• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40300
+
-

تکاپو در چابهار؛ هندی‌ها می‌مانند

2دهه بعد از آنکه امارات متحده عربی، نقش بنادر ایران را در حمل‌ونقل خاورمیانه ربود، بروز یک اقدام تروریستی در چابهار مسئولان را برای توسعه سریع‌تر این بندر به تکاپو واداشت. به گزارش همشهری، اقدام تروریستی در چابهار مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی را واداشت تا بر سرعت خود برای توسعه طرح‌های عمرانی این بندر اضافه کنند. این اقدام کور که با هدف کاهش امنیت در این منطقه انجام شده چالش‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه که نیاز زیادی به پول و امنیت دارد را بیشتر می‌کند. ایران اخیرا در همکاری با هند قرارداد جدیدی برای توسعه این بندر در رقابت با سایر بنادر منطقه ازجمله گوادر و جبل‌علی امضا کرده است؛ بر همین اساس هر نوع ناامنی در این منطقه می‌تواند جریان سرمایه‌گذاری را در این منطقه دچار خدشه کند. با همین استدلال دیروز شایعه شد که طرف هندی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه ابراز تردید کرده است اما هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تکذیب خروج هندی‌ها از چابهار بلافاصله این خبر را تکذیب کرد و گفت: پروژه‌های زیرساختی بندر شهیدبهشتی را با قدرت ادامه می‌دهیم. همزمان با این تکذیبیه محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم که بعد از اقدام تروریستی به چابهار سفر کرده بود گفت: ایجاد آزادراه خروجی از بندر چابهار از اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی است که باید به موازات آن پروژه راه‌آهن را هم که جزو تعهدات وزارت راه و شهرسازی است انجام دهیم. شهرام آدم‌نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی نیز در اظهارنظر جداگانه‌ای گفت: ضرورت دارد برای افزایش بازارهای فروش در منطقه چابهار، پیمان حمل‌ونقل منطقه‌ای برای تسریع و تسهیل عبور و مرور و حمل‌ونقل با کشورهای همسایه منعقد و اجرایی شود. این اظهارنظر‌ها نشان می‌دهد که بروز تنش در چابهار بر حساسیت سرمایه‌گذاری در این منطقه که سال‌هاست در رقابت با سایر بنادر منطقه عقب مانده است اضافه کرده است. هم‌اکنون بزرگ‌ترین بندر ایران بندر شهیدرجایی است که سالانه 1.5میلیون کانتینر 20فوتی از طریق آن جابه‌جا می‌شود و قرار است ظرفیت آن در آینده با توسعه فاز دوم این بندر به 8میلیون کانتینر برسد؛ درحالی‌که ظرفیت بندر جبل‌علی در آینده و با افتتاح سومین پایانه این بندر از ۱۴میلیون کانتینر(Teu) به ۱۹میلیون افزایش خواهد یافت.این بندر سال‌های 1386 تا ۱۳۹۲ بیشترین میزان توسعه را تجربه کرد. به گفته برخی تجار یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت این بندر، افزایش دامنه تحریم‌های ایران بوده‌است. توسعه این بندر و بحران‌های پیش روی بنادر ایرانی فرصتی تاریخی را پیش آورده است و رقبا از فرصت تحریم‌ها علیه ایران استفاده کردند. بندر جبل‌علی در امارات و بندر گوادر پاکستان رقیب بندر شهیدرجایی، بندر جاسک و بندر چابهار ایران است. اگر ایران زودتر به توسعه بنادر رسیدگی می‌کرد بندر جاسک و چابهار توانایی رقابت با بنادر منطقه را ‌داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید