• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40662
+
-

ترزا می در چندقدمی برکناری

جهان‌نما
ترزا می در چندقدمی برکناری


درست زمانی که نخست‌وزیر انگلیس در پایتخت‌های اروپایی مشغول رایزنی بر سر جزئیات توافقنامه خروج از اتحادیه اروپاست، در لندن رقبای سیاسی او مشغول چانه‌زنی برای برکناری‌اش هستند.

نیکلا استورجن، نخست‌وزیر اسکاتلند که طی 2سال‌ونیم گذشته بیش از دیگران با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مخالفت کرده، دیروز در پستی توییتری خطاب به جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر که رقیب اصلی حزب حاکم به‌شمار می‌رود، خواستار ارائه طرحی برای برکناری ترزا می از نخست‌وزیری شد. خانم استورجن در توییت خود نوشت: اگر حزب کارگر طرح عدم‌اعتماد به ترزا می را به مجلس ارائه کند، اکنون دیگر او و حزبش هم با این طرح همراهی خواهند کرد. اسکاتلندی‌ها بیش از هر کس دیگری در انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا که به برگزیت معروف شد مخالف بودند اما در مجموع رأی 52درصدی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه درنهایت سرنوشت اسکاتلند را هم رقم زد و این کشور که جزئی از بریتانیا به‌شمار می‌رود نیز مسیر خروج را در پیش گرفت.

همزمان نایجل فاراژ، رهبر سابق حزب استقلال در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی اسکای‌نیوز از اعضای حزب کارگر در مجلس خواست برای برکناری ترزا می دست‌به‌کار شوند. فاراژ و حزبش تلاش زیادی برای جلب نظر مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا کردند. فاراژ البته پس از به نتیجه رسیدن همه‌پرسی برگزیت، از سیاست کنار کشید و حزب حاکم یعنی حزب محافظه‌کار را با بحران‌های بعدی به حال خود گذاشت.

احزاب اقلیت مجلس ازجمله حزب لیبرال دمکرات و حزب سبزها نیز اکنون درخواستی مشابه دارند. حزب کارگر در واکنش به این درخواست‌ها و درخواست‌های مطرح‌شده از سوی برخی اعضای این حزب در بیانیه‌‌ای اعلام کرد درصورتی که مطمئن شود طرح عدم‌اعتماد به ترزا می در مجلس رأی لازم را می‌آورد، دست به‌کار خواهد شد. جرمی کوربین اما گفت فعلا تا زمانی که خانم می ‌از سفر به پایتخت‌های اروپایی بازنگردد قصد ارائه این طرح به مجلس را ندارد. او گفت ترجیح می‌دهد منتظر نتایج سفر ترزا می بماند.

نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه برنامه قبلی مجلس برای بررسی توافق حاصل‌شده با اتحادیه اروپا بر سر برگزیت را لغو کرد. قرار بود نمایندگان مجلس دیروز توافق شکل‌گرفته را بررسی و نظر خود را اعلام کنند. این توافق پیش از این در پارلمان اروپا به‌تصویب رسیده است و اکنون برای اجرا نیازمند تصویب مجلس عوام در انگلیس است. ترزا می اما روز دوشنبه زمانی که متوجه شد نه‌تنها احزاب مخالف دولت، بلکه برخی اعضای حزب حاکم نیز قصد دارند به توافق یادشده رأی منفی بدهند، تصمیم گرفت جلسه بررسی را لغو کند. دیروز حزب محافظه‌کار زیر فشار مخالفان اعلام کرد تا حدود 40روز دیگر یعنی بعد از تعطیلات کریسمس و سال نو توافق نهایی را به مجلس ارائه خواهد کرد.

تراز می‌ سپس راهی برخی پایتخت‌های اروپایی شد تا با رهبران کشورها درباره مذاکره دوباره بر سر توافق شکل‌گرفته رایزنی کند. او دیروز در سفر به هلند و آلمان، با سران این 2کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به اعتراض نمایندگان مجلس مبنی بر اعطای امتیازهای بیش از حد از سوی دولت این کشور به اتحادیه اروپا در توافق شکل‌گرفته، بار دیگر خواهان بازگشت طرف‌های اروپایی به میز مذاکره است؛ خواسته‌ای که صبح دیروز از سوی نشست وزرای خارجه 27عضو دیگر اتحادیه اروپا به‌طور جدی رد شد.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی نیز همچون ماه‌های گذشته بی‌پرده از رفتار انگلیسی‌ها انتقاد کرد و گفت که «به هیچ وجه» امکان مذاکره دوباره بر سر شرایط برگزیت وجود ندارد.

ترزا می در شرایطی که هم در فضای سیاسی داخلی و هم در تعامل با اتحادیه اروپا به بن‌بست کامل رسیده، در قامت یک رهبر شکست‌‌خورده و ناتوان از مدیریت بحران برگزیت نمود پیدا کرده است. خانم نخست‌وزیر از همیشه به برکناری نزدیک‌تر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید