• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40607
+
-

ترانه برادران کوئن برای اسکار

ترانه برادران کوئن برای اسکار

آرش نهاوندی/مترجم

سینمای آمریکا در سال جدید چندان امیدوار‌کننده ظاهر نشده و به جز 4 فیلم «ترانه باستر اسکراگز» ساخته جوئل و ایتان کوئن، «پیرمرد و تفنگ» ساخته دیوید لوری، «معاون» اثر آدام کی و «نخستین مرد» اثر دامین شازل، فیلمی در خور برای معرفی به آکادمی اسکار ندارد. اما اگر بخواهیم نظر منتقدان را درنظر بگیریم فیلم ترانه باستر اسکراگز شاید یکی از فیلم‌های سال 2018باشد که بیش از دیگر فیلم‌ها تحسین شده است. این فیلم که در ابتدا قرار بود به‌صورت سریال ساخته شود ازجمله فیلم‌هایی است که احتمال می‌رود در سال 2019بتواند جایزه اسکار را برای سازندگانش کسب کند. این فیلم برای نخستین‌بار در 31 اوت سال‌جاری در هفتاد وپنجمین جشنواره سینمایی ونیز به نمایش درآمد و جایزه اوسلای طلایی برای بهترین فیلمنامه به آن تعلق گرفت. نمایش محدود این فیلم در سالن‌های سینمای آمریکا از نهم نوامبر 2018و در شبکه نتفلیکس از 16نوامبر آغاز شده است. انجمن ملی منتقدان سینمای آمریکا، این فیلم را در فهرست 10 فیلم برتر سال 2018قرار داده است. ترانه باستر اسکراگز در ژانر وسترن و در قالب 6 داستان در ساختار آنتولوژیک (چندین داستان کوتاه در یک فیلم که معمولا توسط چند کارگردان ساخته می‌شود) و در اپیزودهای متفاوت و مجزا ساخته شده است. داستان‌های این فیلم در نزدیکی و اطراف مرز آمریکا رخ می‌دهد. به این فیلم آنچنان که انتظار می‌رفت پرداخته نشده که شاید علت آن پخش و نمایش فیلم توسط شبکه نتفلیکس است. اما بنا بر آمار سایت‌هایی که براساس نظر منتقدان درباره فیلم‌ها امتیاز می‌دهند، ترانه باستر اسکراگز تا‌کنون از امتیاز بالایی برخوردار شده است. در سایت «متاکریتیک» 25نفر از منتقدان سینمایی درباره فیلم ترانه باستر اسکراگز نظر داده‌اند که بر مبنای نظرات این منتقدان سایت متا کریتیک به این فیلم جدید برادران کوئن 80امتیاز داده است. اگرچه برخی از منتقدان نظر مشخصی درباره ترانه باستر اسکراگز نداشته‌اند، اما بسیاری از آنان نظر مثبتی به این فیلم داشته‌اند. سایت روتن تومیتوز آمریکا نیز که به گردآوری نظر منتقدان فیلم می‌پردازد و فیلم‌ها را از نظر امتیاز رده‌بندی می‌کند به فیلم ترانه باستر اسکراگز 95درصد امتیاز داده است. این امتیازات براساس نظر 55نفر از منتقدان درباره فیلم جدید برادران کوئن داده شده است. با توجه به امتیازات داده شده به این فیلم در 2 سایت معتبر، به‌نظر می‌رسد که فیلم جدید برادران کوئن خواهان زیاد داشته باشد؛ اگرچه تعداد معدودی نیز نارضایتی آشکار خود از فیلم ترانه باستر اسکراگز را پنهان نکرده‌اند.
منتقدان مستقل فیلم ترانه باستر اسکراگز را «تکه ناب دیگری از طلای برادران کوئن» توصیف کرده‌اند. این منتقدان که نگاهشان به فیلم مثبت بوده است، معتقدند که ساخته جدید برادران کوئن لحظاتی پر از شگفتی دارد و می‌تواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند. برخی دیگر معتقدند که اگرچه این فیلم سرگرم‌کننده و بامزه است اما ردی از پوچ‌گرایی سیاه و رنگی از سوگواری واقعی بر خود دارد. 
جوئل و ایتان کوئن که در دنیای سینما به برادران کوئن شهره هستند، هر کدام جداگانه قبلاً برای 14 جایزه در آکادمی‌های مختلف نامزد شده بودند. آنها برای نخستین‌بار به‌طور مشترک برای فیلمنامه‌ «فارگو» در سال ۱۹۹۶ برنده‌ اسکار شدند و در سال ۲۰۰۷ هم برای فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» در رشته‌های بهترین تصویربرداری، کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی موفق به دریافت جایزه اسکار شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید