• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40381
+
-

کوشنر در دام بن‌سلمان

جهان‌نما
کوشنر در دام بن‌سلمان


در روزهایی که فضای سیاسی آمریکا تحت‌الشعاع ماجرای ارتباط میان روسیه و اطرافیان ترامپ قرار دارد، روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی فاش کرد که همزمان عربستان نیز مشغول دست‌ و پا کردن زمینه برقراری ارتباط با جرد کوشنر، به‌عنوان یکی از بانفوذترین افراد در حلقه نزدیکان ترامپ بوده است.

نیویورک‌تایمز در گزارش خود آورده که جرد کوشنر، داماد ترامپ و یکی از مهم‌ترین مشاوران او، طی 2سال گذشته ارتباطات نزدیکی با محمدبن‌سلمان برقرار کرده است؛ ارتباطاتی که در شرایط عادی ایجادش آنقدرها محتمل به‌نظر نمی‌رسد. این گزارش که به قلم 4نفر از خبرنگاران نیویورک‌تایمز نوشته شده جزئیات دقیقی از نحوه شکل‌گیری دوستی میان این دو چهره جوان در آمریکا و عربستان ارائه می‌دهد. در این گزارش آمده این دو به‌طور مرتب از طریق چت روی اپلیکیشن‌های موبایلی با هم در ارتباط هستند و یکدیگر را با نام کوچک صدا می‌زنند.

براساس اسناد، ایمیل‌ها و پیام‌های کوتاهی که به‌دست نیویورک‌تایمز رسیده، عربستان سعودی از ابتدای به قدرت رسیدن ترامپ، روی کوشنر به‌عنوان هدفی دست‌یافتنی در میان تیم نزدیکان ترامپ سرمایه‌گذاری کرده و موفق شده در نهایت ارتباط لازم را میان او و محمد‌بن‌سلمان ایجاد کند. بر این اساس، شاهزاده سعودی و مشاورانش به‌منظور جلب حمایت آمریکا در زمینه سیاست‌های منطقه‌ای بن‌سلمان و همچنین حفظ او در مدار قدرت در میان خانواده سلطنتی سعودی، طی 2سال گذشته زمینه ارتباط نزدیک با جرد کوشنر را فراهم و از آن استفاده کرده‌اند.

اسنادی که توسط خبرنگاران نیویورک تایمز رویت شده نشان می‌دهد نقطه آغاز این ارتباط، سفر هیأت مشاوران بن‌سلمان به واشنگتن بلافاصله پس از پیروزی ترامپ در انتخابات بوده است. این هیأت پس از سفر به آمریکا جرد کوشنر را به‌عنوان نقطه مطلوب برای برقراری ارتباط با دولت جدید آمریکا شناسایی کرده و در گزارشی به محمدبن‌سلمان اعلام می‌کند، سفر این هیأت به آمریکا با دیدارها و ارتباطات مقدماتی میان اطرافیان بن‌سلمان و به‌خصوص محمدبن زاید آل‌نهیان ولیعهد ابوظبی که متحدبن‌سلمان به شمار می‌رود با کوشنر دنبال می‌شود. اگرچه کوشنر در ابتدا به عرب‌ها و ارتباط در حال شکل‌گیری مشکوک بوده اما خیلی زود بر شک و تردید خود غلبه می‌کند و در مسیر دوستی با ولیعهد عربستان سعودی قدم می‌گذارد. طبق اطلاعاتی که از سوی برخی مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در اختیار نیویورک‌تایمز قرار گرفته، کوشنر نیز در مقابل، به‌دنبال پیشبرد برنامه‌های خود در مناقشه فلسطین و اسرائیل به نفع رژیم اشغالگر قدس بوده است.

به نوشته این روزنامه مقام‌های ارشد وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا با توجه به بی‌تجربگی جرد کوشنر 37ساله، رفته‌رفته نگران ارتباط نزدیک او با محمد‌بن‌سلمان می‌شوند؛ ارتباطی که اکنون به دیدارهای رو در رو محدود نمی‌شد و دائما از طریق تماس تلفنی و پیام متنی با استفاده از اپلیکیشن واتس‌اپ ادامه داشت. حتی در دوره‌ای تلاش جان کلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در کاخ سفید برای اجباری کردن حضور یکی از اعضای شورای‌عالی امنیت ملی در هرگونه ارتباط حضوری و غیرحضوری میان اعضای کاخ سفید با مقام‌های خارجی نیز نتوانست مانع نزدیک‌شدن کوشنر و بن سلمان شود.

گفته می‌شود که کوشنر و بن‌سلمان چارچوب روابط سیاسی میان آمریکا و عربستان و همچنین استراتژی واشنگتن در قبال خاورمیانه را طی حدود 2سال گذشته تعیین کرده‌اند و هرآنچه از سوی دونالد ترامپ در قبال سعودی‌ها دنبال شده از مسیر خواسته‌های کوشنر بوده است. بر این اساس، حمایت آمریکا از عربستان در ماجرای تحریم قطر و حمله به یمن دستاورد محمد بن‌سلمان و ارتباط نزدیکش با جرد کوشنر بوده است.

حمایت دونالد ترامپ از عربستان در ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، در استانبول پرده آخر از ارتباط بی‌سابقه میان آمریکا و عربستان در دوره ترامپ بوده است. با وجود اینکه سازمان سیا اعلام کرده این قتل به دستور شخص بن‌سلمان انجام شده، ترامپ ترجیح داده است در این ماجرا سمت عربستان بایستد و از این کشور دفاع کند. به گفته منابعی در کاخ سفید، پس از قتل خاشقجی همچنان ارتباط میان کوشنر و بن‌سلمان به‌صورت روزانه ادامه دارد. در این میان حتی کوشنر مشغول مشورت دادن به ولیعهد جوان سعودی است تا بتواند خود را از بحرانی که در آن گرفتار شده نجات دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید