• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 20 آذر 1397
کد مطلب : 40565
+
-

حرکت آرام فلش گرانی روی نمودار بازار

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی همدان از آخرین اقدامات برای تنظیم بازار استان می‌گوید

اقتصادی
حرکت آرام فلش گرانی روی نمودار بازار

محسن قراگوزلو|  همدان - خبرنگار :

هفته گذشته مرکز آمار ایران جغرافیای استانی نرخ تورم را اعلام کرد که بر این اساس استان همدان با نرخ 4/1 درصد در میان 31 استان کمترین رشد تورم را داشته است. همچنین در ماه گذشته نرخ تورم 
12 ماهه منتهی به آبان امسال برای کل کشور 6/15 درصد بوده است.

 بررسی جداول مرکز آمار ایران نشان می‌دهد استان لرستان با 4/19 درصد بیشترین و استان کرمان با 2/12 درصد کمترین نرخ تورم را در 12 ماه منتهی به آبان‌ماه تجربه کردند. پس از استان‌های لرستان و کرمان که بیشترین و کمترین نرخ تورم آبان‌ماه را داشتند، همدان با 6/18 درصد و یزد با 2/13 درصد به ترتیب بیشترین و کمترین نرخ تورم 12 ماهه منتهی به آبان را به خود اختصاص دادند. برخی کارشناسان معتقدند از آنجایی که در ماه‌های گذشته شهروندان همدانی عطش بالایی برای خرید محصولات مختلف داشتند و این تقاضا در آبان کاهش یافت، نرخ تورم نیز کاهش یافته است اما مسئولان این کاهش را ناشی از اقداماتی به منظور تنظیم بازار می‌دانند. 

در این باره با «مهدی نجفی» مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به گفت‌وگو نشستیم و از اقدامات این سازمان برای کاهش تورم پرسیدیم. ذکر این نکته نیز ضروری است که مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان درخواست گفت‌وگو برای تهیه این گزارش با روزنامه همشهری همدان را بی‌پاسخ گذاشتند. 


از اقداماتی که برای تنظیم بازار انجام داده‌اید، بگویید. 

در طول این مدت به منظور تنظیم بازار برخی محصولات تولیدی یا وارداتی در سطح بازار توزیع کرده‌ایم. توزیع 474 تن مرغ منجمد تا زمانی که قیمت مرغ گرم 11 هزار تومان بود از جمله این اقلام بود و زمانی که قیمت مرغ به 10 هزار تومان رسید برای حمایت از تولیدکنندگان این توزیع متوقف شد. 300 تن گوشت گرم وارداتی از کشورهای استرالیا، ارمنستان، روسیه، قرقیزستان و تاجیکستان نیز با تلاش همکاران جهاد کشاورزی، شرکت پشتیبانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در بازار توزیع شده است. 360 تن گوشت منجمد برزیلی با قیمت هر کیلوگرم 29 هزار تومان نیز از دیگر اقلامی بود که در سطح بازار توزیع شد و در حال حاضر نیز روزانه 15 تن از این نوع گوشت در فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای مرکز استان و فروشگاه‌های مختلف شهرستان‌ها توزیع می‌شود. 20 تن برنج تایلندی و هومالی به قیمت 5200 تومان و 4 هزار تومان نیز به صورت روزانه در بازار توزیع می‌شود. 

برخی کارشناسان معتقدند از آنجایی که در ماه‌های گذشته شهروندان همدانی عطش بالایی برای خرید محصولات مختلف داشتند و این تقاضا در آبان کاهش یافت، نرخ تورم نیز در این ماه کاهش یافته است، نظر شما چیست؟

توزیع اقلام همچنان ادامه دارد و اتفاقا عطش شهروندان برای خرید هم هنوز فروکش نکرده است. اختلاف قیمت بین اقلامی که ما توزیع می‌کنیم و اقلامی که در بازار وجود دارد آنقدر زیاد است که همچنان صف‌های طولانی برای دریافت آنها شکل می‌گیرد. حالا یا ذخیره‌سازی خانگی انجام می‌شود یا واقعا مصرف می‌شود به هر حال تقاضا همچنان بالاست. 

آیا شما صرفا در بخش کالاهای اساسی وارد تنظیم بازار می‌شوید؟

گوشت و برنج از جمله اقلامی‌اند که در حوزه تنظیم بازار قرار می‌گیرند. 110 تن شکر نیز از شاهین‌دژ واقع در آذربایجان غربی وارد شده و در اختیار ما قرار گرفته است، اما چون قیمت در کارخانه 3 هزار تومان بود و هزینه‌های باربری و عمده‌فروشی و خرده‌فروشی به آن می‌خورد تمایلی به عرضه آن نبود. بنابراین در کارخانه قیمت این نوع شکر را به 2900 تومان کاهش دادند و اگر متقاضی برای عرضه آن وجود داشته باشد، با او همکاری خواهیم کرد. اما آن‌طور که من اطلاع دارم شکر با همین حدود قیمت در بازار حسین‌خانی یافت می‌شود. 

یکی از اتفاقات اخیر در بازار رسیدن قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز به 83 هزار تومان بود. آیا نیاز نیست حجم بیشتری از گوشت در بازار توزیع کنید تا این قیمت تعدیل شود؟

به هر حال گوشت وارداتی بین تهران به عنوان قطب مصرف و 30 استان دیگر تقسیم می‌شود و این تقسیم‌بندی براساس نظر شرکت پشتیبانی است. شهریور که همدان میزبان گردشگران بود روزانه 20 تن توزیع گوشت گرم وارداتی داشت و حالا این میزان به 4 تا 5 تن کاهش یافته است. قیمتی هم که اعلام شده مربوط به گوشت مخلوط نیست و قیمت این نوع گوشت هر کیلوگرم 63 تا 64 هزار تومان است و 83 هزار تومان قیمت گوشت شامل سر و دست است. با وجود این از هفته گذشته اقداماتی برای تعدیل این قیمت آغاز شده است. برای مثال از دامداران درخواست کرده‌ایم دام زنده خود را تا 4 هزار تومان زیر قیمت بازار تحویل دهند تا قیمت گوشت از 75 هزار تومان بالاتر نرود. بر این اساس از هفته گذشته 64 دام زنده از طرف اتحادیه دامداران زیر قیمت بازار به ما تحویل داده شده، کشتار و تحویل قصابی‌ها شده است. 

برای جلوگیری از خروج دام زنده از استان برنامه‌ای دارید؟

حدود یک هفته است که با این موضوع درگیریم. استاندار به واحد تنظیم بازار، پلیس و تعزیرات دستور داده است که هرجا خودرو حامل دام زنده دیدند که مجوز حمل بهداشتی دام ندارد، آن را ضبط کنند تا تعزیرات حکومتی این دام‌ها را با حکم قضایی و به عنوان املاک تملیکی کشتار و با قیمت گوشت وارداتی تحویل قصابی‌ها بدهد. 

پس پایین‌آمدن نرخ تورم در همدان و کسب عنوان ارزان‌ترین استان در ماه آبان را نتیجه تنظیم بازار می‌دانید؟

بله به خصوص ما در تنظیم قیمت مرغ بسیار موفق عمل می‌کنیم. البته ما باید تخم‌مرغ هم توزیع می‌کردیم اما چون حجم محدودی وارد کشور شده است فقط در تهران توزیع می‌شود. درخواست خود را به مرکز ارائه داده‌ایم تا بتوانیم تخم‌مرغ را هم به قیمت وارداتی در بازار توزیع کنیم. حتی اگر این اتفاق نیفتد هم برای بازار تخم‌مرغ چاره‌ای می‌اندیشیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید