• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40697
+
-

لااقل به توصیه خودتان عمل کنید!

مجتبی هاشمی

روز جمعه 27مهرماه جدال سپاهان و نساجی در اصفهان با نتیجه 2-2 رو به پایان بود که اشتباه واضح و تأثیرگذار داور، یک پنالتی نصیب سپاهان کرد و همین پنالتی دقیقه96، 3 امتیاز بازی را نصیب سپاهان کرد. فردای آن روز، زمانی که همه از اشتباهات داوری می‌گفتند و داد و فغان قائمشهری‌ها به هوا بود یکی از مربیان سپاهان خطاب به آنها نوشت:«بعد از شکست، به‌دنبال یافتن اشکال در وجود خودمان باشیم. این تنها راه رسیدن به پیروزی است.» کمتر از 2ماه بعد، سپاهان که آن روز با یک اشتباه داوری 2 امتیاز بیشتر کاسب شده بود امروز با یک اتفاق کاملا مشابه 2 امتیاز از دست داده و البته مربی موردنظر - بی‌توجه به توصیه‌های آن روز خودش- اصلا به‌دنبال یافتن اشکال در وجود خود و تیمش نیست. چون او و دیگر اعضای کادر فنی و دیگر مسئولان باشگاه، همه و همه به مصاحبه علیه داور و حریف و فدراسیون و وزارت و هر آنچه هست، مشغولند و البته این یک اتفاق کاملا طبیعی است.
* * * 
«پرسپولیس بهتر از سپاهان بازی کرد»؛ این جمله محرم نویدکیا در پایان بازی پرحادثه 2 تیم بود. نویدکیا با این اظهارنظر تبدیل به تنها سپاهانی حاضر در ورزشگاه شد که آشکارا به برتری حریف در جریان بازی اعتراف می‌کند. بقیه سپاهانی‌ها طی 3روز اخیر به کارهای دیگری مشغولند و هنوز فرصت نکرده‌اند به این موضوع فکر کنند. و البته این هم یک اتفاق کاملا طبیعی است. نویدکیا شاید از هر سپاهانی دیگری سپاهانی‌تر باشد اما امروز مسئولیتی در این تیم ندارد و شاید از آن فاصله دوری که او ایستاده،عصبی نشدن و منطقی نظر دادن کار آسانی باشد. محرم در بخشی از همین مصاحبه ادعا کرده در ابتدای فصل دعوت قلعه‌نویی را برای حضور در کادر فنی سپاهان رد کرده است. شاید اگر آن دعوت رد نمی‌شد و نویدکیا امروز روی نیمکت سپاهان می‌نشست، او هم مثل سایر همکارانش به مصاحبه علیه داور مشغول بود و فرصتی برای اعتراف به برتری حریف نداشت. این شاید جبر جاری در فضای رقابت است که دو طرف را از پایگاه ذهنی محکمی که لازمه اظهارنظرهای منطقی است جدا می‌کند و به واکنش‌های عصبی وا می‌دارد. این یک اتفاق کاملا طبیعی است.
* * * 
چند روز بعد، وقتی داد و فریاد سپاهانی‌ها به پایان رسید، احتمالا فیلم بازی با پرسپولیس را چندبار آنالیز خواهند کرد تا به دلایل برتری حریف‌شان در زمین پی ببرند. این فرصت در اختیار کادر فنی سپاهان است تا از گردوخاک حاصل از این بازی عبور کنند و همه‌چیز را شفاف‌تر ببینند. چه خوب که آنها هم این فرصت را در اختیار سایر تیم‌های بازنده و زیان‌دیده از داوری قرار بدهند که کمی به بخت بدشان اعتراض کنند. اگر شما حق اعتراض دارید، دیگران هم دارند. لطفا جملات قصار و توصیه‌های اوشو و اشعار گوته را توی حلق به‌ناحق‌بازنده‌ها فرو نکنیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید