• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40366
+
-

عقب‌نشینی صنایع لبنی ازکورس افزایش قیمت‌ها

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی: از دیروز شرکت‌های لبنی به کاهش 6تا 11درصدی قیمت اقلام لبنی پرمصرف مشمول نرخ‌گذاری ملزم شدند

بازارکالا
عقب‌نشینی صنایع لبنی ازکورس افزایش قیمت‌ها

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

 مناقشه افزایش پی در پی قیمت شیر و لبنیات با مصوبه ستاد تنظیم بازار برای افزایش نرخ هر کیلوگرم شیر خام به 2هزار تومان به کاهش 6تا 11درصدی قیمت محصولات لبنی پرمصرف منجر شد.
به گزارش همشهری، کاهش سهم لبنیات در سبد مصرفی خانوارها به‌دلیل نوسان روزانه قیمت‌ها و زیان شرکت‌های لبنی موجب شد تا با رفع بهانه‌ نرخ پایه شیر خام صنایع لبنی با مصوبه ستاد تنظیم بازار از افزایش پی در پی قیمت‌ها عقب‌نشینی کنند.
مرداد‌ماه امسال کارگروه تنظیم بازار براساس درخواست دامداران قیمت پایه هر کیلوگرم شیر خام را در حالی 1570تومان تعیین کرد که این رقم کمتر از پیشنهاد وزارت جهادکشاورزی و اتحادیه دامداران بود. اما این مصوبه توسط دامداران و کارخانه‌های لبنی رعایت نشد و هر کیلوگرم شیرخام توسط دامداران به نرخ بیش از 2200تومان فروخته شد که در نهایت افزایش افسارگسیخته قیمت فرآورده‌های لبنی را به‌دنبال داشت. با این روند ستاد تنظیم بازار بار دیگر با بررسی مجدد قیمت شیرخام و فرآورده‌های لبنی، بهای هر کیلوگرم شیر خام را 2هزار تومان تعیین کرد و اکنون شرکت‌های لبنی از بازگشت قیمت‌ها خبر می‌دهند. با مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر تعیین نرخ 2هزار تومانی شیر خام برای کارخانه‌های لبنی، قیمت شیر و سایر فرآورده‌ها در حالی از دیروز کاهش 9درصدی رسمی قیمت‌ها را تجربه کرده که پیش از آن شرکت‌های لبنی در چندین مرحله نرخ این فرآورده‌ها را تا 35درصد افزایش داده و برخوردهای نظارتی سازمان حمایت و تشکیل پرونده و جریمه شرکت‌های متخلف نیز سد راه افزایش پی در پی قیمت شیر و لبنیات نشد. با این روند سهم حداقلی فرآورده‌های لبنی در سبد مصرفی خانوار کم‌رنگ‌تر شد و با کاهش تقاضا میزان اقلام لبنی برگشتی در سطح خرده فروشی افزایش یافت. از سوی دیگر واحدهای خرده‌فروشی عرضه‌کننده لبنیات نیز از تغییرات پی درپی قیمت‌ درج شده روی بسته‌بندی محصولات لبنی به‌شدت گلایه‌مند بودند. به‌رغم مصوبه ستاد تنظیم بازار هنوز هم قیمت انواع شیر و لبنیات نسبت به نرخ‌های قبل تفاوت چشمگیری داشته و به‌نظر نمی‌رسد قادر به ترغیب اقشار کم‌درآمد به افزایش سهم این اقلام در سبد مصرفی آنها باشد.

گروکشی لبنیات با نرخ شیر خام 
 روز شنبه هفته جاری دبیر انجمن صنایع لبنی ایران اعلام کرد با ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر قیمت 2هزار تومانی شیرخام از دیروز (یکشنبه) بهای شیر و فرآورده‌های‌لبنی 9درصد کاهش می‌یابد. رضا باکری، با اشاره به نرخ جدید شیر خام به ایرنا گفت: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار­ قیمت خرید شیرخام­ درب دامداری‌ها هر‌کیلوگرم 2هزار تومان تعیین شده که با ابلاغ آن به تمامی واحدهای دامداری و کارخانه‌های لبنی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین انجمن صنایع لبنی ایران، همه به اجرا و رعایت آن ملزم هستند.
او با بیان اینکه با توجه به قیمت‌هایی که انجمن صنایع لبنی پیشنهاد داده بود به‌طور تقریبی اقلام لبنی اساسی گروه یک(لبنیات پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری) با کاهش
6، 7، 9و 11درصدی مواجه می‌شوند، افزود: تمامی واحدهای دامداری و کارخانجات لبنی سراسر کشور از دیروز ملزم به رعایت مصوبه ستاد تنظیم بازار هستند تا شیر و فرآورده‌های لبنی با قیمت‌های مناسب به‌دست مصرف‌کنندگان برسد؛ همچنین از دیروز قیمت‌های جدید روی بسته‌بندی محصولات تولیدی جدید درج و به بازار عرضه شده است، اما برای محصولاتی که پیش از این مصوبه با درج قیمت به بازار عرضه شده، فرصتی تعیین شده تا با قیمت‌های پیشین فروخته شود. باکری تأکید کرد: تغییر قیمت‌های جدید شامل تمامی فرآورده‌های لبنی به جز کره حیوانی است و قیمت کره به‌دلیل حضور در گروه کالایی یک و تخصیص ارز 4200تومانی ثابت بوده و طی این مدت تغییر قیمتی نداشته است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید