• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 19 آذر 1397
کد مطلب : 40342
+
-

سوءاستفاده مالخرها از پلتفرم‌های آنلاین برای فروش اموال دزدی و کارت ملی باعث واکنش پلیس فتا به پلتفرم‌های آگهی آنلاین فروش اجناس دست دوم در ایران شده است؛‌ این ماجرا اما معضل بزرگ جهانی است که راه‌حل‌هایی دارد

مالخرهای واقعی در فضای مجازی

مالخرهای واقعی در فضای مجازی


اشکان خسروپور/ خبرنگار
فروش جنس‌های ضداخلاقی، کدملی و کارت ملی یا اجناس مسروقه در پلتفرم‌های آنلاین پخش آگهی که از مدت‌ها پیش در فضای مجازی به سوژه بحث کاربران تبدیل شده بود، حالا با هشدار رئیس پلیس فتا مواجه شده است. سردار کمال هادیانفر چند روز پیش به این پلتفرم‌های آنلاین هشدار داد نسبت به فروش جنس‌های دست دوم دزدی، توسط مالخرها و افراد بی‌هویت هوشیار باشند. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد، خرید و فروش جنس‌های تقلبی یا دزدی یک مشکل در تمام دنیا محسوب می‌شود. این سایت‌ها برای بررسی و حذف کالاهای نامرغوب و کلاهبرداران یک سامانه ویژه تدارک دیده‌اند و پلیس نیز این آگهی‌های مشکوک را تحت نظر می‌گیرد؛  با وجود این، به صفر رساندن خطا هدفی است که هنوز در هیچ نقطه‌ای از جهان امکان‌پذیر نشده است.


فعالیت جدی گمرک برای مقابله با کالای تقلبی
سایت‌های فروش جنس دست دوم در ایران کپی نمونه‌های جهانی مثل Ebay هستند که کار اصلی‌شان خرید و فروش اجناس دست دوم به مشتری است. این سایت‌ها که فضایی برای ارتباط بین مشتری و فروشنده آماتور تدارک دیده‌اند درتمام دنیا با مشکل فروش جنس‌های غیراصل مواجه هستند و در این‌باره نیز به مشتریان‌شان هشدار داده‌اند. مسعود نیکومنش، کارشناس وب دراین‌باره به همشهری می‌گوید:«سایت‌های خارجی ادعا می‌کنند، چون صرفا پلتفرم را ارائه می‌کنند و بابت فروش هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند، در زمینه کیفیت اجناس مبادله شده مسئولیت مستقیمی ندارند. در نهایت انتخاب جنس و پرداخت هزینه برعهده خریدار است.» کاوه یزدی‌فر، کارشناس وب نیز می‌گوید: «در مورد کالاهای دزدی یا نامرغوب، تمام پلتفرم‌هایی که نقش Market Place  را ایفا می‌کنند، با یک مشکل اصلی مواجه هستند که لزوما همیشه نمی‌توانند کیفیت را تضمین کنند. اما مشکل درباره جنس‌های تقلبی بسیار کمتر است.چون گمرک قوی ظاهر می‌شود.» گفت‌وگوی کارشناسان با همشهری نشان می‌دهد، پلتفرم‌های آنلاین آگهی در ایران بخشی برای بررسی متن و عکس آگهی‌ها تعیین کرده‌اند. هشدار درباره کالای تقلبی یا غیراصلی نیز در یکی از صفحات این پلتفرم‌ها وجود دارد اما به‌عنوان یک هشدار جدی به آن پرداخته نشده و صرفا صفحه‌ای در بخش پرسش ‌و پاسخ‌های این سایت‌هاست. به همین دلیل، احتمالا توجه چندانی به محتوای آن نشده باشد.


پلیس مخفی در نقش خریدار
نمونه‌های کپی Ebay در بیشتر نقاط جهان وجود دارند و عموما از روش مشابه درآمدزایی می‌کنند. پلتفرم آنلاین Bon coin نمونه فرانسوی Ebay است. بخشی از کارمندان این شرکت موظف هستند تراکنش‌ها و اجناس غیرعادی، موارد بدون عکس و مشخصات کافی یا هر مورد مشکوک دیگری را شناسایی کرده، اطلاعات را در اختیار پلیس بگذارند. درنهایت، پلیس موارد  را بررسی و افراد خاطی را دستگیر می‌کند. در بسیاری موارد، برای شناسایی جنس‌های دزدی یا مالخرها، پلیس به‌عنوان خریدار نقش بازی می‌کند تا بتواند فروشنده و جنس را از نزدیک بررسی کند.


تقلب‌ در فروش؛ یک معضل جهانی
سایت بیزینس‌اینسایدر درباره مشکل فروش جنس‌های تقلبی در سامانه‌های آنلاین آمریکا آمار جالبی ارائه داده است. در گزارشی که در ‌ماه مارس امسال با استناد به اطلاعات «مرکز پاسخگویی دولتی آمریکا» تنظیم شده، آمار جالبی از مشکلات فروش وجود دارد.این گزارش نشان داده، از 47جنسی که به‌صورت آزمایشی خریداری شده، 20جنس تقلبی از آب درآمدند آن هم درحالی‌که ادعا می‌کردند کاملا اصل هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید