• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40591
+
-

خط‌های ناخوانای شهر

معاون شهردار اصفهان: در برخی خیابان‌ها و محله‌های اصفهان گاهی خط‌کشی‌ها سالی یک بار رنگ می‌شوند

شهر
خط‌های ناخوانای شهر

شیرین شفیعی|   اصفهان- خبرنگار:

 به‌زحمت می‌توان روی آسفالت سیاه کف خیابان یا بزرگراه، خط‌های عابر پیاده و حتی خطوط جداکننده و هشداردهنده را دید و پیدا کرد؛ همان خط‌هایی که این روزها دیده نشدنشان به دردسری عظیم برای رانندگان تبدیل شده و قبض‌های جریمه پی‌درپی گواه این ادعاست. پنهان شدن علائم ترافیکی خیابان‌ها زیر لایه‌ای از جرم و دود یکی از چالش‌های قدیمی اصفهان است که تاکنون به هیچ یک از راه‌حل‌های پیشنهادی روی خوش نشان نداده است؛ نه استفاده از رنگ‌هایی بادوام‌تر و شست‌وشوی بزرگراه‌ها و نه کاشت گل‌میخ در خیابان‌ها. 

در این سوی ماجرا، شهر در حال رشد و گسترش است و خودروها و رهگذران ناگزیرند راه خود را در لابه‌لای خیابان‌ها و گذرگاه‌های بی‌خط و نشان پیدا کنند و از سوی دیگر، جریمه‌هایی است که گاهی تا 200 هزار تومان هم می‌رسند. این پدیده گرچه معضل امروز شهر اصفهان نیست، بالا رفتن میزان نارضایتی مردم آن را پررنگ‌تر کرده است. 

«محسن خیام» شهروند اصفهانی، در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: در هفته گذشته 4 بار توسط دوربین‌ها جریمه شده‌ام. رنگی از خط عابر پیاده در کف خیابان قابل مشاهده نیست و بلافاصله بعد از ترمز پشت چراغ قرمز، تصویر خودرو گرفته می‌شود.این موضوع را «سارا بهادری» نیز تایید می‌کند و می‌افزاید: به نظر می‌رسد حساسیت دوربین‌ها در بزرگراه‌ها و پشت چراغ قرمز بالا رفته است و وقتی هر چه به کف بزرگراه نگاه می‌کنی مشخص نیست حداکثر سرعت مجاز چه عددی است، چرا باید جریمه شویم؟


 دوربین‌های نظارتی و نبود خط‌کشی

معاون اجتماعی فرمانده انتظامی اصفهان با بیان این‌که 170 چهارراه در شهر اصفهان به دوربین‌های ثبت تخلف مجهز است و در کلیه بزرگراه‌های شهر نیز دوربین‌های نظارتی فعال است می‌گوید: دوربین‌های نظارتی به صورت خودکار و طبق برنامه‌ای که به سیستم داده شده خودروها را جریمه می‌کنند.
سرهنگ «جهانگیر کریمی» می‌افزاید: طبق قانون، شهرداری اصفهان مسئول خط‌کشی‌ها و رسم علائم راهنمایی و رانندگی است و نمی‌توان به دلیل واضح نبودن خط‌کشی‌های کف خیابان قانون را نادیده گرفت.


 یکی از چالش‌های قدیمی اصفهان

معاون حمل‌ و ‌نقل و ترافیک شهردار اصفهان درباره این موضوع به همشهری می‌گوید: خط‌کشی خیابان‌های شهر یکی از چالش‌های قدیمی اصفهان است و همیشه این موضوع مطرح بوده و هنوز هم هست. البته برای قابل دید کردن خط‌کشی‌های شهر، در یکی - دو دهه گذشته تلاش‌های زیادی شده و با کارشناسان زیادی رایزنی شده است تا این مشکل به صورت ریشه‌ای حل شود. 

«علیرضا صلواتی» جنس سنگ‌دانه‌های آسفالت، زیرسازی آن و شرایط آب و هوایی را از مهم‌ترین دلایل پنهان شدن خطوط شهر می‌داند و توضیح می‌دهد: وضعیت آب و هوا، وجود گرد و غبار، اصطکاک لاستیک خودروها با خیابان و نیز جنس سنگ‌دانه‌های آسفالت عواملی است که باعث کم‌رنگ شدن و یا محو شدن کامل خط‌کشی‌های معابر می‌شود. در فصل سرد سال هم شاهد قیرزدگی در خیابان‌ها هستیم که باعث سیاه شدن خطوط می‌شود و در مجموع می‌توان گفت که تیره و جرم گرفته می‌شوند، اما از بین نمی‌روند، چون پس از هر بارندگی، خطوط را می‌توان دوباره کف خیابان‌ها دید.
 
او با تاکید بر ماندگاری مناسب خطوط خیابان‌ها می‌گوید: با تمرکز بر این نکته که خطوط معابر اصفهان پاک نمی‌شوند، بلکه سیاه و کدر می‌شوند برنامه‌ای از 2 سال قبل تدوین شده که خدمات کشیدن خطوط و نگهداری آن در بزرگراه‌های شهر را به مناقصه بگذاریم و مانند فضای سبز ایجاد و نگهداری خطوط کف خیابان‌ها را نیز به پیمانکاران واگذار کنیم.


هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم

معاون حمل‌ و ‌نقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به تلاش برای افزایش ماندگاری خطوط در بزرگراه‌ها، خیابان‌های اصلی و به‌ویژه گذرگاه‌های عابر پیاده یادآور می‌شود: به گفته پیمانکاران، بعضی از خط‌کشی‌های شهری و عابر پیاده از ابتدای سال تاکنون 6 بار رنگ‌آمیزی شده‌اند. صلواتی می‌افزاید: استفاده از گل‌میخ هم یکی از راه‌های ساماندهی ترافیک به شمار می‌آید که ماندگاری علائم را در مسیرهای شلوغ و پررفت و آمد افزایش می‌دهد. به علاوه، این روش در خیابان‌ها و معابر گوناگون شهر با اهدافی مانند جداسازی، مشخص‌سازی و آشکارسازی خطوط کاربرد دارد. به عنوان مثال، در پیاده‌روهایی که به دوربین چراغ سبز مجهزند گل‌میخ قبل از خط‌کشی و برای رویت‌پذیری بیشتر آن نصب شده است.

او که معتقد است وضعیت خط‌کشی‌های شهر نسبت به 2 سال قبل بهتر شده است می‌افزاید: ماندگاری و تمدید خط‌کشی‌ها در این زمینه نقش موثری داشته است، اما هنوز هم با نقطه مطلوب فاصله داریم و انتظار داریم با رایزنی با کارشناسان، دانشگاهیان و پژوهشگران شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان بتوانیم به راهکارهای بهتری برای حفظ کیفیت خط‌کشی خیابان‌ها دست یابیم.


خطوطی که سالی یک بار پررنگ می‌شوند

صلواتی تمام پژوهشگران، صاحب‌نظران و کارشناسان را به ارائه پیشنهادها و نظرهای سازنده در این باره دعوت می‌کند و می‌گوید: از تمام پیشنهادهایی که شرکت‌های داخلی یا خارجی برای بهبود کیفیت خط‌کشی خیابان‌های شهر ارائه دهند با آغوش باز استقبال می‌کنیم، اما در حال حاضر بهترین راهکار تمدید خط‌کشی‌ها در طول سال است و امیدواریم در بودجه سال آینده، اعتبار خوبی به آن اختصاص پیدا کند تا بتوانیم گام‌های بلندتر و مناسب‌تری در این حوزه برداریم.
این مدیر شهری با اشاره به تمدید 2 تا 4 باره خطوط خیابان‌ها در کلان‌شهرهای دیگر به‌ویژه پایتخت ادامه می‌دهد: در برخی خیابان‌ها و محله‌های اصفهان گاهی خطوط سالی یک بار رنگ می‌شوند که این موضوع نیاز به خط‌کشی بیشتر معابر را گوشزد می‌کند.


بودجه ۵ میلیارد تومانی خط‌کشی

مدیر هماهنگی و نظارت معاونت حمل‌ و‌ نقل و ترافیک شهرداری اصفهان   درخشندگی خطوط معابر، استفاده از رنگ‌های استاندارد روز و قابل رویت بودن را ویژگی‌های مهم خط‌کشی خیابان‌های شهر می‌داند و بودجه امسال خط‌کشی سرعتکاه‌ها و خیابان‌های شهر را ۵ میلیارد تومان اعلام می‌کند.

«محمدتقی یزدیان» با اشاره به این‌که توجه به خطوط راهنمایی و رانندگی باعث کاهش حجم ترافیک، رعایت حقوق رانندگان و عابران پیاده و نیز رانندگی اصولی‌ می‌شود می‌افزاید: خط‌کشی طولی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، خط‌کشی گذرگاه‌های عابر پیاده و نیز خط‌کشی سرعتکاه‌ها به موازات هم پیش‌ می‌رود، زیرا هر کدام اهمیت خاصی دارند. از سال گذشته خط‌کشی بزرگراه‌ها و پس از آن خط‌کشی مسیرهای عابر پیاده از موارد مهم و شریانی به شمار می‌آید و بر اساس بودجه خط‌کشی مناطق و تعیین معابر مهم ۱۵ منطقه شهر اصفهان اولویت‌بندی می‌شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :