• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 21 آذر 1397
کد مطلب : 40581
+
-

مشکلات استعدادیابی در کشتی قزوین

قهرمان سابق کشتی المپیک از پیچیدگی‌های کار با نونهالان کشتی استان می‌گوید

کشتی
مشکلات استعدادیابی در کشتی قزوین

آرش صالحی|   قزوین - خبرنگار :

یکی از اتفاقات مبارک چند ماه اخیر ورزش استان، دعوت از احسان لشگری، قهرمان سابق کشتی جهان و المپیک برای سازماندهی تیم نونهالان کشتی قزوین برای حضور قدرتمندانه در المپیاد نخبگان ورزش کشور بود.

 تصمیم بجایی که نه‌تنها به احیای فرایند استعدادیابی و پرورش حرفه‌ای کودکان کشتی‌گیر هم‌استانی منجر شد، سبب شد کشتی قزوین بعد از سال‌ها در کشتی پایه نونهالان، از رتبه 31 به جایگاه پنجم کشوری ارتقا یابد؛ همچنین با ابتکار این کشتی‌گیر امکان حضور مادران در جلسات تمرینی فراهم شده و مادران مینودری می‌توانند بر فعالیت‌های کشتی‌گیران کوچک خود نظارت کنند. تصمیمی که می‌تواند سبب آشتی دوباره خانواده‌های محافظه‌کار قزوینی با ورزش اول کشور و مهم‌ترین خاستگاه آموزش پهلوانی و جوانمردی شود. 


احیای سالن نونهالان تختی

احسان لشگری، سرمربی تیم نونهالان کشتی استان، با بیان این‌که قزوین در رشته کشتی از استان‌های برتر این رشته خیلی عقب افتاده، عنوان کرد: با توجه به این‌که سالن کشتی مجموعه ورزشی تختی متروکه شده بود، با احیای دوباره این سالن، کار پرورش استعدادهای کشتی قزوین را دوباره از این سالن شروع کردیم. 

وی به کمبود امکانات سخت‌افزاری در سالن یادشده اشاره کرد و گفت: پس از نظافت کامل این سالن و حل مشکلات تاسیسات آب، برق و گاز آن، با حمایت مردم و بودجه اداره کل ورزش استان، دشک‌های این سالن را تعویض کردیم. 
لشگری افزود: به خاطر نامناسب بودن فضای سالن تختی، مادران قزوینی از ثبت‌نام و حضور بچه‌های خود در کلاس‌ها خودداری می‌کردند که طبق هماهنگی با مسئولان حراست اداره کل ورزش، امکان حضور مادران، به عنوان تماشاچی در طبقه بالای سالن یادشده فراهم شد تا دیگر نگرانی‌ای در این حیطه وجود نداشته باشد. 

وی مدت زمان اردوی برپا شده برای رقابت‌های المپیاد نخبگان کشتی را 7 روز بیان کرد و ادامه داد: بسیاری از حاضران در اردوی دانش‌آموزانی بودند که از شهرستان‌های آبیک و البرز می‌آمدند و برای آمدن به این اردو مشکلات زیادی داشتند. 


دعوت از پیشکسوتان کاربلد

لشگری دعوت از پیشکسوتان و کاربلدان کشتی قزوین مانند «مهدی یعقوبی» را برای متحول کردن استعدادیابی در کشتی استان در زمره اقدامات 5 ماه اخیر برشمرد و گفت: با توجه به کمبود دانش فنی و تاکتیکی در اغلب مربیان فعلی استان، کوشیدیم از کسانی بهره بگیریم که از دانش فنی لازم و قدرت انتقال آن به خردسالان و نونهالان بهره‌مند باشند. 
وی ادامه داد: اگر طوری کار کنیم که در سال‌های آتی 2 نماینده در تیم‌ملی کشتی آزاد داشته باشیم، کار بزرگی کرده‌ایم. 


مشکلات آموزش پایه‌ای 

این قهرمان المپیک و جهان، آموزش اشتباه فنون کشتی به خردسالان مینودری را بزرگ‌ترین چالش خود در آموزش استعدادهای برتر استان دانست و گفت: زمانی که اصول کشتی را در قزوین فرا می‌گرفتم، همه قزوینی‌ها را به کشتی بلدبودن می‌شناختند؛ اما متاسفانه امروز نونهالان کشتی استان بیشتر فنون کشتی را اشتباه اجرا می‌کنند؛ به همین خاطر بیشتر زمان ما در اردوی گفته‌شده، صرف پاک کردن شیوه‌های اشتباه اجرای فنون از ذهن کودکان کشتی‌گیر شد. 

لشگری آموزش فنون به کودکان به اصطلاح صفر کیلومتر را راحت‌تر از نوجوانان دانست و گفت: این خردسالان چون هیچ‌گونه آموزشی ندیده‌اند، به راحتی اصول درست اجرای فن را یاد می‌گیرند؛ اما یاد دادن فن به کسی که 4 سال به شکل اشتباه آموزش دیده، کار بسیار مشکلی است. 

وی نداشتن روحیه و اعتماد به نفس فردی و گروهی را دیگر مشکل تیم نونهالان کشتی استان بیان کرد و افزود: تا قبل از این اردو، اکثر کشتی‌گیران خردسال ما فقط برای رفع تکلیف و باخت به مسابقات کشوری می‌رفتند و با افراد برتر کشور از نظر روانی فاصله زیادی داشتند که با صحبت‌های زیاد توانستیم تا حدی این روحیه را عوض کنیم. با توجه به کم بودن زمان اردو، توانستیم تا حدودی این باور را در ذهنشان ایجاد کنیم که می‌توانند قهرمان کشور شوند. 
لشگری با ذکر این نکته که کار کردن در سطوح پایه بسیار سخت‌تر از مربیگری در تیم‌ملی کشتی بزرگسالان است، ادامه داد: انطباق با نحوه آموزش و تمرین‌دهی در این سطح از من 2 ماه زمان گرفت که نشان می‌دهد کار مربیان پایه‌ای و استعدادیاب چقدر ارزشمند است و متاسفانه از این مربیان هیچ حمایت مالی‌ای نمی‌کنیم. 


اردوی تیم‌ملی نونهالان در قزوین


رئیس هیات کشتی استان قزوین ضمن بالا توصیف کردن سطح رقابت‌های کشتی المپیاد نخبگان ورزش ایران به همشهری گفت: مسابقات اخیر المپیاد نخبگان کشتی کشور، اولین رقابت در سطح نونهالان به حساب می‌آید که به صورت گروه‌بندی (10 گروه 3 تیمی) و متمرکز برای شناسایی استعدادها و نخبگان خردسال برتر کشتی ایران برگزار شد. 

محمود حیدری ضمن سخت توصیف کردن برگزاری این مسابقات، افزود: نزدیک به 550 ورزشکار که عصاره کشتی ایران در رده نونهالان محسوب می‌شوند، به همراه 100 نفر همراه یعنی مجموعاً 650 نفر این روزها مهمان ما در شهرستان قزوین بودند که اسکان مناسب و تخصیص زمین تمرین به آن‌ها کار پیچیده‌ای است. وی ادامه داد: با توجه به نونهال بودن شرکت‌کنندگان، این کشتی‌گیران کوچک هنوز در ابتدای راه هستند و به بلوغ فنی لازم نرسیده‌اند؛ اما از دور اول مبارزات و کشتی‌ها بسیار نزدیک بوده و سطح کمی و کیفی مسابقات بالا بود. 

حیدری در ادامه از برپایی اردوی تیم‌ملی کشتی نونهالان ایران در قزوین خبر داد و گفت: یکی از راه‌های مهم رشد و پرورش استعدادهای کشتی استان، تمرین کردن آن‌ها در کنار بهترین‌های کشور است. به همین خاطر قصد داریم اردوی تیم‌ملی نونهالان کشتی را در سالن تختی قزوین برپا کنیم تا بتوانیم سطح فنی و روانی تیم قزوین را تقویت کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید