• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 24 دی 1396
کد مطلب : 4041
+
-

به آپارتمان‌تان اعتماد کنید

زلزله
به آپارتمان‌تان اعتماد کنید

مجید نوری جهان | کارشناس ارشد عمران، زلزله:

 

1 - هم ‌اکنون طراحی ساختمان‌ها در ایران براساس آخرین آیین‌نامه‌های روز آمریکا و کانادا انجام می‌شود (البته تغییر آیین‌نامه‌های طراحی معمولا پس از اتفاق افتادن زلزله‌های بسیار شدید و تجزیه و تحلیل رفتار سازه‌ها در آن رویداد انجام می‌شود)؛بنابراین این طراحی‌ها پس از کنترل در سازمان نظام مهندسی و تأیید آن، قابلیت اجرا پیدا می‌کند. از طرفی طی فرایند ساخت، علاوه بر استفاده از مصالح استاندارد نظارت دقیقی از طرف ناظران بر اجرای دقیق همان نقشه‌ها صورت می‌پذیرد که البته باید فرایند ساخت هم توسط سازنده ذیصلاح انجام شود.

2- با مشاهده زلزله کرمانشاه اطلاعات مهمی به‌دست آمد. یکی از این اطلاعات این بود که با توجه به نزدیک بودن زلزله به سطح زمین (حدود 7کیلومتری سطح زمین) به غیراز بناهای آسیب‌پذیر روستاها و برخی ساختمان‌های مسکن مهر، تقریبا ساختمان‌های نوساز یا آسیب ندیده‌اند و یا کمترین آسیب را داشته‌اند که این نشان‌دهنده عملکرد مطلوب طراحی و ساخت ساختمان تحت نظر ناظر مهندسی و شخصی‌سازی‌ آنهاست.

3- حال باتوجه به عملکرد مطلوب ساختمان‌ها و آپارتمان‌های شخصی‌ساز در زلزله‌ای با قدرت 7/3ریشتر در کرمانشاه می‌توان با اطمینان بیشتری به هموطنان عزیز اعلام کرد که داخل ساختمان، در لحظه وقوع زلزله بهترین مکان برای پناه گرفتن است. بنابراین توصیه من به‌عنوان مهندس زلزله این است که مردم هنگام زلزله اگر در ساختمان‌های بلند و نوساز هستند بهتر است داخل همان واحد خود بمانند؛ به شرطی که از پیش نقطه امن واحد خود را شناسایی کرده باشند. نقطه امن به نقطه‌ای گفته می‌شود که به دور از پنجره‌ها و دیوارهای خارجی واحد باشد. بنابراین فرار به سمت راه‌پله با توجه به حرکت افقی زمین اصلا رفتار درستی نیست.

همچنین فرار به سمت کوچه و خیابان هم به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛چرا که اکثر نماهای ساختمان‌های امروزی سنگی است و نحوه اتصال سنگ‌ها به دیوار ساختمان با دوغاب سیمان است و پیچ نشده و همین باعث می‌شود هنگام زلزله سنگ‌ها از نمای ساختمان جدا شده و به همراه شیشه‌های شکسته شده هر برش سنگ و شیشه مانند چاقو بر سر افرادی که از ساختمان خارج می‌شود فرو بریزد، به انضمام اینکه پس از خروج حداقل باید از هر ساختمانی ٨ متر فاصله داشته باشیم که با توجه به تراکم ساختمان‌ها در تهران و کوچکی معابر، این امکان اصلا فراهم نیست بنابراین همه شهروندان باید بدانند وقتی که زلزله می‌آید اولا آرامش داشته باشند  و ثانیا به ایمنی ساختمان خودشان بیشتر از هر جا و مکان دیگری اعتماد کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید