - چون قاعده خاص خود را دارد - در همه شهرهای ایران هزینه‌ها شبیه هم است. فرض کنید در تهران هزینه گوشت بالاتر از کرمان است. دلیل آن به قیمت بالای ملک برمی‌گردد که برابر با اجاره یک بازاری در کرمان نیست و مطمئنا تا 5 برابر هم بیشتر است. به همین دلیل اعداد اعلام شده از سوی مرکز آمار نمی‌توان به تنهایی تحلیل شوند و نیازمند شاخص‌های دیگری هستند.

این عضو اتاق بازرگانی در خصوص نوسان قیمت‌ها بیان می‌کند: چیزی که در حال حاضر به چشم می‌آید، نوسان قیمت نیست، بلکه بالا رفتن قیمت‌هاست که این اتفاق در همه کشور رخ داده است. باید توجه داشت که همه اقلام خوراکی و خدماتی در هر استان‌ از همان استان تامین نمی‌شود و از شهرهای دیگر نیز به آن وارد می‌شود. 

علوی در خصوص عوامل تاثیرگذار بر تورم دلایل می‌گوید: تورم دلایل زیادی دارد که 2 مورد آن نقدینگی و قیمت ارز است. بسیاری از کالاها وابسته به قیمت ارز هستند. گرچه ارز دولتی 4هزار و 200 تومان اعلام شده، ولی این ارز بالا رفته و بر بسیاری از مواد، کالا و خدمات تاثیر گذاشته است. نرخ تورم در ماه‌های آینده رو به افزایش پیش‌بینی می‌شود. دلیلش هم این است که خیلی از کالاها با دلار قیمت بالا وارد شده‌اند. 

وی پیشنهاد می‌دهد: دولت بهتر است از سیاست رقابتی به جای سیاست حمایتی استفاده کند زیرا حمایتی هم که از آن نام برده می‌شود، به طور کامل وجود ندارد. با پیگیری سیاست رقابتی، اگر تورمی هم وجود داشته باشد، چرخ تولید باز هم می‌چرخد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید