• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 20 آذر 1397
کد مطلب : 40569
+
-

ادامه واکنش نمایندگان به اتهامات کریمی قدوسی علیه مجلس

دادستان به اتهام براندازی مجلس ورود کند

مجلس
دادستان به اتهام براندازی مجلس ورود کند

فرزانه آیینی/خبرنگار


 یک روز بعد از اظهارات محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه درباره واقعیت پولشویی گسترده در کشور، دادستان اسناد اظهاراتش را از او خواسته بود. حالا جمعی از نمایندگان مجلس از دادستان خواسته‌اند درباره ادعای جواد کریمی‌قدوسی مبنی بر براندازی در مجلس ورود کند.
 اتهام براندازی به نیمی از مجلس از سوی جواد کریمی‌قدوسی، چهره نزدیک به جبهه پایداری در بهارستان همچنان محور داغ مباحث نمایندگان در فضای مجازی و رسانه‌هاست. نمایندگان منتقد کریمی‌قدوسی به میدان آمده‌اند و خواستار ورود دادستان کل کشور به‌عنوان نماینده مدعی‌العموم به جریانی شده‌اند که اعتماد عمومی به نظام را نشانه گرفته است.
عبدالرضا هاشم‌زایی و سهیلا جلودار‌زاده ازجمله چهره‌های اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون امید در بهارستان هستند که ورود دادستان به ادعای کریمی‌قدوسی را خواستار شده‌اند. آنها در گفت‌وگو با همشهری تأکید کردند که هرچند هرگز سبک موضعگیری و ادعاهای کریمی‌قدوسی را جدی نگرفته‌اند، اما چون ادعای او از یک‌سو ‌شأن مجلس را زیر سؤال برده ‌و از سوی دیگر اعتماد عمومی به مسئولان را هدف قرار داده است، از دادستان کل کشور توقع دارند به ماجرا ورود کند.
جلودار‌زاده با تأکید بر اینکه 30نماینده تهران در صدر فهرست سراسری امید با رأی بالای مردم به مجلس دهم راه یافتند، تأکید کرد: اینکه آقای کریمی‌قدوسی می‌گوید نمایندگان اصلاح‌طلب و فهرست امید به‌دنبال براندازی هستند، یعنی چه؟ یعنی مردم به کسانی رأی دادند که می‌خواهند براندازی کنند؟ این یعنی مردم می‌خواهند براندازی کنند؟
او با بیان اینکه آقای کریمی‌قدوسی و همفکرانش 8سال زیر بناهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی انسانی کشور را مورد آسیب قرار دادند، افزود: آقای کریمی‌قدوسی به جای طرح موضوعات بی‌اساس یک‌بار هم که شده در کارنامه خود و همفکرانش به‌ویژه رئیس‌جمهوری که بر سر کار آوردند، کنکاش کند. هاشم‌زایی، دیگر نماینده تهران و عضو فراکسیون امید نیز با بیان اینکه نمایندگان می‌توانند از کریمی‌قدوسی به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اعلام شکایت کنند اما تجربه نشان داده اعلام شکایت به این هیأت راه به‌جایی نمی‌برد و تأثیر‌گذار هم نیست، به همشهری گفت: ابتدا باید موضوع را در جلسه فراکسیون امید که روز یکشنبه برگزار می‌شود، مطرح و با تصمیم جمعی در مورد او اقدام کنیم.
هاشم‌زایی با تأکید بر اینکه توقع ما ورود دادستان به ماجراست، ادامه داد: در موارد مشابه هم شورای نگهبان و هم دادستان خیلی سریع واکنش نشان داده‌اند، حالا هم ما انتظار داریم آنها به ماجرا ورود کنند و در این مورد دوگانه عمل نکنند.
در کنار تأکید هاشم‌زایی و جلودار‌زاده بر لزوم ورود دادستان به ادعای کریمی‌قدوسی، محمد جمالی نوبندگانی، سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در مورد مسیر برخورد با ادعای کریمی‌قدوسی در مجلس به همشهری گفت: هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان زمانی به ادعای کریمی‌قدوسی ورود می‌کند که یا رئیس مجلس یا نمایندگان و یا نهاد حقوقی چون شورای نگهبان یا قوه قضاییه از او طرح شکایت کند. با به جریان افتادن شکایت از او، هیأت نظارت نیز به ماجرا ورود خواهد کرد. جواد کریمی‌قدوسی، چهره نزدیک به جریان پایداری‌ها شنبه‌شب گذشته در حساب شخصی‌اش در توییتر مدعی شد که ۵۰درصد این مجلس به‌دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است، سران فتنه ۸۸ به‌دنبال سقوط نظام جمهوری اسلامی بودند و حالا امروز ۵۰درصد نمایندگان مجلس پشت تریبون می‌روند و از سران فتنه دفاع می‌کنند.
این سخنان او نخستین‌بار از سوی ابوالفضل سروش، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مورد انتقاد قرار گرفت. او در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «ادعای اخیر کریمی‌قدوسی علیه نمایندگان مجلس خلاف منافع ملی و توهین به شعور مردم است.»
وی گفت: «امیدوارم شورای نگهبان صلاحیت امثال کریمی‌قدوسی را که حضور و مواضع‌شان مصالح انقلاب، نظام، مردم و وحدت ملی را به خطر می‌اندازد، با دقت بیشتری بررسی کند.» کریمی‌قدوسی در توییت دیگری نوشت: «نمایندگان مجلس نهم که خود را مخاطب موضعگیری بنده می‌دانند و در تقلای بی‌اساس جلوه دادن آن برآمده‌اند‌ ـ به‌خصوص نمایندگان اصلاح‌طلب و لیست امید- یک‌بار برای همیشه فتنه۸۸ را محکوم نموده و از سران فتنه برائت بجویند؛ بنده حرف خود را پس خواهم گرفت.» کریمی‌قدوسی در پاسخگویی به منتقدانش چنان شتاب‌زده اعلام موضع کرد که به‌جای نوشتن مجلس دهم، عنوان مجلس نهم را به‌کار برده بود.


    دوگانگی توجیه ندارد! 

علیرضا رحیمی، عضو هیأت رئیسه مجلس دیگر نماینده‌ای بود که به برانداز‌خواندن نیمی از مجلس واکنش نشان داد و در صفحه شخصی‌اش در توییتر نوشت: «وقتی نیمی از نمایندگان مجلس به دروغ به فروپاشی نظام متهم می‌شوند، یعنی نیمی از ملت که پشتوانه نمایندگان هستند را در مقابل حاکمیت فرض کرده‌اید، شکستن همبستگی ملی ریشه در انحراف فکری و خودمختار‌پنداری مقابل مردم دارد، دفاع از ولایت فقیه، ابزار تفرقه‌افکنی جماعتی شده است.» واکنش‌ها به ادعای کریمی‌قدوسی محدود به فراکسیون امید و نمایندگان اصلاح‌طلب بهارستان نبود؛ غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نایب رئیس فراکسیون مستقلین نیز در توییتی برخورد دوگانه شورای نگهبان با محمود صادقی و کریمی‌قدوسی را مورد اشاره قرار داد و نوشت: «هیچ عقلی نمی‌پذیرد شورای نگهبان با تمام فیلترها و دقت‌هایی که دارد، حدود ۱۵۰ نماینده برانداز را وارد مجلس کرده باشد. شورای نگهبان  علیه آقای صادقی شکایت کرده ولی از اتهام آقای کریمی‌قدوسی بی‌تفاوت گذر کرده  است! اعتقادی به شکایت علیه نماینده مجلس ندارم ولی این دوگانگی توجیه ندارد!»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید