• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 18 آذر 1397
کد مطلب : 40263
+
-

سفره های بی‌ماهی مردم کرمانشاه

یک شهروند: قیمت بالای ماهی باعث شده مردم نتوانند هفته‌ای یکی 2 بار ماهی مصرف کنند

تغذیه
سفره های بی‌ماهی مردم کرمانشاه

مرضیه قاسمی |  کرمانشاه- خبرنگار:


در حال حاضر یکی از موضوعات مهم در امور تغذیه و منابع غذایی، مصرف انواع آبزیان است. در استان کرمانشاه اما، مردم بیشتر عادت به خوردن گوشت کبابی و انواع فست‌فودها دارند. به گفته مدیر کل شیلات استان، کرمانشاه در بین استان‌های غیرساحلی رتبه‌های برتر را در تولید ماهی دارد، اما مردم میل چندانی به مصرف آبزیان ندارند و با وجود خواص زیاد آبزیان و ضرورت استفاده از آبزیان به‌ویژه ماهی برای سلامت قلب، اما مردم در مصرف آن رغبتی نداشته، به‌طوری که سالانه شاهد صادرات انواع ماهی و آبزیان کشور و استان به خارج از کشور به‌ویژه عراق هستیم.  ر این زمینه به شهر رفتیم تا نظر مردم را درباره میزان مصرف آبزیان در سفره خانوادگی خود جویا شویم. 

  
تقریبا هر 6 ماه یک‌بار ماهی مصرف می‌کنیم 

یکی از همشهریان در این باره به همشهری می‌گوید: تقریبا هر 6 ماه یک‌بار ماهی مصرف می‌کنیم. این بانوی خانه‌دار که نخواست نامش فاش شود ادامه می‌دهد: در خانواده 5 نفره ما میل چندانی به خوردن ماهی وجود ندارد و اگر هم ماهی مصرف کنیم، فقط از نوع قزل‌آلاست. این شهروند یکی از دلایل کم‌رغبتی مردم به ماهی در بین اعضای خانواده‌اش را ماهی پرورشی می‌داند و بیان می‌کند: ماهی پرورشی چون در آب‌های آزاد نیست، طعم ماهی جنوب را ندارد و بوی خوبی هم ندارد. 

یکی دیگر از همشهریان در این زمینه اظهار می‌کند: متاسفانه خیلی دیر به دیر ماهی می‌خریم و یادم نمی‌آید آخرین بار کی ماهی مصرف کردیم. «اکبر باقرزاده» با بیان این‌که میزان مصرف ماهی در خانواده ما بسیار ناچیز است، اظهار می‌کند: فرزندانم به‌ویژه پسرها رغبتی به خوردن ماهی نشان نمی‌دهند و اغلب یا پیتزا می‌خورند یا فلافل یا انواع فست‌فود. وی می‌گوید: ماهی پرورشی به خاطر طعم و بوی بدش خیلی بین مردم طرفدار ندارد. همچنین قیمت بالای ماهی باعث شده مردم نتوانند هفته‌ای یکی 2 بار ماهی مصرف کنند. 


قیمت انواع ماهی بسیار گران شده است 

یکی دیگر از همشهریان که زنی 70 ساله به نظر می‌رسد با اشاره به مصرف کم ماهی بین مردم کرمانشاه عنوان می‌کند: در زمان‌های گذشته مردم بیشتر ماهی مصرف می‌کردند اما امروزه مصرف ماهی بین مردم
جایگاهی ندارد.  «سلیمه‌» می‌افزاید: خود من به ماهی علاقه دارم و ماهی یک‌بار ماهی می‌خورم، اما فرزندان و نوه‌هایم زیاد ماهی مصرف نمی‌کنند. 


این شهروند با اشاره به این‌که برخی مغازه‌ها ماهی کهنه به مردم می‌فروشند، اظهار می‌کند: وقتی ماهی را طبخ می‌کنید بوی کهنگی آن بلند می‌شود و در کرمانشاه چون شهر ساحلی نیستیم، مجبوریم از همین ماهیان کهنه مصرف کنیم. همچنین قیمت انواع ماهی بسیار گران شده است، به طوری که یک کیلو قزل‌آلا حدود 30 هزار تومان است و به دلیل قدرت خرید کم، مردم توان خرید ماهی را ندارند و مجبورند سالی یکی 2 بار استفاده کنند. 
 

ناآشنایی با خواص مصرف ماهی 

یکی دیگر از شهروندان ناآشنایی با خواص مصرف ماهی را از دلایل کم‌اقبالی مردم به مصرف ماهی می‌داند و می‌گوید: یکی از دلایل استفاده کم از ماهی ناآشنایی با خواص این ماده غذایی در بین خانواده‌هاست.  «شاهین خسروپور» می‌افزاید: باید از دوران کودکی، فرزندان را با مصرف انواع ماهی و ضرورت آن برای حفظ سلامتی آشنا کرد و نیز آموزش‌های لازم در این خصوص به خانواده‌ها داده شود. این شهروند 30 ساله در ادامه بالا بودن قیمت ماهی و آبزیان را از دلایل دیگر استفاده نکردن از این ماده غذایی عنوان می‌کند و می‌گوید: در سطح شهر مراکز عرضه آبزیان به‌وفور وجود ندارد و چند مرکزی هم که هست قیمت‌های آنها بسیار بالاست و یک خانواده با بنیه مالی پایین شاید سالی یک‌بار هم نتوانند ماهی مصرف کنند. 
وی با بیان این‌که ماهی و میگوی یخ‌زده موجود در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز با قیمت‌های بسیار بالا عرضه می‌شود، ادامه داد: مردم قدرت لازم برای خرید این ماده غذایی را ندارند و این در حالی است که فست‌فودها و فلافلی‌ها با قیمت‌های بسیار کمتر عرضه می‌شوند. 


فست‌فودها با قیمت‌های بسیار کمتر عرضه می‌شوند 

یکی از مغازه‌داران عرضه ماهی در شهر در مورد دلایل استقبال کم مردم از ماهی و آبزیان می‌گوید: متاسفانه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی خوبی در خصوص ارزش غذایی آبزیان در سطح استان صورت نگرفته است. 

وی تصریح می‌کند: در کنار نبود فرهنگ‌سازی توزیع مناسبی هم در خصوص آبزیان در استان شاهد نیستیم. اکثر مردم ماهی و آبزیان را فقط در چند گونه از جمله قزل‌آلا و... می‌شناسند، در حالی که ما گونه‌های باارزش غذایی بالایی نیز داریم. این مغازه‌دار که نخواست نامش فاش شود می‌افزاید: کمبود مراکز عرضه و نبود رقابت باعث انحصاری بودن فروش ماهی و آبزیان شده که این امر نیز منجر به پایین آمدن رغبت خریداران و مصرف‌کنندگان برای خرید این محصول غنی و باارزش می‌شود. 

این فروشنده با اشاره به این‌که غذاهای دریایی در همه رستوران‌ها نیز در صدر قیمت‌ها و جزو غذاهای لوکس محسوب می‌شود، بیان می‌کند: این در حالی است که قیمت انواع کباب گوشت و مرغ بسیار کمتر بوده و مردم به مصرف این غذاها روی آورده‌اند. 
  

میزان سرانه مصرف ماهی استان
‌ 
مدیر کل شیلات استان درباره میزان سرانه مصرف ماهی استان می‌گوید: با برگزاری کلاس‌های ترویجی و آموزشی و کارگاه‌ها و برپایی جشنواره‌های طبخ آبزیان در مرکز استان و شهرستان‌ها و با تلاش بخش‌های ذیربط نهایتا از سال 73 که میانگین مصرف سرانه ماهی در استان 250 گرم بوده است، توانسته‌ایم در سال 96 به 9 کیلوگرم میانگین مصرف سرانه ماهی برسیم و وجود فروشگاه‌های عرضه ماهی و بازار آبزیان و افزایش تولیدات آبزیان استان خود گواه این مدعاست. 


راه اندازی بازار دائمی ماهیان  

«محمد مهدی افضلی» مدیر کل شیلات استان  با اشاره به اقدامات و برنامه‌های صورت‌گرفته در حوزه شیلات اظهار می کند: یکی از مصوبات کارگروه توسعه آبزیان احداث بازار ماهیان در کرمانشاه بود که چندی پیش مصوب شد و با حمایت استاندار محترم این مصوبه را به تصویب رساندیم. چندین سرمایه‌گذار را به شهرداری کرمانشاه معرفی کردیم که یکی از سرمایه‌گذاران که خودش تولید‌کننده نمونه استان است، طی مناقصه‌ای برنده شد و سوله‌ای را که در مجاورت فروشگاه رفاه طاق بستان است به ایشان واگذار کرده‌اند و قرارداد بسته شده است. این سوله نزدیک به 50 غرفه و حدود 60 درصد پیشرفت دارد و با توجه به این‌که بازار ماهی در هر استانی فرهنگ مصرف ماهی را به دنبال دارد و موجب افزایش میانگین مصرف ماهی در آن شهر می‌شود، احداث این بازار کار خیلی ارزشمندی است و از انواع گونه‌های ماهی در آن قرار می‌دهیم. علاوه بر این، در نظر داریم یک رستوران طبخ ماهی هم در کنار این بازار ماهی به این سرمایه‌گذار بدهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید