• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40620
+
-

صادرات نفت بهتر از قبل تحریم‌ها

تصمیم مشترک سران قوا؛ پروژه‌های ناتمام به مردم واگذار می‌شود

کلان
صادرات نفت بهتر از قبل تحریم‌ها


«صادرات نفت ما بعد از 13آبان به‌مراتب بهتر از قبل از 13آبان شده است.» این را حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دیروز پس از نشست مشترک سران قوا اعلام کرد. به گفته وی، براساس گزارش امیدوار‌کننده بیژن زنگنه، وزیر نفت، آمریکایی‌ها برای کاهش قیمت جهانی نفت از کانال کشورهای صادرکننده نفت اوپک و غیراوپک ناکام شده‌اند چرا که هدف آنها جلوگیری از صادرات نفت ایران بوده است.

به گزارش همشهری، انتظار می‌رود پس از توافق اخیر اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها برای کاهش روزانه 1.2میلیون بشکه نفت از ابتدای سال آینده میلادی، سناریوی دومی در بودجه سال آینده ایران درباره قیمت نفت در بودجه و برآورد درآمد ارزی ناشی از فروش نفت ایران لحاظ خواهد شد. در بودجه سال آینده قیمت هر بشکه نفت 55دلار و میزان فروش روزانه نفت ایران حدود 1.5میلیون بشکه برآورد شده است. روحانی با اشاره به گزارش وزیر نفت افزود: آمریکایی‌ها در زمینه نفت، ناموفق بودند. در زمینه اوپک هم آمریکایی‌ها خیلی تلاش کردند تا کاری کنند که تولید نفت کشورهای عضو اوپک کاهش پیدا نکند که الحمدلله کاهش پیدا کرد و اعضای غیراوپک هم همین تصمیم را داشتند.آمریکایی‌ها در اجلاس اوپک، این بار ناموفق بودند و جمهوری اسلامی ایران خوشبختانه موفقیت‌های خوبی به‌دست آورد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: روند فروش نفت ما به همان صورتی که قبل از این اجلاس بوده، ادامه خواهد یافت و ادامه می‌دهیم.

 رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد: چهارچوبی را تنظیم کرده‌ایم که سیاست‌های اقتصادی در این چارچوب به‌نحوی در بودجه سال آینده منعکس می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وی افزود: مقام معظم رهبری رهنمودی را دادند که بر مبنای این رهنمود جدید، دیروز جلسه‌ای داشتیم که این سیاست را چگونه اجرایی و عملیاتی کنیم. البته جلسات دیگری هم ظرف این هفته خواهیم داشت و تا هفته آینده نکاتی را که مورد نظر مقام معظم رهبری است، نهایی خواهیم کرد. روحانی در عین حال خبر داد: در همین چارچوب ممکن است در مواردی هم برای بودجه سال آینده اصلاحاتی لازم باشد و بودجه ان‌شاء‌الله آماده شده و به‌زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: آمریکایی‌ها می‌خواستند بعد از 13آبان تورم، مشکلات اقتصادی، مسائل بازار، ارز و همه‌‌چیز را به نحو دیگری ببینند و خوشبختانه بانک مرکزی، بخش‌های دیگر اقتصادی و مردم به‌گونه‌ای عمل کردند که کاملاً برای همه دنیا و برای داخل کشور ما محسوس است که آرامش مردم بعد از 13آبان مقداری بیشتر شده است و همه تلاش‌ها این است که این آرامش را ادامه دهیم و بتوانیم از مشکلات روی دوش مردم بکاهیم. رئیس‌جمهوری با قدردانی از تلاش‌های صادرکنندگان برای پیشرفت خوب در سال‌جاری نسبت به سال گذشته و افزایش بیش از 13درصدی در صادرات کشور، گفت: با چارچوبی که تعیین شده تا چگونه ارز صادرات غیرنفتی به داخل بازار و کشور برگردد، راه‌حل مطمئنی برای درآمدهای ارزی ما پیش‌بینی شده است و ان‌شاء‌الله این راه مطمئن را ادامه می‌دهیم.

مکث

حفظ اشتغال و واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام
دولت ایران امیدوار است سال آینده از ریزش اشتغال جلوگیری کند و به گفته رئیس‌جمهور، همه تلاش خواهیم کرد که ان‌شاء‌الله روند اشتغال را برای سال آینده حفظ کنیم و مردم در کالاهای اساسی دچار مضیقه نباشند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه نخستین اولویت ما در بودجه سال آینده بر این اساس است، اظهار داشت: مردم باید از لحاظ وفور کالاهای اساسی و مواد ضروری در بازار اطمینان داشته باشند؛ امیدواریم ارز ما یک ثباتی در بازار داشته باشد و بتوانیم افرادی را که حقوق ثابت دارند در حدی که توان داریم، یاری دهیم. روحانی البته دیروز از واگذار شدن طرح‌های نیمه تمام به مردم خبر داد و افزود: نسبت به پروژه‌های ناتمام هم در جلسه سران قوا تصمیم گرفتیم که به مردم واگذار شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید