• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40316
+
-

زیان 30درصدی، دلالان سکه را فراری داد

همزمان با کاهش قیمت سکه در بازار، دلالان سکه از مهر‌ماه تاکنون متحمل 30درصد زیان شده‌اند. این موضوع موجب‌شده عمده دلالان، به‌ویژه معامله‌گران خانگی از این بازار خارج شوند.
به گزارش همشهری، همگام با کاهش قیمت دلار آمریکا، قیمت سکه هم در بازار با افت محسوسی مواجه شده. این موضوع بر بازار سفته‌بازی سکه هم اثر گذاشته و به کاهش تقاضا و همین‌طور دلالی در بازار منجر شده است. به‌طور معمول بین بازار ارز و طلا همبستگی وجود دارد و قیمت سکه هم همزمان با رشد قیمت دلار افزایش می‌یابد.
آمارها نشان می‌دهد؛ قیمت هر دلار آمریکا که در 4 مهر‌ماه به محدوده 19هزار و 500 تومان رسیده بود، اکنون به 11هزارو 500تومان رسیده که نشان می‌دهد قیمت دلار در این مدت 40درصد کاهش یافته و برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت ارز در روز‌های آینده بیش از این مقدار کاهش خواهد یافت.  حسین میرشجاعیان، معاون وزیر اقتصادی با پیش‌بینی آینده قیمت دلار می‌گوید: نرخ ارز هنوز حباب زیادی دارد و درصورت تداوم سیاست‌های موجود در بلندمدت مسیر کاهشی را طی می‌کند. او تأکید می‌کند: در صورت پایداری در اعمال سیاست‌ها و اینکه تلاش کنیم بازار ارز شفاف باشد و براساس عرضه و تقاضا پیش رود، در بلندمدت مسیر کاهشی را داریم. آمار‌ها نشان می‌دهد درست از 4مهر‌ماه که قیمت دلار شروع به نزول کرد، قیمت هر سکه هم از 5میلیون و 500 هزار تومان به 3میلیون و 800 هزار تومان کاهش یافته؛ یعنی کسانی که سکه را در بالاترین قیمت خریداری کرده بودند، در این مدت متحمل 30درصد زیان شده‌اند. با این رویه و با وجود چشم‌انداز کاهشی قیمت دلار و سکه در بازار، تقاضای سفته‌بازی در بازار کاهش یافته است. در واقع با توجه به اثرپذیری قیمت سکه از دلار آمریکا پیش‌بینی می‌شود قیمت سکه هم در روز‌های آینده با کاهش بیشتری مواجه شود و این موضوع بر حجم تقاضا برای خرید سکه اثر گذاشته و به کاهش تقاضا در این بازار منجر شده است. محمد کشتی‌آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در این‌باره می‌گوید: دیگر هیچ دلالی در بازار سکه و ارز فعال نیست. او تأکید می‌کند: داد‌و‌ستدها در بازار عادی است و براساس روال عادی انجام می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید