• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40299
+
-

کاهش قیمت بلیت پروازهای داخلی؛ تا 50درصد

حمل‌ونقل
کاهش قیمت بلیت پروازهای داخلی؛ تا 50درصد

چند هفته پس از آنکه شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردند با توجه به نرسیدن ارز لازم به ایرلاین‌ها از تعهد متقابلی که برای کنترل قیمت بلیت پروازهای داخلی به سازمان هواپیمایی کشوری داده بودند خارج می‌شوند، حالا به‌نظر می‌رسد بازار بلیت هواپیما به ثباتی نسبی رسیده است.
در تابستان امسال و به‌ دنبال بالارفتن قیمت ارز در اقتصاد ایران، قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافت.پس از این اتفاق ایرلاین‌ها با کاهش قابل‌توجه تعداد مسافران در پروازهای داخلی مواجه شدند اما حالا به‌نظر می‌رسد با وجود آنکه ایرلاین‌ها با مشکلات جدی روبه‌رو هستند، به‌دلیل نبود کشش لازم در بازار مجبور شده‌اند که قیمت‌ها را پایین‌تر از سطح مدنظر خود تعریف کنند.

تابلوی کاهش نرخ‌ها
 بررسی‌‌های ایسنا نشان می‌دهد نرخ پرواز در مسیرهای داخلی حتی نسبت به نرخ مصوب شهریورماه نیز پایین‌تر ارائه می‌شود و بخش قابل توجهی از پروازها بین ۲۰ تا ۵۰ درصد از نرخ‌های مصوب نیز ارزان‌تر هستند. به‌عنوان مثال در نرخ‌های مصوب شهریورماه قیمت بلیت پرواز تهران – شیراز ۳۸۰ هزار تومان اعلام شده بود، اما هم‌اکنون در این بازار قیمت بلیت از ۱۷۵ هزار تومان تا ۳۸۰ هزار تومان تعریف می‌شود. در آن زمان در مسیر تهران – مشهد نیز نرخ پرواز ۳۹۰ هزار تومان اعلام شده بود درحالی‌که در این مسیر قیمت‌ها از ۱۷۵ هزار تومان آغاز می‌شود و تعداد قابل توجهی از پروازها با بلیت کمتر از ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
در مسیر تهران – کیش نیز که با نرخ‌گذاری ۵۱۰ هزار تومان یکی از گران‌ترین مسیرهای هوایی بود، هم‌اکنون نرخ‌ها با میانگین ۲۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود و بسیاری از پروازها همچنان تا روز آخر ظرفیت کافی دارند.

برخورد با دامپینگ
در عین حال فضای رکودی به‌وجود آمده در صنعت حمل‌ونقل هوایی در هفته‌های اخیر موجب بروز پدیده دامپینگ و نرخ‌شکنی در برخی سایت‌های آنلاین فروش بلیت شده، که علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به این موضوع به تسنیم گفته اجازه نمی‌دهیم به فرایند آزادسازی نرخ بلیت هواپیما لطمه وارد شود. به‌گفته او هرگونه رقابت مضر را چه در آژانس‌ها، چه در خطوط هوایی و چه در مراکز عرضه‌کننده بلیت از طریق سیستم‌های الکترونیک، رسیدگی و برخورد می‌کنیم. علی عابدزاده ادامه داد: تغییراتی که آزادسازی می‌تواند در صنعت حمل‌ونقل هوایی ایجاد کند، بسیار گسترده و ارزشمند است، از این‌رو باید دقت کنیم تحولاتی که قرار است صورت بگیرد به‌خاطر رقابت‌های مخرب دچار مشکل نشود.


حل مشکل دریافت ارز شرکت‌های هواپیمایی

وزیر راه وشهرسازی گفت: مشکل دریافت ارز شرکت‌های هواپیمایی از سامانه نیما برطرف شده است.چندی پیش یک مقام مسئول در صنعت هواپیمایی گفته بود: تخصیص ارز از سامانه نیما بسیار به سختی و مشقت انجام می‌شود؛ به‌گونه‌ای که از هر 10پرونده در این زمینه، فقط یک پرونده موفق به دریافت ارز از سامانه نیما می‌شود.اما دیروز «محمد اسلامی» به ایرنا توضیح داد: مشکلات اختصاص ارز برای تأمین هزینه شرکت‌های هواپیمایی حل و فصل شده و شرکت‌ها می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از سامانه نیما دریافت کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید