• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40596
+
-

ویترینی از توانمندی‌های صنعتی همدان

معرفی و بازاریابی برای واحدهای صنعتی استان از اهداف اصلی برگزاری پنجمین نمایشگاه توانمندی صنایع کوچک و متوسط همدان بود

صنعت
ویترینی از توانمندی‌های صنعتی همدان

آیدا شاکر|   همدان - خبرنگار:

صنایع کوچک و متوسط استان همدان طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند و توانسته‌اند در راه شکوفایی اقتصادی استان قدمی بردارند. پنجمین نمایشگاه توانمندی صنایع کوچک و متوسط استان همدان که از 13 تا 16 آذر سال جاری در شهر همدان برگزار شد، فضایی برای صاحبان صنایع در استان فراهم آورد تا ثابت کند اگرچه همدان استانی صنعتی نیست، اما صنایع به‌خصوص صنایع خرد و متوسط در چرخه اقتصادی این استان نقش بسزایی ایفا می‌کنند. در این نمایشگاه که در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر همدان برگزار شد، صاحبان فن و صنعت خرد و متوسط سراسر استان در 110 غرفه گرد هم آمدند تا کسب‌وکار و حرفه خود را به بازدیدکنندگان ارائه کنند. 


نمایشگاه پررونق

مسعود قربانی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان، با اشاره به پنجمین نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط استان اظهار می‌کند: مجموعا 110 غرفه در مساحتی به میزان 2400 مترمربع زیربنا در سال جاری در این نمایشگاه به ارائه حرفه خود پرداختند. امسال با توجه به نامگذاری سال به نام حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی این نمایشگاه جلوه ویژه‌ای به خود گرفت. به نحوی که نمایشگاه سال جاری هم به لحاظ تعداد واحدها نسبت به سال‌های قبل رشد داشت و هم به لحاظ ماهیت حضور واحدها به این معنی که امسال غرفه‌هایی از واحدهای خوب و فعال استان شرکت داشتند و به لحاظ مساحتی نیز نسبت به سال گذشته 50 درصد رشد داشته‌ایم. 

وی با اشاره به استقبال افراد از این نمایشگاه می‌گوید: نکته مهم نمایشگاه امسال حضور مردم و بازدید آنها از واحدها بود که استقبال درخور توجهی بوده است برخلاف آن‌که شرایط جوی ناپایدار بود و عموما انتظار حضور افراد در این شرایط کمتر است. 


بازاریابی

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به واحدهای حاضر در نمایشگاه بیان می‌کند: امسال در نمایشگاه، صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی، برق و الکترونیک، صنایع فلزی، صنایع شیمیایی، صنایع پوشاک، سفال و سرامیک و موارد دیگر از سرتاسر استان حضور داشتند. طی این 4 روز نمایشگاه تلاش کردیم علاوه بر این‌که محصولات واحدهای صنعتی استان را به مردم بشناسانیم، نگاهی به بازار خارجی واحدها داشته باشیم. برای مثال دبیر میز مشترک ایران و ترکیه و دبیر میز مشترک ایران و عراق در نمایشگاه حضور داشتند و به واحدها مشاوره‌های تخصصی ارائه می‌کردند. همچنین هیات‌های تجاری از سلیمانیه عراق و نیز بغداد حضور پیدا کردند و با برخی واحدها قراردادهایی منعقد کردند و محصولاتی نیز خریدند. 

قربانی می‌افزاید: خوشبختانه نمایشگاه امسال هم در زمینه معرفی توانمندی‌های استان و هم در زمینه بازاریابی برای واحدهای صنعتی استان دستاوردهای خوبی دربر داشت. این مهم از اهداف اصلی برگزاری این نمایشگاه بود. 


مراحل طولانی تولید

محمد خوشنویس مدیر تولید واحد تولید ادویه در گفت‌وگو با همشهری ضمن توضیحاتی در زمینه چالش‌هایی که این واحد صنعتی در راه تولید داشته است، می‌گوید: اخذ برند تجاری مرحله دشواری بود که بیشترین وقت را از ما گرفت و باعث شد در روند تولید خود وقفه داشته باشیم. همچنین از آنجایی که مراحل اداری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بسیار وقتگیر است هنوز موفق به دریافت تسهیلات خرید دستگاه‌های خود نشده‌ایم اگرچه مجوزهای لازم را از جهاد کشاورزی دریافت کرده‌ایم. وی معتقد است: اگر بانک‌ها از صنایع حمایت کنند و در راه دریافت تسهیلات همکاری کنند راحت‌تر می‌توانیم به کسب‌وکار خود رونق بخشیم.

این مدیر تولید در خصوص صادرات محصولات این صنایع غذایی اضافه می‌کند: حدود 4 ماه است که کار تولید محصول خود را آغاز کرده‌ایم و حدود 3 ماه است که این محصولات از قبیل پودر فلفل، دارچین، زردچوبه و موارد دیگر در بازار همدان عرضه شده‌اند. همچنین برخی از محصولات خود را به استان‌های تهران، کردستان و ایلام نیز فرستاده‌ایم و اخیرا نیز برای عقد قرارداد برای صدور محصولاتمان به سلیمانیه عراق مذاکراتی داشته‌ایم. اگر مسئولان راه را برای صادرات محصول به کشورهای همسایه هموار کنند به صنایع استان و پیرو آن شکوفایی اقتصادی استان و کشور کمک بزرگی خواهند داشت. 


اولویت با داخل کشور

علیرضا سماوات مدیرعامل واحد تولید چسب و رزین نیز که در یکی از غرفه‌های این نمایشگاه حضور داشت در خصوص روند کار و بازار این صنعت اظهار می‌کند: تولیدات ما برای رنگ و آهار و ساخت چسب استفاده می‌شود و مواد اولیه خود را از پتروشیمی تهیه می‌کنیم و در اختیار صاحبان حرفه‌های مختلف از جمله سفالگران قرار می‌دهیم. ابتدا محصولات خود را در استان همدان و به خصوص در اختیار هنرمندان سفال شهر لالجین قرار داده‌ایم و در نظر داریم محصول خود را صادر کنیم اما معتقدم در این زمینه هنوز در کشور متقاضی وجود دارد و اولویت ما داخل کشور و سپس صادرات است. 

این صنعتگر همدانی ادامه می‌دهد: مسئولان همواره حامی صنایع استان بوده‌اند. اگر این حمایت‌ها در زمینه دادن مجوز، تسهیلات مالی و مالیاتی ادامه‌دار باشد، سبب می‌شود به ظرفیت بالایی از تولید برسیم. اگر مسئولان دست ما را بگیرند ما صنعتگران باعث شکوفایی اقتصادی کشور خواهیم بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید